:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد:

آمادگی برای همکاری با بانک مسکن برای انتشار اوراق مالی

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور از آمادگی این سازمان برای همکاری با بانک مسکن به منظور انتشار اوراق با عاملیت این بانک خبر داد.
کد خبر: ۱۳۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
اقتصادگردان- سید حمید پورمحمدی با بیان اینکه انتشار اوراق مالی در دو قسمت توسط بانک‌ها میسر است، گفت: بخش اول مربوط به حوزه مالی دولت است. بر این اساس و طبق مجوزی که قانون بودجه به دولت داده، امسال باید حدود 44 هزار میلیارد تومان اوراق مالی توسط دولت منتشر شود.

وی خاطرنشان کرد: هر اندازه که بانک مسکن آمادگی انتشار اوراق را داشته باشد، سازمان برنامه و بودجه نیز آمادگی واگذاری بخشی از ماموریت انتشار اوراق مالی دولت به این بانک را دارد و اگر هم موانعی برای عاملیت بانک مسکن وجود داشته باشد، برای رفع آن اقدام خواهیم کرد.

پورمحمدی با بیان اینکه قسمت دوم انتشار اوراق مالی متعلق به بخش غیردولتی است، افزود: در این بخش نیز بانک مسکن که یکی از بزرگترین بانک‌های کشور است، موقعیت ممتاز و منحصر به فردی دارد.

وی توضیح داد: انتشار اوراق نیازمند نقدینگی و یا دارایی‌های مشهود و ملموس است که نقش پشتوانه اوراق را ایفا می‌کند. از آنجا که بانک مسکن برای اعطای تسهیلات وثیقه ملکی از تسهیلات گیرندگان دریافت می‌کند، در نتیجه انتشار اوراق توسط این بانک به سادگی میسر است و در واقع پشتوانه انتشار اوراق در بانک مسکن وجود دارد.
معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برای انتشار اوراق در بازار سرمایه نیازمند طراحی ابزار هستیم، گفت: بانک مسکن در یکی دو دهه اخیر همواره در زمینه نهادسازی و ابزارسازی در حوزه مالی نقش فعال و موثری ایفا کرده

است. در عین حال لازم است بانک این رسالت را ادامه دهد تا بتواند از ظرفیت بازار سرمایه نیز استفاده بیشتری کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان انتشار دوباره اوراق رهن ثانویه توسط بانک مسکن و برخی موانعی که اکنون وجود دارد، گفت: آنچه که از دولت و مجلس بر می‌آید، چه از طریق مصوبات هیات وزیران یا مصوبات سران قوا و یا بودجه سنواتی، برای رفع موانع استفاده از ابزارهای نوین مالی در بانک مسکن دنبال خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه نیز در این راستا آمادگی هر نوع همکاری با بانک مسکن را دارد.
بانک مسکن در تیر ماه سال 95 برای اولین بار در کشور به پشتوانه بخشی از تسهیلات پرداختی خود، 300 میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه را منتشر و از طریق بازار فرابورس به فروش رساند. با وجود موفقیت این مدل و فروش آنی اوراق مذکور، به دلیل وجود برخی موانع هنوز نوبت دوم انتشار این اوراق عملیاتی نشده و مدیران این بانک همچنان در حال پیگیری برای فراهم کردن بستر انتشار دوباره اوراق مذکور به منظور کمک به تامین مالی بانک برای تسهیلات‌دهی هستند. بانک مسکن از حدود دو سال پیش یک بسته از تسهیلات اولیه پرداخت شده در حوزه تسهیلات خرید مسکن به ارزش یک هزار میلیارد تومان را برای تبدیل به اوراق رهن ثانویه و فروش در بازار سرمایه،‌ فراهم کرد اما موانع پیش رو برای انتشار این اوراق هنوز برطرف نشده است. مهمترین مانع، فاصله سود مورد انتظار بازار با سود تسهیلات اولیه است که باید به نوعی این فاصله برطرف شود. در شرایطی که طی سال گذشته برخی بانک ها به پرداخت نرخ سود بیشتر از سقف مصوب شورای پول و اعتبار اقدام کردند، شرایط برای کاهش انتظارات در بازار سرمایه فراهم نشد.