:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مشاوران املاک پایتخت از وضعیت بازار ملک می‌گویند

تداوم نوسان قیمت در ملک و رکود معاملات در بازار مسکن

جهش قیمت مسکن طی یک‌سال گذشته و تداوم آن در دوماه ابتدایی سال جاری، موجب شده که بازار مسکن در شرایط رکودی تورمی قرار گیرد، به عبارتی همراه با افزایش قیمت‌ها توان اقتصادی خانوارها کاهش یافته و به تبع آن تعداد معاملات خرید و فروش مسکن هم به‌شدت کاهش یافته است
کد خبر: ۱۳۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

اقتصاد گردان - زهره علامی|

جهش قیمت مسکن طی یک‌سال گذشته و تداوم آن در دوماه ابتدایی سال جاری، موجب شده که بازار مسکن در شرایط رکودی تورمی قرار گیرد، به عبارتی همراه با افزایش قیمت‌ها توان اقتصادی خانوارها کاهش یافته و به تبع آن تعداد معاملات خرید و فروش مسکن هم به‌شدت کاهش یافته است.

نگاهی به تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی درباره وضعیت بازار مسکن در فروردین ماه نشان می‌دهد که با رشد قیمت‌ها در فروردین سال جاری نسبت به سال گذشته، حجم معاملات هم کاهش داشته است.

تعمیق رکود در بازار مسکن، مشاوران املاک را هم با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است و بسیاری از آنها طی یکسال گذشته مجبور به بستن دفاتر خود شدند، 

به گفته مشاوران املاک در پایتخت، قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است و مشخص نبودن آینده بازار مسکن موجب شده که فروشندگان واحدهای مسکونی نوساز تمایلی برای فروش واحدهای خود نداشته باشند و تعداد محدودی از این فروشندگان هم که فایل واحد خود را در اختیار مشاوران املاک قرار داده‌اند، بطور مرتب قیمت کل واحد را افزایش می‌دهند که این افزایش مداوم قیمت‌ها، حجم خریداران را کاهش داده و به تبع آن تعداد معاملات هم افت شدیدی داشته است.

درهمین رابطه، یکی از فعالان بازار مسکن در پایتخت می‌گوید که یک فروشنده بارها قیمت واحد مسکونی خود را تغییر داد و طی چند ماه گذشته، قیمت را از 6 میلیون تومان به 14 میلیون تومان رسانده است و هنوز موفق به فروش ملک خود نشده است.

اما فارغ از نبود واحدهای نوساز برای فروش، موضوع دیگری که مشاوران املاک به آن اشاره می‌کنند، صعودی شدن روند افزایش قیمت مسکن طی 4 تا 5 ماه گذشته است که رکود حاکم بر بازار مسکن را عمیق‌تر کرده است.

  بی‌تفاوتی دولت نسبت به جهش قیمتی

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه میرداماد درباره وضعیت بازار مسکن در این منطقه می‌گوید: قیمت واحد مسکونی در میرداماد متغیر است، هر مترمربع واحد مسکونی قدیمی بین 10 تا 15 میلیون تومان است اما قیمت هر مترمربع واحد نوساز در این منطقه بین 25 تا 35 میلیون تومان است.

او می‌افزاید: تعداد معاملات خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

به گفته این فعال بازارمسکن، متاسفانه دولت اقدامی برای ساماندهی بازار مسکن انجام نمی‌دهد و هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تعداد متقاضیان موثر بسیار افت کرده است.

این مشاوران املاک فعال در منطقه میرداماد اظهار می‌کند: قیمت در سال‌های گذشته مناسب بود و بسیاری از متقاضیان توان خرید مسکن را داشتند اما از سال گذشته تاکنون و با توجه به افزایش قیمت‌ها، توان خانوارها هم افت کرده است.

  نبود فروشنده در جنوب تهران

یکی از فعالان بازار مسکن که در منطقه شهرک ولیعصر فعالیت می‌کند، درباره شرایط کنونی بازار مسکن  می‌گوید: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه از 6 میلیون تومان آغاز می‌شود و در برخی خیابان‌ها به 12 میلیون تومان می‌رسد.

حسین معصوم می‌افزاید: جهش قیمت‌ها در بازار مسکن و کاهش خریداران از سال گذشته موجب شده است که بسیاری از مشاوران املاک دفاتر خود را ببندند و فعالیت خود را متوقف کنند.

او اضافه می‌کند: در خیابان بازرگان هر مترمربع بین

 10 تا 12 میلیون تومان، سپیده جنوبی و حیدری جنوبی هم حدود 10 میلیون تومان است.

