:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دلار درآستانه سقوط تاریخی دیگر

كاهش قيمت ارز و سكه، وضعيت ارز دانشجويي در سال 98 تغييري نخواهد داشت

قیمت دلار یک پله دیگر کاهش یافت / عقبگرد دلار به کانال 14 هزار تومانی / دلار بين 14850 تا 14890 تومان، يورو 16900، پوند 19295، درهم 404 تا 4085، لير تركيه 2484 و يوآن 2175 تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده معادل 1 ميليون و 971 هزار تومان، طلاي 18 عيار 455 هزار تومان، سكه 5 ميليون و 40 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 820 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 830 هزار، سكه گرمي 1 ميليون تومان معامله شده است
کد خبر: ۱۳۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
اقتصاد گردان - محسن شمشيري:  دلار پس از ۴ افزایش متوالی، روز شنبه بیشترین میزان کاهش در یک ماه اخیر را تجربه کرد. افت ۵۰۰ تومانی ابتدای هفته، دلار را تا سطح زير ۱۵ هزار تومان عقب برد. روند کاهشی قیمت انواع سکه و ارز که از روز شنبه آغاز شد روز یکشنبه نیز تداوم یافت به طوری که بهای هر دلار آمریکا به 14 هزار و 850 تومان و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید به سطح پنج میلیون و 35 هزار تومان رسید.
به گفته فعالان، افزایش عرضه بازارساز در نزدیک قیمت معاملات بازار آزاد، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش فروش معامله‌گران فنی به‌عنوان مثلث فشار بر قیمت دلار عمل کردند. به‌باور برخی بازیگران ارزی، ادامه مسیر دلار، طی روزهای آتی به رفتار نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران در آستانه سطوح حمایتی بستگی دارد.
برخي فعالان بازار ارز مي گويند كه سیرنزولی قیمت ها در بازار ارز که از صبح روز شنبه آغاز شده درحالی کماکان ادامه دارد که قیمت دلار از کانال ۱۵ هزار تومانی عقب نشینی کرده و وارد کانال ۱۴ هزار تومان شده است و از رقم بالاي 15600 تومان اكنون به 14900 تومان رسيده است. 
شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا فروشنده ها در این بازار بیشتر از خریداران شوند؛ افزایش عرضه در بازار ارز و کاهش التهابات روانی از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار ست.قیمت خرید و فروش یورو نیز از کانال ۱۷ هزار تومان عقب نشینی کرده و وارد کانال ۱۶ هزار تومان شده است. هم اکنون یورو در صرافی های بانکی با قیمت ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته و با قیمت ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان از مردم خریداری می شود.
یکی از فعالان بازار می گوید: علت اصلی ریزش قیمت ها در بازار در کنار عرضه درهم، جو مثبت سیاسی حاکم در بازار است؛ او تاکید دارد که متغییرهای سیاسی اثر خود را در بازار ارز طی روزهای اخیر گذاشت اما بنظر می رسد بانک مرکزی اجازه ادامه تنش های قیمتی در بازار را نخواهد داد.
روز يك شنبه 22ارديبهشت 98 نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا 14 هزار و 850 تومان و يورو 16 هزار و 900 تومان اعلام شد. همچنين نرخ ميانگين ارز براي روز شنبه نيز براي  دلار 15 هزار و 278 تومان، يورو 17 هزار و 47 تومان، پوند 19 هزار و 593 تومان، لير تركيه 2 هزار و 597 تومان و در هم 4هزار و 157 تومان، يوآن  2245 تومان تعيين شد.
كف قيمت در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نشان مي دهد كه دلار بين 14850 تا 14890 تومان، يورو 16900، پوند 19295، درهم 404 تا 4085، لير تركيه 2484 و يوآن 2175 تومان دادو ستد شده است. 
صرافي هاي ملي و مجاز بانكي نيز دلار را بين 14880 تا 14900 تومان اعلام كردند و از روز شنبه تا يكشنبه حدود 10 بار نرخ هاي خود را تغيير داده و عمدتا كاهش داده اند.  نرخ خريد دلار نيز 14780 تا 14800 تومان، نرخ فروش يورو 16900  و نرخ خريد يورو 16800 تومان اعلام شده است. 
به دنبال اين كاهش نرخ ارز، و اعلام اونس جهاني طلا به نرخ 1286 دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافت و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده معادل 1 ميليون و 971 هزار تومان، طلاي 18 عيار 455 هزار تومان، سكه 5 ميليون و 40 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 820 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 830 هزار، سكه گرمي 1 ميليون تومان معامله شده است. 
تداوم حضور بازارساز در بازار و تلاش برای دوری نرخ از هیجانات کاذب سیاسی موجب شد نرخ دلار روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ در صرافی های بانکی به ۱۴۸۸۰ تومان برسد.در تداوم حضور بازارساز در بازار و تلاش برای دوری نرخ از هیجانات کاذب سیاسی، نرخ دلار روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به ۱۴,۸۸۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسید بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۴,۷۸۰ تومان رسید.همچنین نرخ هر اسکناس یورو برای خرید ۱۶,۸۰۰ تومان و برای فروش ۱۶,۹۰۰ تومان است.

