:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات:

جای خالی LC را پر می‌کنیم

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات معتقد است در شرایطی که تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کند فعالیت‌های بانک‌های ایران را محدود کند، این صندوق با توجه به شرح وظایف‌اش، می‌تواند بخشی از این محدودیت‌ها را بی‌اثر کند.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
اقتصادگردان- افروز بهرامی در جلسه امضای تفاهم‌نامه میان اتاق بازرگانی ایران و عراق و صندوق ضمانت صادرات، اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته صادرکنندگان‌مان با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای نظام بانکی‌مان ایجاد کرده، برای دریافت بیمه‌نامه و رسیدهای صادراتی‌شان با مشکلاتی مواجه شده‌اند. این در حالی است که در شرایط فعلی صندوق ضمانت صادرات می‌تواند بخشی از این کاستی‌ها را جبران کند.

وی ادامه داد: ما در نبود LC می‌توانیم بخشی از ضمانت‌های لازم را صادر کنیم و حتی در حوزه بیمه سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز اقدامات مناسبی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان این‌که این صندوق در حال حاضر، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تعهد و پوشش اقتصادی لازم را نهایی کرده است، توضیح داد: این رقم تنها حدود پنج درصد از صادرات غیرنفتی ایران را شامل می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته سهم صندوق ضمانت خود را به ۱۰ درصد رسانده‌اند و حتی در برخی از کشورهای شرق آسیا این عدد به ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز می‌رسد.

به گفته بهرامی این صندوق هدف‌گذاری کرده که در کوتاه‌مدت سهم خود را به میانگین جهانی نزدیک کند.

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های وزارت صمت توجه به بازار کشورهای همسایه است، اظهار کرد: در حال حاضر از ۱۵ کشور همسایه ایران سهم ما تنها ۲.۵ درصد از واردات آن‌ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که با پیگیری‌های لازم می‌توان این عدد را به شکل قابل توجهی افزایش داد. در این میان عراق یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده و افزایش صادرات به این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات درباره عملکرد صندوق ضمانت صادرات در عراق، گفت: ما در ۱۰ سال گذشته حدوداً ۳.۵ میلیارد دلار تعهد و ضمانت در عراق داشته‌ایم و تاکنون نیز ۱۱۳ میلیون دلار در این کشور خسارت پرداخت کرده‌ایم و این آمادگی وجود دارد، در صورت افزایش تقاضا این تعهد بالاتر رود.

به گفته وی، بودجه عراق در سال ۲۰۱۹ میلادی به شکل جدی افزایش یافته و پروژه‌های عمرانی در این افزایش سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. از این‌رو شرکت‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از فرصت به وجود آمده شانس خود را برای حضور در عراق افزایش دهند.