:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
همتي آخرین وضعیت اجرای "اینستکس" و "ساتما" را تشريح كرد؛ اروپا توانایی خود را با کالای اساسی و دارو آزمايش كند

ثبات نرخ ارز، افزايش قيمت طلا به دنبال رشد اونس جهاني / تاكيد رئيس كل بانك مركزي بر آزمايش توانايي اروپا در صدور دارو و كالاي اساسي و خريد نفت

استقبال صرافی‌ها برای حضور دربازار جدید - افزايش نرخ طلا به دنبال رشد اونس جهاني -ثبات در بازار آزاد ارز -تأمین دلار و یوروی دولتی برای واردات - وون کره جنوبی بیشترین تقاضای واردکنندگان - یورو گران شد، دلار ثابت ماند / قیمت سکه طرح جدید به ۵ میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان است
کد خبر: ۱۳۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
اقتصاد گردان - محسن شمشيري  
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توپ در زمین اروپا است، آخرین وضعیت عملیاتی کردن فعالیت سازوکارهای "اینستکس" و "ساتما" را تشریح و تاكيد کرد: ساده ترین کار برای عملیاتی کردن فعالیت ساز و کار های «اینستکس» و «ساتما» برداشت نفت توسط شرکت ها و نهادهای اروپایی یا اعطای یک خط اعتباری به صادر کنندگان اروپایی برای شروع صادرات به ایران است.

 عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود آورده است: اگر نگران واکنش آمریکا در مورد نوع کالاهای صادراتی به ایران هستند، می توانند توانایی خود را با صدور کالاهای اساسی و دارو تست کنند. حال می توان گفت توپ در زمین اروپا است!
وي افزود: از حدود یکسال پیش اروپا دنبال یک ساز و کار مالی برای انجام تجارت با ایران بود، تا اینکه بالاخره سه ماه پیش آن را معرفی کرد. نزدیک دوماه است ساز و کار متناظر با آن، تحت عنوان ساز و کار تجارت و تامین مالی «ساتما »، در تهران تاسیس و مدیران آن به اروپایی ها معرفی شده اند. تکرار مداوم جملاتی نظیر دنبال ساز و کار مالی بودن، از سوی مسولین اروپایی، گزاره ای تکراری و نخ نما شده خواهد بود.
در اين رابطه فعالان بازار ارز معتقدند كه راه اندازي كانال مالي ايران و اروپا مي تواند اثر پايداري در ايجاد ثبات نسبي بازار ارز داشته باشد.
از سوي ديگر، روز سه شنبه 24 ارديبهشت ماه نرخ لحظه اي دلار در سنا 14هزار و 850 تومان و يورو 16 هزار و 850 تومان اعلام شد. همچنين نرخ  ميانگين ارز در روز دوشنبه در سامانه سنا براي دلار 14 هزار و 934تومان، يورو 16 هزار و 830تومان، پوند 19 هزار و 68 تومان، درهم 4 هزار و 33تومان، يوان 2هزار و 142 تومان و لير 2هزار و 560 تومان تعيين شد.
به گزارش تعادل، قیمت خرید دلار روز سه شنبه در بانک‌ها با اندکی کاهش همراه بود، اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت را نسبت به روز دوشنبه ثابت نگه داشته‌اند.  قيمت یورو  در صرافي ها خرید 16750  و فروش 16850 و قيمت دلار نيز خرید 14750 و فروش 14850 تومان اعلام شده است.
روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۲۱ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته ثابت بوده است و قیمت خرید یورو نیز با افزایش ۱۲ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۰۸ تومان است. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۶۹۵ تومان خریداری می‌کنند که نسبت به روز دوشنبه کاهشی بوده است.
از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۲۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است که نسبت به روز دوشنبه ثابت مانده است. این صرافی‌ها، همچنین هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز ثابت بوده است.
در بازار آزاد معاملات نقدي نيز دلار بين 15080 تا 15210 تومان در نوسان بوده و يورو 17 هزار، پوند 19700، لير تركيه 2500،  یوان چین2210 و درهم امارات 4110 تومان دادو ستد شد. 
با اعلام دلار نقدي به قيمت 15080 تومان تا 15210 تومان و افزايش نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۱۲۹۸ دلار و ۳۷ سنت، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۶۱ هزار و ۴۶۹ تومان و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 2 ميليون و 10 هزار تومان رسيد.

