:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در پارلمان شهری پایتخت صورت گرفت

مخالفت با 2 تغییر ساختاری در شهرداری تهران

روز گذشته اعضای شورای شهرتهران نسبت به تغییر ساختار در دو بخش از شهرداری تهران که طی روزهای اخیر انجام شده است، ‌واکنش نشان داده و این تغییرات را مصداق تمرکزگرایی در شهرداری دانستند.
کد خبر: ۱۳۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
اقتصادگردان- همچنین در این جلسه اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها که در جلسه گذشته ناتمام مانده بود ادامه پیدا کرد و بندهای دیگری از این اساسنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مواردی جدیدی تصویب شد.

به گزارش «تعادل»، روز دوشنبه در اولین جلسه شورای اداری شهرداری تهران که به ریاست سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران برگزار شد، وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان به یگان حفاظت شهرداری محول شد. سکینه اشرفی، درباره دلایل این انتقال وظیفه گفت: متأسفانه در خصوص پیمانکاران زیرمجموعه این شرکت، با وجود وظیفه سنگینی که برعهده دارد، کمتر نظارت لازم صورت گرفته و عمده شکایت‌ها و نارضایتی‌هایی که از سوی مردم مطرح می‌شود مربوط به اقداماتی است که این پیمانکاران به نام شهرداری تهران انجام می‌دهند.

ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری با استقبال از انتقال وظایف شهربان و حریم‌بان به مجموعه یگان حفاظت شهرداری و نظارت انتظامی بر این فعالیت‌ها در این باره عنوان کرد: شأن شهرداری تهران و شأن نیروی انتظامی ایجاب می‌کند تا اقدامات مربوط به حفاظت از شهرداری و شهر با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود تا شاهد مشکلات قبلی در این خصوص نباشیم.در این جلسه به اتفاق رأی همه اعضای حاضر شورا، مقرر شد کلیه وظایف و اختیارات این شرکت به یگان حفاظت شهرداری تهران منتقل شود.اما روز گذشته محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر واگذاری اختیارات شهربان به یگان حفاظت شهرداری‌ها را غیرقانونی دانست و در صحن علنی شورای شهر در این خصوص به حناچی شهردار تهران تذکر داد.

سالاری با بیان اینکه در شورای اداری شهرداری اختیارات شرکت شهربان و حریم‌بان به یگان حفاظت شهرداری تهران واگذار شده است، در این باره توضیح داد: مجموعه ماموریت‌های شهربان‌ و حریم‌بان گسترده است و به نوعی مسوولیت جلوگیری از تخلفات ساختمانی در کل شهر را برعهده دارد، البته این شرکت موفق نبوده و در دوره‌های مختلف شورا تغییراتی در اساسنامه ایجاد شده است، اما اینکه بدون آسیب‌شناسی دقیق اختیارات آن را به یک سازمان دیگر تفویض کنیم درست نیست.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه این تفویض اختیار بدون اطلاع شورا بوده است، اظهار کرد: این خلاف قانون است و بهتر است شهردار تهران این تغییر اختیارات را ابلاغ نکند تا در شورا بحث و بررسی شود.

 مصداق تحقق رویکرد تمرکزگرایی

همچنین در جلسه دیروز، اعضای شورای شهر تهران نسبت به انتقال سازمان فناوری و اطلاعات (فاوا) از حوزه معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری به حوزه شهردار تهران اعتراض کردند و 12 نفر از اعضای شورا با امضای نامه‌ای خواستار توقف دستور اجرایی شدن این تصمیم شدند. در متن نامه آمده است: «بنا بر اخبار منتشر شده در هفته گذشته شهردار تهران دستور انتقال سازمان فناوری و اطلاعات (فاوا) از حوزه معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا‌ها به حوزه شهردار تهران را صادر کرده‌اند و این در حالی است که این تصمیم علاوه بر اینکه بر خلاف اساسنامه این سازمان و بدون اخذ مجوز از نهاد شورا بوده و عملا موجبات تحقق رویکرد تمرکزگرایی را رقم می‌زند.

این رویه با توجه به مجموعه اشتغال و رسالت سنگینی که شهردار تهران از حیث مدیریت، راهبری، هدایت و نظارت بر هزینه سنگین شهرداری تهران نیاز دارد، منافات اساسی دارد. بنابراین لازم است دستور توقف اجرایی شدن این تصمیم صادر شود.»

 بیمارستان مفید در معرض ریسک سیلاب

در ادامه جلسه زهرا نژادبهرام، عضوهیات رییسه شورای شهر تهران نسبت به وضعیت خطرناک بروز سیل در منطقه ۳ شهر تهران هشدار داد و گفت: در بررسی مسیل‌ها دیدیم که مسیل رودبار در منطقه 3 دارای مشکلاتی است. ساخت مرکز خرید میرداماد بر مسیل سیلاب و حضور بیمارستان تخصصی مفید در مسیر بیرون زدگی آب از جمله خطرات مذکور بود.

