:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷

جزییات صادرات ایران به قطر

رییس اتاق مشترک ایران وقطر با اشاره به کاهش صادرات در سال گذشته، گفت: تمام بخشنامه‌های صادرشده سال گذشته در حوزه تجارت، صادرات را محدود کرد.
کد خبر: ۱۳۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
اقتصادگردان- عدنان موسی‌پور در مورد وضعیت روابط تجاری ایران و قطر گفت: روابط تجاری ایران با قطر متاثر از روابط تجاری کل کشور است و مشکلات ناشی از تحریم‌های یکجانبه‌ امریکا و مشکلات روابط بانکی بر روابط تجاری ما با این کشور تأثیرگذار است. وی با اشاره به کاهش صادرات در سال گذشته، افزود: کاهش صادرات کشور در زمانی اتفاق افتاد که سال گذشته با توجه به جهش قیمت ارز باید صادرات رشد قابل توجهی را تجربه می‌کرد. وی با بیان اینکه جهش قیمت ارز یک فرصت واقعی برای افزایش صادرات کشور به شمار می‌رفت، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل محدویت‌های داخلی صادرکنندگان و تولید‌کنندگان صادرات‌محور، نتوانستند از این فرصت صادراتی بهره‌برداری کنند.

موسی‌پور در رابطه با مهم‌ترین موانع توسعه صادرات در سال گذشته گفت: سیاست‌گذار برای توسعه صادرات دو راه بیشتر ندارد یا روند توسعه‌ای در پیش بگیرد یا روش محدود‌کننده داشته باشد. وی با بیان اینکه در سال 97 تمام بخشنامه‌های صادر شده محدود‌کننده صادرات بود، بیان کرد: عوامل محدودکننده صادرات به نوعی مکمل تحریم‌ها شدند و تمامی این عوامل مانع رشد صادرات در سالی که جهش ارزی صورت گرفت اتفاق افتاد. موسی‌پور با اشاره به مشکلات ناشی از پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان، گفت: موضوعاتی از این قبیل، تمرکز  صادرکنندگان را گرفته است.