:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
وزیر کار خبر داد

هدفگذاری ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار شغل در سال ۹۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار شغل در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار شغل در بخش گردشگری ایجاد شد.
کد خبر: ۱۳۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
اقتصادگردان- محمد شریعتمداری در اولین نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال اظهار کرد: طرح اشتغال سال ۹۸ در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و پس از جمع بندی دستگاه‌ها در نشست شورای عالی کار تصویب خواهد شد.

وی گفت: باوجود اینکه با کاهش رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مواجه بودیم ولی سیاست‌های اشتغالزایی قابل قبول بوده و روند خوبی را طی کرده است.

شریعتمداری افزود: بررسی برنامه‌های اشتغال دستگاه‌های اجرایی و گزارش‌ها نشان می‌دهد باوجود فشارهای ظالمانه، سیاست‌های اشتغالزایی، سیاست‌های درستی بوده است به طوری که در حوزه کشاورزی میزان اشتغالزایی روند معقولی را طی کرده و موفق به صادرات محصولات کشاورزی و تأمین بازار داخلی بودیم.

وزیر کار ادامه داد: برای سال ۹۸ برنامه‌ای با مشارکت تمام دستگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی اشتغال تهیه کرده‌ایم که برای اجرای این برنامه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور به عنوان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در حوزه گردشگری هم با ایجاد مراکز جدید گردشگری پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است به نحوی که ۲۰۰ هزار شغل نیز در سال گذشته در حوزه گردشگری ایجاد شده است.

شریعتمداری ادامه داد: در حوزه بوم گردی زمان ساخت اماکن بوم گردی حدود ۲۰ هزار شغل ایجاد شد که در زمان اتمام به ۱۰۰ هزار شغل خواهد رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم مقابله با واردات کالاهای مشابه داخل، اظهار کرد: باید در واردات کالا دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با رونق تولید، بخشی از اشتغال کشور را تثبیت و توسعه دهیم.

وی گفت: یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات بانک‌ها باید جبران شود و علاوه بر این برای توسعه اشتغال باید از ظرفیت مالیات و تأمین اجتماعی به عنوان یک سیاست مهم با هدف رونق تولید و تثبیت اشتغال بهره بگیریم.

شریعتمداری در عین حال رفع موانع فضای کسب و کار را از الزامات توسعه اشتغال و رونق تولید ذکر کرد و گفت: در کنار برنامه ایجاد اشتغال باید نظارت بر طرح‌ها نیز دستور کار قرار گیرد که در همین زمینه روز گذشته در اقدامی اساسی، اسامی تمامی دریافت کنندگان تسهیلات ۴، ۶ و ۱۰ درصدی اشتغال روستایی را با هدف شفاف سازی منتشر کردیم تا مشخص شود چه کسانی برای ایجاد چه مشاغلی، در چه استانی و برای ایجاد چند شغل تسهیلات دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، از مجموع ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ‌های ۴ و ۶ و ۱۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته که اسامی آنها از طریق سایت وزارت کار قابل مشاهده است.