در معاملات روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸، قیمت سکه طرح جدید به ۵ میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان است.

استقبال صرافی‌ها برای حضور دربازار جدید

 همچنين رییس شورای عالی کانون صرافان گفت: با ایجاد بازار متشکل ارزی، میزان ریسک معاملات کاهش و تعهدات افزایش خواهد یافت.
 کامران سلطانی زاده درباره حضور صرافان در این بازار توضیح داد: بازار متشکل ارزی یک فضای سالم برای عرضه و تقاضای ارز است و به همین دلیل بسیاری صرافان برای ورود به این بازار استقبال خواهند کرد.
وی ادامه داد: بازار متشکل شرکتی است با  پنج سهامدار به این صورت که کانون صرافان، بانک‌های خصوصی، بانک‌های دولتی، فرابورس و انفرماتیک بانک مرکزی هر کدام با 20درصد سهم در این بازار حضور خواهند داشت. 
سلطانی‌زاده با اشاره به ایجاد شرایط حضور صرافان در این بازار اظهار کرد: ایجاد یکسری شرایط حضور در این بازار به دلیل بالا بردن تعهد خرید و فروش است چرا که در بازار عادی خرید و فروش ارز به صورت لفظی انجام می‌شود واین احتمال  که خریدار و فروشنده هر زمان می‌توانند معامله را کنسل کنند، اما این بازار میزان تعهد را افزایش و درصد ریسک را کاهش داده است.
رییس شورای عالی کانون صرافان خاطرنشان کرد: به طور حتم ایجاد بسترهای مناسب خرید و فروش ارز، در ایجاد آرامش بازار کمک خواهد کرد و اگر بازاری با بستر مناسب برای تامین نیاز ایجاد شود تاثیر مثبتی در پی خواهد داشت.

افزایش بهای جهانی طلا

پس از آنکه چین اعلام کرد در اقدامات تلافی جویانه قصد دارد تعرفه‌های بیشتری بر کالاهای صادراتی از امریکا اعمال کند، بهای جهانی طلا روز سه شنبه با افزایش یک دهم درصدی رو به رو شد.
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه اعلام کرد: بهای جهانی هر اونس طلا با یک دهم درصد افزایش در مقایسه با روز گذشته به هزار و 301 دلار و 40 سنت رسید.
بهای طلا روز سه شنبه در آمریکا نیز یک دهم درصد افزایش یافت و به هزار و 302 دلار و 40 سنت رسید.
قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه به دلیل تشدید تنش های تجاری میان چین و آمریکا و اطمینان نداشتن نسبت به انجام معامله با یوان (واحد پول چین) با کاهش رو به رو شد.
نرخ مبادلات رسمی یوان دیروز دوشنبه با سه دهم درصد کاهش به سطح 6.866 دلار رسید و این رقم با کمترین میزان خود در چهارماه گذشته رو به رو شد.
بر اساس گزارش های خبری، مواد اولیه (کامودیتی ها) در دنیا به دلار قیمت گذاری می شود و تضعیف یوان به معنی افزایش هزینه های واردات مواد اولیه صنایع چین به حساب می آید.

۸.۳ میلیارد دلار براي کالاهای اساسی

همچنين طبق آمار اعلام شده حدود ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال ۹۷ تا ۴ اسفندماه ۹۷، بابت واردات کالاهای اساسی مصرفی و نهاده‌های دامی اختصاص یافته است.
براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی مصرفی به جز دارو شامل برنج، گوشت قرمز، تخم مرغ، روغن و گاو و گوسفند زنده در سال ۹۷ برابر ۳ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار بوده است. همچنین در سال ۹۷ در مجموع ۴ میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار ارز ترجیهی برای واردات کالاهای اساسی نهاده‌های دامی شامل کنجاله سویا، ذرت، جو و دانه سویا اختصاص یافته است.