نژادبهرام با اشاره به بازدید خود از مناطق ذکر شده، عنوان کرد: به دنبال این بازدید و پرسش از کسبه شاغل در پیرامون آن، مشخص شد که مسیل مذکور از جهت لایروبی دارای وضعیت تقریبا مناسبی است و کارگران شهرداری در ماه‌های گذشته اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها از داخل آن کرده‌اند. اما بر اساس بررسی‌های میدانی، ارتفاع مسیل در نقاطی که پل روی مسیل احداث شده بسیار کاهش می‌یابد. بطوری که در صورت شدت یافتن سیلاب عبوری از این مسیل، به احتمال زیاد سیلاب، پل‌های عبوری را قطع کرده و وارد معابر شهری خواهد شد. این در حالی است که پیرامون این مسیل، کاربری مهمی همچون بیمارستان فوق تخصصی کودکان و نوزادان مفید قرار گرفته که در صورت بروز هرگونه حادثه نظیر سیل، این کاربری مهم دچار مشکلات اساسی خواهد شد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که این کاربری در مقیاس شهری و ملی فعالیت داشته و بروز اختلال در روند فعالیت آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

به گفته او، یکی از نکات بسیار تعجب برانگیز و درخور توجه، این است که روی مسیل موردنظر در بخش شمالی خیابان میرداماد ساخت و ساز صورت گرفته و مرکز تجاری میرداماد روی مسیل ساخته شده است.این تخلف از این جهت باید مورد بررسی قرار گیرد که طبق بررسی‌های میدانی، ارتفاع مسیل در زیر سازه ساخته شده، حداکثر یک متر است. در صورت وقوع سیل یا در زمان بارندگی‌های شدید، وجود این سازه روی مسیل می‌تواند سبب ایجاد خسارت‌های شدید به کاربری‌های واقع در خیابان‌های میرداماد، شریعتی و بسیاری از مردم ساکن و شاغل در منطقه ۳ شهرداری تهران شود.عضوهیات رییسه شورای شهرتهران با اشاره به اینکه طبق قوانین موضوعه هر گونه ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به عنوان تخلف در نظر گرفته می‌شود، گفت: اقدام‌های شهرداری منطقه ۳ در خصوص لایروبی مسیل رودبار کافی نیست و در اسرع وقت باید در این خصوص عملیات مرتبط صورت گیرد. علاوه بر این باید به این پرسش پاسخ داده شود که پروانه ایجاد بنا روی مسیل (مرکز خرید میرداماد) در چه تاریخی، با چه توجیه فنی و زیست محیطی و توسط کدام یک از معاونان شهرسازی و معماری شهرداری تهران صادر شده است؟ مغتضی است در این خصوص مکاتبه با سازمان بازرسی شهرداری، در رابطه با زمان ساخت و ساز این سازه صورت گرفته و نیز توضیح مدیران وقت شهرداری شهردار منطقه ۳، معاون شهرسازی و معماری وقت در دستور کار مدیران کنونی شهرداری تهران گیرد. همچنین در رابطه با ساخت و سازهایی از این دست در سایر مسیل‌ها و رودخانه‌های شهری، پیگیری‌های مشابه از سوی شهرداری تهران و نیز شرکت آب منطقه‌ای استان تهران صورت گیرد.

 ادامه اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها

همانطور که عنوان شد بخشی از وقت شورا به ادامه بررسی اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها اختصاص یافت. در این جلسه هم اعضا نتوانستند آن را کامل کنند و ادامه اصلاح اساسنامه به جلسه آینده موکول شد این در حالی است که قرار است ۳۱ خرداد انتخابات شورایاری برگزار شود.

به گزارش تعادل، اصلاح ماده سوم، ماده پنجم و ماده هشتم اساسنامه شورایاری‌ها که با قید دو فوریت در جلسه گذشته تقدیم هیات رییسه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پیشنهاد سه تن از اعضای شورا (سیدحسن رسولی، افشین حبیب‌زاده و محمد علیخانی) مبنی بر اینکه تعداد اعضای انجمن شورایاران از ۷ به ۹ نفر افزایش یابد مطرح شد که این پیشنهاد با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه حذف بند ج از تبصره پنج مورد بررسی قرار گرفت. در بند ج تبصره پنجم پیشنهاد شد؛ کلیه کارکنان شهرداری اعم از مرکز، مناطق و نواحی، موسسات و شرکت‌های وابسته به آن در منطقه یا محلی که شاغل هستند نمی‌توانند داوطلب شوند اصلاح شود و به جای آن موارد دیگر از جمله ممنوعیت داوطلب شدن تمامی کارکنان شهرداری اعم از مرکز، منطقه، ناحیه، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران جایگزین شود که در نهایت با موافقت ۹ نفر و مخالفت ۹ نفر از اعضای حاضر در جلسه به تصویب نرسید اما اعضای شورای شهر در تصمیمی به اصلاح اساسنامه در بند ج پرداختند .بر اساس آن مقرر شد اعضای شورایاری که طرف قرارداد با شهرداری مناطق شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند به عنوان اعضای شورایار کاندیدا و انتخاب نشوند. این پیشنهاد با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

همچنین در ادامه حجت نظری در مورد ماده ۱۲ اساسنامه که وظایف انجمن شورایاری‌ها را در مواردی اعلام کرد.بنا به گفته این عضو شورای شهر وظایف انجمن شورایاری‌ها که در این ماده تشریح شده است سطح اختیارات و وظایف آنها هم شأن اعضای شورای شهر دیده شده و حتی وظایف به گونه‌ای تعریف شده که تنه به تنه بخش‌های اجرایی است و با توجه به اهمیت مساله باید وظایف تعریف شده با احتیاط بیشتری برای شورایاران تصویب شود.

 با توجه به گستردگی وظایف تعریف شده و نیاز به بررسی آن به پیشنهاد محسن هاشمی، رییس شورای شهر مقرر شد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در جلسه‌ای با ستاد هماهنگی شورایاری‌ها این پیشنهادات را بررسی و نتیجه آن را برای تصویب به شورای شهر ارایه کند.

بر این اساس اصلاح اساسنامه شورایاری که از جلسه گذشته در صحن شورای شهر آغاز شده بود و تمام وقت جلسه را به خود اختصاص داد همچنان نهایی نشد و باید امیدوار بود در جلسه هفته آینده این اساسنامه و آیین نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها مصوب شود.