عرضه درهم عامل ريزش قيمت ها

برخی از اقتصاددان ها معتقدند: خنثی شدن جریان روانی در بازار ارز موجب شده تا خرید و فروش های هیجانی کاهش یابد و به همین دلیل قیمت ها در این بخش رو به منطقی شدن می رود. یکی از فعالان بازار می گوید: علت اصلی ریزش قیمت ها در بازار در کنار عرضه درهم، جو مثبت سیاسی حاکم در بازار است؛ او تاکید دارد که متغیرهای سیاسی اثر خود را در بازار ارز طی روزهای اخیر گذاشت اما بنظر می رسد بانک مرکزی اجازه ادامه تنش های قیمتی در بازار را نخواهد داد.
در جریان معاملات بازار آزاد تهران؛ سکه طرح جدید روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۶ دلار و ۲۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۵۵ هزار و ۹۲۸ تومان است.

عوامل بنیادی اقتصادی، نقشی در افزایش نرخ ارز نداشتند

در اين رابطه یک کارشناس بازار ارز با بیان اینکه عوامل بنیادی اقتصادی عامل رشد اخیر نرخ ارز نبوده اند، گفت: مهمترین عاملی که باعث افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر شده تورم انتظاری است.
میثم رادپور با بیان اینکه شرایط کنونی بازار ارز تا حدود زیادی شبیه سال 92 است، افزود: در آن زمان پس از چند سال تثبیت نرخ ارز و افزایش حجم نقدینگی به یکباره به دلیل تنش های سیاسی و اقتصادی، فنر رشد نرخ ارز آزاد شد و رشد زیادی را بدنبال داشت تا اینکه مذاکرات مربوط به توافق هسته ای انجام و به توافق برجام منتهی شد.
این کارشناس بازار ارز اضافه کرد: در آن دوران نیز نقدینگی رشد زیادی داشته و نرخ ارز در مقایسه با حجم نقدینگی، شکاف زیادی داشت، اما با رشد چند برابری نرخ ارز، این شکاف از بین رفت. در دوره مزبور (سال 92 به بعد) نیز حجم نقدینگی بسیار بالا رفت، اما نرخ دلار ثابت ماند تا اینکه سال گذشته به علت برخی تحولات اقتصادی و سیاسی نرخ ارز چندین برابر شد و فاصله موجود میان نقدینگی و نرخ ارز باردیگر پر شد، بنابراین عوامل بنیادی اقتصادی (فاندامنتال) که زمینه رشد نرخ ارز را در هفته های گذشته فراهم کرده باشد، وجود ندارند.
رادپور با بیان اینکه مهمترین عاملی که باعث رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته شده تورم انتظاری است، گفت: بنابراین شرایط بنیادی، باعث رشد قیمت ارز نشده، بلکه بازیگران بازار انتظار رشد قیمت را دارند.
این کارشناس بازار ارز گفت: عامل دیگری که رشد شدید قیمت ها را موجب شد، فشار زیاد از بالا برای کنترل و سرکوب قیمت‌ کالاها بود. واقعیت اینکه پس از رشد قیمت ارز، بهای سایر کالاها نیز متناسب با آن بالا می رود، اما برخی تلاش های صورت گرفت تا مانع رشد قیمت‌ها شود که این سرکوب قیمتی، باعث بی اعتمادی در بین فعالان اقتصادی شده است.نرخ ارز در هفته های گذشته روند صعودی داشته بطوری که بهای دلار از کانال 13 هزار تومانی به کانال 15 هزار تومان افزایش یافت.
رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در این باره گفت: فضایی که در بازار ارز در 2 یا سه هفته گذشته مشاهده شد، ناشی از تنش ها و متغیرهای سیاسی بود و فاکتور اقتصادی در آن مشاهده نمی شود.
عبدالناصر همتی با توصیه به مردم برای خودداری از سرمایه گذاری در بازار ارز بر اساس تحولات سیاسی، افزود: نوسان های بازار ارز ناشی از متغیرهای سیاسی است، این نوسان ها هر لحظه امکان دارد با تغییر متغیرهای سیاسی، بازگشت داشته باشد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتظار می رود اتفاق هایی که تحت عنوان آثار روانی تحولات سیاسی در بازار مطرح می شود به حداقل خود برسد و مردم بر اساس متغیرهای سیاسی وارد این نوع سرمایه گذاری ها نشوند.
همتی ضمن تاکید بر اینکه بانک مرکزی پیش بینی و تمهیدات لازم را اتخاذ کرده و کنترل لازم را خواهد داشت، افزود: این مقطع نیز سپری می شود و نسبت به رویدادهای بهتر خوش بین هستم.

وضعیت ارز دانشجویی در سال۹۸

همچنين رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در سال جاری ارز دانشجویی هیچ گونه تغییری نسبت به ۶ ماهه دوم سال ۹۷ نخواهد داشت.
مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره برنامه به این سازمان درباره بورسیه دانشجویی گفت: در سال جاری اعزام دانشجو به عنوان بورسیه به خارج از کشور نداریم اما فرصت های کوتاه مدت 6 ماهه مطالعاتی  و علمی وجود دارد.
وی درباره ارز دانشجویی افزود: هر زمانی که بخشنامه سال جدید درخصوص ارز دانشجویی ابلاغ شود اعلام عمومی خواهیم کرد و ثبت نام شروع می شود اما هیچ تغیری نسبت به 6 ماهه دوم سال 97 ندارد.
به نوشته فارس،صدیقی تصریح کرد: با تامین ارزی که انجام می شود کماکان فرصت های تحصیلی دانشجویان دکتری  ادامه دارد به طوری که در سال جاری نزدیک به 20 نفر از این افراد را اعزام خواهیم کرد.