لیست ۲۰ شرکت اول دریافت کننده ارز ترجیحی

 از سوي ديگر،  تازه ترين بررسي ها نشان مي دهد: بانک مرکزی از ابتدای فروردین سال ۹۷ تا یازدهم اردیبهشت ماه بیش از ۲۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار در قالب ۱۳ نوع ارز مختلف به نرخ ترجیحی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار داده است.
به گزارش تعادل، طی بازه زمانی اول فروردین ۹۷ تا یازدهم اردیبهشت ماه امسال، ۹ هزار و ۹۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در قالب ۱۳ نوع ارز مختلف دریافت کرده اند. ارزش دلاری مجموع ارزهای دریافت شده طی بازه زمانی مذکور، حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است.
چنانچه تمامی ارزهای دریافت شده طی بازه زمانی مذکور، براساس ارزش دلاری محاسبه شود، آمارها نشان می دهد بیشترین ارز دریافتی مربوط به یورو به ارزش دلاری حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده که بیش از نیمی از مجموع ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت شده طی این دوره را تشکیل می دهد.
پس از یورو، یوان چین بیشترین ارزش دلاری ارزهای دریافتی (حدود ۶.۵ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد بخش نسبتا قابل توجهی از این مبلع نیز به شرکت های خودروسازی پرداخت شده است.
۲۵.۴ درصد از ارزش دلاری ارزهای پرداخت شده طی مدت مذکور، به ۲۰ شرکت پرداخت شده که شرکت های «مجتمع کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه»، «مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران» و «آوا تجارت صبا» با سهم به ترتیب ۳.۳ درصد، ۲.۴ درصد و ۲.۲ درصد بیشترین سهم را داشته اند.
بانک مرکزی طی مدت مورد گزارش، ۱۳ نوع مختلف به ارزش دلاری ۲۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۷۹ دلار در اختیار واردکنندگان قرار داده است. براین اساس طی این مدت ۱۲ میلیارد و ۹۶۶ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۲۴۵ یورو (معادل ۱۵.۰۰۹.۱۳۱.۸۹۳ دلار) به ۶هزار و ۵۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. همچنین ۴هزار و ۴۷۸ شخص حقیقی و حقوقی نیز ۴۳ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۳۱هزار و ۸۴ یوان چین (معادل ۶.۴۶۶.۱۳۴.۳۰۵ دلار) دریافت کرده اند.
سومین ارز تخصیصی برای واردات با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مربوط به روپیه هند می شود که از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا یازدهم اردیبهشت ماه به یک هزار و ۳۸۴ نفر شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. طی این مدت ۱۹۸ میلیارد و ۸۹۶ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۶۸ روپیه هند (معادل ۲.۸۵۸.۶۵۲.۵۹۴ دلار) تخصیص یافته است.
در مدت مورد بررسی ۱۰ میلیارد و ۴۸۷ میلیون و ۵۹ هزار و ۴۸۹ لیر جدید ترکیه (معادل ۲.۰۳۷.۱۷۱.۶۰۹ دلار)، به یک هزار و ۳۳ فرد حقیقی و حقوقی؛ ۹۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۶۹۱ روبل جدید روسیه (معادل ۱.۵۱۰.۳۲۳.۹۴۶ دلار) به ۴۴۶ فرد حقوقی؛ یک هزار و ۳۴۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۷۹۵ وون کره جنوبی (معادل ۱.۲۰۴.۰۹۴.۳۵۰ دلار) به یک هزار و ۱۹۴ فرد حقیقی و حقوقی و ۳۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۷۰ ین ژاپن (معادل ۲۸۱.۰۰۲.۷۰۱ دلار) به ۴۸۵ فرد حقیقی و حقوقی پرداخت شده است.
از ابتدای فروردین ۹۸ تا یازدهم اردیبهشت امسال همچنین ۱۸۱ میلیون و ۹۱ هزار و ۴۷ فرانک سوئیس (معادل ۱۸۲.۸۱۷.۵۷۳ دلار) به ۱۴ شخص حقوقی، ۳۷ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۲۹ ریال عمان (معادل ۹۸.۲۳۲.۰۴۴ دلار) به ۹ شخص حقوقی، ۵۴ میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۴۰۲ دینار عراق (معادل ۴۵.۵۴۴.۴۷۳ دلار) به ۱۰ فرد حقیقی و حقوقی، ۱۰۳ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۹۵۹ درهم امارات (معادل ۲۸.۲۷۷.۷۸۳ دلار) به ۷ شخص حقوقی، ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۴۹ دلار آمریکا به یک فرد حقوقی و ۸۳۵ هزار و ۳۵۸ کرون دانمارک (معادل ۱۲۹.۶۵۹ دلار) نیز به یک فرد حقوقی اختصاص داده شده است.