به گفته این مشاور املاک فعال در منطقه شهرک ولیعصر، از یکی دو ماه پیش از عید تعداد فروشنده‌ها به‌شدت کاهش یافته است اگر چه هنوز خریدار در بازار وجود دارد.

  معامله‌ای نمی‌شود

یکی از مشاوران املاک که دفتر خرید و فروش مسکن در منطقه جمالزاده دارد می‌گوید: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در خیابان جمالزاده متفاوت است، قیمت ملک در قسمت بالای این خیابان با قسمت پایین متفاوت است یا اینکه قیمت یک واحد مسکونی در ساختمان تک واحدی با ساختمان 4 واحدی در هر طبقه فرق می‌کند.

او ادامه می‌دهد: اما بطور متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خیابان جمالزاده شمالی بالای 15 میلیون تومان است.  به گفته این فعال بازار مسکن، حجم معاملات به صفر رسیده است و صاحبان املاک کوچک متراژ که خریدار زیادی دارد اقدام به فروش واحدهای خود نمی‌کنند و تعداد فروشندگان در بازار بسیار کم است.

این مشاوراملاک اظهار می‌کند: قیمت‌ها در بازار مسکن بدون حساب و غیرمنطقی افزایش یافته است و بسیاری از فروشندگان فایل‌های خود را گرانتر از قیمت متوسط منطقه به فروش می‌گذارند.

او اضافه می‌کند: به عنوان نمونه یک فروشنده بارها قیمت واحد مسکونی خود را تغییر داد و طی چند ماه گذشته، قیمت را از 6 میلیون تومان به 14 میلیون تومان رسانده است و هنوز موفق به فروش ملک خود نشده است.

این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: خرید و فروش مسکن به‌شدت کاهش یافته است، چون قیمت‌ها به صورت سرسام‌آوری بالا است.

  کاهش 50 درصدی حجم معاملات

یکی از مشاوران املاک که در منطقه تهرانپارس، ‌دفتر خرید وفروش مسکن دارد درباره وضعیت کنونی بازار مسکن  می‌گوید: قیمت‌ها در این منطقه طی چند ماه گذشته حداقل 40 درصد رشد داشته و به‌شدت افزایش یافته است.

او ادامه می‌دهد: درحال حاضر بازه قیمتی فایل‌های موجود، بین 20 تا 22 میلیون تومان است، البته قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در مناطق بهتر تهرانپارس بالای 25 میلیون تومان است.

به گفته این فعال بازار مسکن، واحد مسکونی که در آبان و آذرماه سال گذشته با قیمت هر مترمربع 12 میلیون تومان به فروش می‌رسید، هم‌اکنون بالای 20 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

او اضافه می‌کند: افزایش چشمگیر قیمت مسکن موجب شده که حجم خرید و فروش به‌شدت کاهش یافته است و تقریبا به نصف رسیده است.

  تغییر مستمر قیمت‌ واحدهای نوساز

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ژاندارمری درباره افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن می‌گوید: متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در شهرک ژاندارمری در اوایل سال 97 بین 10 تا 12 میلیون تومان بود اما با جهش قیمت‌ها طی یکسال گذشته به 22 میلیون تومان رسیده و درواقع قیمت‌ها دو برابر شده است.

حسن حاج قنبری ادامه می‌دهد: با افزایش قیمت‌ها، حجم معاملات و خرید و فروش تقریبا به صفررسیده است و پس از آغاز سال در این دفتر تقریبا معامله‌ای انجام نشده است.

به گفته این فعال بازار مسکن، تعداد فایل‌های فروش مسکن به‌شدت کاهش یافته است و این کاهش بیش از همه درباره فایل‌های واحدهای نوساز است.

او اظهار می‌کند: طی چند ماه گذشته، واحدهایی که به فروش رفته اغلب مربوط به واحدهای قدیمی موجود در مجتمع‌های مسکونی است و واحدهای نوساز به فروش نرفته‌اند که دلیل آن هم عدم رغبت فروشندگان این واحدهاست.

این فعال بازار مسکن بیان می‌کند: اغلب فروشندگان واحدهای نوساز واحدهای خود را برای فروش نمی‌گذارند و فروشندگان همان تعداد محدود هم مرتب قیمت فایل‌های خود را افزایش می‌دهند.

حاج قنبری ادامه می‌دهد: تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان است و نبود فایل برای فروش موجب شده است که تعداد معاملات روندی کاهشی را طی کند.