:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
دیروز 2 ایستگاه پمپاژ نفت در خط لوله شرق - غرب عربستان مورد حمله قرار گرفت

حمله حوثی‌ها به آلترناتیو سعودی تنگه هرمز

صبح دیروز، دو ایستگاه پمپاژ نفت در دو استان عربستان سعودی که در مسیر خط لوله «شرق-غرب» این کشور قراردارند مورد حمله از طرف حوثی‌ها قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
اقتصادگردان- خبر را ابتدا منابع این گروه اعلام کردند و در ادامه پس از پنج ساعت مقامات عربستان سعودی تایید کردند که تاسیسات نفتی در دو استان «الدوادمی» و «عفیف» مورد حمله انصارالله یمن قرار گرفته است.

ظهر دیروز و چند ساعت پس از آنکه منابع خبری حوثی‌های یمن از حمله به آنچه آنها «تاسیسات حیاتی» عربستان توصیف کرده بودند، اطلاع دادند، خالد الفالح وزیر انرژی و صنعت عربستان سعودی با تایید این خبر اعلام کرد: «ما بین ساعت شش تا شش و نیم صبح امروز سه‌شنبه (14 می)، دو ایستگاه پمپاژ نفت ویژه خط لوله نفتی شرق - غرب که نفت سعودی را از چاه‌های منطقه الشرقیه به بندر «ینبع» (غرب) منتقل می‌کرد، مورد حمله پهپاد‌های بمب‌گذاری شده (انتحاری) قرار گرفت و این موضوع منجر به آتش‌سوزی در ایستگاه شماره هشت شد.» الفالح گفته است که این آتش‌سوزی خسارت‌های «محدودی» بر جای گذاشته است.به گزارش «تعادل» خط لوله «شرق-غرب» که اعلام شده است حمله روز گذشته به 2 ایستگاه پمپاژ واقع شده در آن صورت گرفته است، با نام «پترولاین» نیز شناخته شده و طبق گزارشی که سال 2012 در فایننشال تایمز منتشر شده، همزمان با جنگ ایران و عراق ساخته شده اما تا سال 2012 از آن استفاده‌ای نمی‌شده است.

   ایران: قطعا نقشی در فجیره نداشتیم

رویترز ژوئن 2012 در گزارشی می‌نویسد که به دنبال تهدید بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران، عربستان در کنار امارات خط لوله «شرق-غرب» و همچنین خط لوله «نفت ابوظبی» را دوباره باز می‌کنند تا به این ترتیب بخشی از نفت خامی که از خاورمیانه صادر می‌شود بدون گذر از تنگه هرمز، تردد کند.

بندر فجیره نیز که روز یک‌شنبه مورد حمله قرار گرفت، با ایده‌ای مشابه ساخته شده است. هیچ گروهی انفجار در بندر فجیره را بر عهده نگرفته است و عربستان و امارات نیز هنوز درباره مقصر انفجار چیزی نگفته‌اند. دیروز مجید تخت روانچی نماینده دایم ایران در سازمان ملل با اعلام اینکه ایران «قطعا» هیچ نقشی در حادثه فجیره نداشته است اعلام کرد: ما در این خصوص تاسف خود را ابراز کرده‌ایم. ایران خواستار تحقیقاتی جامع در این خصوص است.

   از مدار خارج شدن خط لوله شرق-غرب

شرکت آرامکو سعودی اعلام کرده است که به دنبال حمله دیروز حوثی‌ها بطور موقت خط لوله شرق-غرب که به پترولاین نیز معروف است را از مدار خارج کرده است اما عرضه نفت خام این شرکت به روال سابق ادامه دارد.

فارس می‌نویسد که وزیر انرژی عربستان در واکنش به این حمله گفته است: «عربستان این حمله بزدلانه را محکوم می‌کند؛ این اقدام تروریستی و خرابکارانه و آن اقدامی که اخیرا در خلیج (فارس) علیه تأسیسات حیاتی انجام شد، تنها عربستان را هدف نمی‌گیرد بلکه تأمین امنیت انرژی جهان و اقتصاد جهانی را هدف قرار می‌دهد و بار دیگر بر اهمیت مقابله با تمامی طرف‌های تروریستی عامل در این اقدامات تخریبی از جمله حوثی‌ها مورد حمایت ایران در یمن تأکید می‌کند».

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اقداماتی از جمله وضع تحریم علیه دو کشور موسس اوپک یعنی ایران و ونزوئلا از اقداماتی است که ثبات در بازار نفت خام و توسعه پایدار در جهان را تهدید می‌کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که به منظور اعلام عدم تمدید استثنائات قابل توجه برای مشتریان نفتی ایران صادر کرد، از عربستان و امارات به عنوان کشورهایی که به امریکا کمک می‌کنند صادرات نفت خام ایران را صفر کند نام برده بود. اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارشی که ژانویه 2012 منتشر کرده است از خط لوله «شرق-غرب» که عربستان گفته است حمله دیروز به دو ایستگاه پمپاژ نفت واقع شده در آن صورت گرفته، این خط لوله را یکی از آلترناتیوهای تنگه هرمز معرفی می‌کند. در این گزارش عنوان می‌شود که ظرفیت اسمی این خط لوله روزانه 5 میلیون بشکه است اما در زمان نگارش گزارش روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام از طریق آن جابه‌جا می‌شود. دیروز انصارالله یمن بعد از حمله به خط لوله شرق-غرب در بیانیه‌ای به مقامات سعودی و اماراتی هشدار داد که در صورتی که در محاسبات خود بازنگری نکنند جنگ فراگیر در انتظار آنهاست که بزرگ‌ترین بازنده در آن خواهند بود.به گزارش اسپوتنیک در این بیانیه عنوان شده است: این پیامی به مقامات سعودی و اماراتی بود که مفاد آن این است که سیاست‌های آنها در شعله ور کردن منطقه خواه در یمن یا مناطق دیگر سیاست خطرناکی است و باید آتش به داخل خانه آنها برسد و جنگ به داخل این کشورها کشیده شود.

   اثر بر بازار

حملات پهبادی حوثی‌های یمن به ایستگاه‌های پمپاژ خط لوله نفتی سراسری عربستان افزایش قیمت نفت را در پی داشت. معاملات آتی نفت در نیویورک 1.2 درصد رشد کردند، این معاملات روز دوشنبه کاهش داشتند.

نوسان نفت در ماه می‌افزایش داشته است زیرا نگرانی‌ها از یک جنگ تجاری تمام عیار بر چشم‌انداز طرف تقاضا موثر است و احتمال شعله‌ور شدن آتش جنگ در خاورمیانه و اختلالات تولید نفت از نروژ گرفته تا نیجریه، چشم‌انداز طرف عرضه را با شک و تردید مواجه کرده است.

شاخص جهانی نفت خام، برنت برای معاملات ماه جولای سال جاری پس از کاهش 0.4 درصدی صبح، 1.5 درصد رشد کرد و به 71 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز برای تحویل ماه ژوئن 72 سنت رشد کرد و با 61 دلار و 72 سنت در هر بشکه معامله شد. این شاخص روز دوشنبه 62 سنت از ارزش خود را از دست داده بود.