:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جدیدترین وضعیت ذخیره سدهای ایران

ذخیره سدهای ایران زیر سایه بارندگی‌های اخیر افزایش یافت؛ به طوری که ورودی مناسب به مخزن سدها موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ، تعداد ۸۶ سد مهم که حدود ۶۰ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای ایران را شامل می‌شوند، بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پرشده باشند. هم اکنون ۴۱ سد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد، ۲۱ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، چهار سد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۲۶ سد کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.
کد خبر: ۱۳۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
اقتصادگردان- بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده در حال حاضر ایران یکی از پر بارش‌ترین بازه‌های زمانی نیم قرن خود را تجربه کند و همه استان‌های ایران بارندگی فراتر از مدت متوسط بلندمدت را به ثبت برسانند. میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به حدود ۳۲۲ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۱۴ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۴۳ درصد افزایش یافته است.

پرشدگی ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی ۸۶ سد

آمارها حاکی از آن است که این بارندگی‌ها موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ کشور در حال حاضر ۸۶ سد مهم از جمله سدهای شهید رجایی، طالقان، ساوه، البرز، ساوه و شیرین‌دره بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند. بنا بر اعلام وزارت نیرو، میزان آب ورودی به مخزن سدها نیز تحت تأثیر نزولات جوی بسیار مناسب چند ماه اخیر روند صعودی چشمگیری به خود گرفته است.

به طوری که میزان ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با رشد ۲۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۸.۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.
میزان آب موجود در مخزن سدها نیز با رشد ۵۹ درصدی نسبت به سال گذشته به ۴۰.۴۴ میلیارد مترمکعب رسیده است و هم اکنون ۸۱ درصد مخزن سدهای کشور پر شده است. میزان آب خروجی از سدها نیز به منظور کنترل سیلاب‌های اخیر رشد ۲۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به ۴۷.۹۹ میلیارد مترمکعب رسیده است.

حال خوب سدهای پنجگانه تهران

در این میان، سدهای تهران نیز از وضعیت خوبی برخوردارند و مخازن این سدها حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب آب دارند. تقریباً تا اواخر خردادماه همه سدهای این استان به استثنای سد لار، سرریز می‌کنند. به طور کلی حجم کل سدهای تهران دو میلیارد مترمکعب است و از آنجایی که سد لار فرار آب دارد و ظرفیت آن ۴۵۰ میلیون مترمکعب است. از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب مخزن حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب خالی است و پیش‌بینی می‌شود مابقی آن یعنی یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب تا آخر خردادماه پر شود.

طبق آماری که هفته گذشته اعلام شد، ذخیره آب در سد کرج ۱۴۸ میلیون مترمکعب، در سد طالقان ۴۰۷ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۶۶ میلیون مترمکعب، سد لار ۱۰۵ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۲۱۱ میلیون مترمکعب است. به طور کلی ذخیره منابع سدهای پنج‌گانه تهران در ۱۷ اردیبهشت‌ماه، ۹۳۷ میلیون مترمکعب تخمین زده شد که این عدد نسبت به روز مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.

سال گذشته ذخیره سد کرج ۱۳۸ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۲۹۱ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۴۱ میلیون مترمکعب، سد لار ۳۸ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۱۶۸ میلیون مترمکعب بوده است. در این راستا در سد کرج شاهد ۷.۲ درصد، در سد طالقان ۳۹.۹ درصد، سد لتیان ۶۱ درصد، سد لار ۱۷۶.۳ درصد و در سد ماملو ۲۶.۳ درصد افزایش ذخیره منابع آبی هستیم.