:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

واقعیتی که در حمله به نفتکش‌های سعودی فاش شد

قیمت‌های نفت اوایل هفته جاری درپی انتشار خبر حمله به دو نفتکش سعودی در نزدیک خلیج‌فارس که نگرانی بازارها نسبت به خطر افتادن عرضه را برانگیخت، صعود کرد.
کد خبر: ۱۳۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
اقتصادگردان- به گفته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، دو نفتکش سعودی در نزدیکی تنگه هرمز هدف انفجار قرار گرفتند. در حالی که علت دقیق این انفجارها هنوز مشخص نیست اما فالح اعلام کرد این یک اقدام خرابکارانه بوده است. حملات در خلیج عمان به وقوع پیوست و باعث وارد شدن خسارت قابل توجه به بدنه این دو کشتی شد.

این وقایع همزمان با افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه روی داد. با این حال یک مقام سعودی به وال‌استریت ژورنال اظهار کرد که اگرچه هویت حمله کنندگان نامعلوم است اما آنها تردید دارند که ایران در این حملات دست داشته باشد، زیرا این اقدام ریسک درگیری بزرگ‌تری را به دنبال دارد.

مقامات ایرانی نیز این اقدام خرابکارانه را محکوم و سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد چنین وقایعی روی امنیت حمل و نقل دریایی تأثیر منفی دارد و همه باید مراقب دسیسه‌های بی‌ثبات کننده عوامل خارجی در منطقه باشند.

با این حال قیمت‌های نفت روز دوشنبه جهش یافت. این افزایش قیمت از آنجا که جنگ تجاری آمریکا و چین بازارهای مالی جهانی را ملتهب کرده و به سقوط آنها منجر شده بود، قابل توجه بود. حتی شاخص "اس اند پی ۵۰۰" در اواسط معاملات روز دوشنبه بیش از دو درصد افت کرد اما نفت برنت ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

بیارن شیلدراپ، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت SEB در یادداشتی نوشت: حتی تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها به ۲۵ درصد برای واردات کالاهای چینی نیز نتوانست قیمت‌های نفت را پایین‌تر ببرد و بازار نفت سیگنال‌های بسیار مثبتی را دریافت کردند که تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین را تحت‌الشعاع قرار داد.

تنگه هرمز قابلیت منحصربفردی برای به وحشت انداختن معامله گران نفت دارد. حدود ۳۰ درصد از تجارت نفت دریابرد جهان و همچنین یک سوم از تجارت LNG جهان از این تنگه عبور می‌کند و صادرات از سوی کشورهایی شامل عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و ایران انجام می‌گیرد.

یکی از کشتی‌هایی که متحمل شدیدترین صدمه شد، به مقصد بندر فجیره امارات رهسپار بود که در سواحل شرقی امارات متحده عربی قرار دارد. این قطب مهم این مزیت را دارد که به کشتی‌ها اجازه می‌دهد بدون عبور از هرمز به بارگیری یا تخلیه محموله نفت خام بپردازند.

بازار نفت به حد کافی دچار محدودیت عرضه است و در چنین شرایطی، چنین حادثه‌ای که روی عرضه تأثیر چندانی نداشت معامله گران را برآشفته کرد. در چند سال گذشته عرضه به حد کافی وجود داشته است که وقوع حوادث اخیر چندان به چشم نمی‌آمد. اما حوادث کوچک می‌تواند در شرایطی که عرضه محدود شده است روی قیمت‌ها تأثیر بزرگی داشته باشد.

هر گونه اختلال عرضه به محدود شدن عرضه از سوی ایران و ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند اضافه می‌شود. هنوز معلوم نیست گروه اوپک پلاس در نشست ماه آینده خود در وین چه تصمیمی خواهند گرفت اما فعلاً بست نشسته و اجازه داده‌اند محدودیت عرضه، قیمت‌ها را تقویت کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی پیش از انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نوشتند: تولید نفت آمریکا ممکن است آهسته شده باشد اما همچنان انتظار می‌رود به رشد ادامه دهد.