:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

35 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در تهران

محمد باقر قالیباف تمایل زیادی به ساخت پروژه‌های بزرگ داشت آن‌قدر بزرگ که علاوه بر شهروندان تهرانی مورد توجه مردم دیگر کلان‌شهرها نیز قرار گیرد. نمونه بارز آن هم ساخت بزرگراه طبقاتی صدر بود. پروژه‌ای که به گفته بسیاری از کارشناسان غیر ضروری و فقط تحمیل هزینه بر شهر تهران بود. قالیباف در مدت مدیریت 12 ساله خود بر تهران پل‌ها و تونل‌های بسیاری ساخت اما فرصت نکرد تعداد زیادی از این پروژه هارا به پایان برساند و پروژه‌های نیمه تمام یکی از میراث‌های مدیریت او برای شهرداران بعدی بود
کد خبر: ۱۳۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
اقتصاد گردان - تعداد این پروژه‌ها در تهران آنقدر زیاد است که سه شهردار بعدی مهم‌ترین اولویت خود را اتمام پروژه‌های ناتمام دانستند و عنوان کردند که تهران دیگر نیازی به پروژه‌های عمرانی جدید ندارد. پیروز حناچی شهردار فعلی نیز در نخستین روزهای آغاز فعالیتش عنوان کرد که اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهر، توجه به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری و کاهش بهای تمام شده خدمات از اولویت‌های اصلی بودجه ۹۸ شهر تهران است.

روز گذشته نیز محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران رقم پروژه‌های نیمه تمام شهر را 35 هزار میلیارد تومان برشمرد. به گفته میرلوحی پروژه‌هایی نظیر تکمیل زیرگذرها و پل‌های سطح شهر مانند بزرگراه شهید رستگاری، شهید بروجردی، پل گیشا، شهر آفتاب، هزار و یک شهر، پایانه شرق و نیز خطوط ۶ و ۷ از جمله پروژه‌های اولویت‌دار و نیمه تمام تهران هستند که باید هر چه زودتر به سرانجام برسند.

میرلوحی همچنین یادآوری کرد: خرید واگن نیز همچنان جزو اولویت‌های اول شهرداری به شمار می‌رود و این موضوع را نیز در سال ۹۸ به‌طور جد دنبال می‌کنیم. به گفته او برپایی ۶ راسته فرهنگی در سطح شهر و نیز تکمیل پروژه‌های ضرورت‌دار عمرانی نظیر پل گیشا و تکمیل بزرگراه شهید رستگاری که نقش مهمی در انتقال ترافیک جنوب خواهد داشت و بزرگراه شهید شوشتری را به آزادگان متصل خواهد کرد در دستور کار قرار دارد.

    جمع‌آوری سازه قدیمی پل گیشا

یکی از پروژه‌های قدیمی تهران پل کوی نصر یا همان پل گیشا است. این پل از جمله پل‌های فلزی سواره رو شهر تهران است که در امتداد بزرگراه جلال آل احمد ساخته شده و از روی بزرگراه شهید چمران می‌گذرد. این پل با داشتن راه‌های فرعی، یکی از بلندترین پل‌های فلزی سواره‌رو پایتخت است که به دلیل مشکلاتی از جمله عرض کم و فرسودگی، به وجود آمدن انسداد ترافیکی و ایجاد آلودگی صوتی و بصری قرار است جمع‌آوری شده و زیرگذر جای آن را بگیرد. زمستان سال 95 بود که مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری تهران از جمع‌آوری این پل به دلیل سرآمدن عمر آن خبر داد و اکنون با گذشت بیش از دوسال روز گذشته افشین حبیب‌زاده نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر از جمع‌آوری سازه قدیمی این پل خبر داد و عنوان کرد که این کار دوماه زمان می‌برد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران از توافق برای نصب تابلو روزشمار برای افتتاح دو پروژه تقاطع بزرگراه شهید چمران و بزرگراه جلال آل احمد (پل گیشا) و زیرگذر استاد معین تا تیرماه خبرداد و افزود: از چند روز آینده جمع‌آوری سازه پل قدیمی گیشا آغاز خواهد شد که این روند حدود دو ماه به طول خواهد انجامید. بعد از اجرای پروژه بخش‌های مورد نیاز پل قدیمی گیشا مجدد احیا خواهد شد.

نایب‌رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به احتمال به وجود آمدن مشکلات ترافیکی با برداشته شدن سازه قدیمی پل گیشا، اظهار کرد: سعی شده تا با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تدابیر لازم برای به حداقل رساندن مشکلات ترافیکی اندیشیده شود.

 از این رو تا زمانی که عملیات خاکبرداری شروع می‌شود، دسترسی‌های جدیدی در طول پروژه اضافه خواهد شد تا بار ترافیکی توزیع شود.او به زمان آغاز پروژه تقاطع بزرگراه شهید چمران و بزرگراه جلال آل احمد در سال ۹۴ اشاره کرد و با تاکید بر لزوم تسریع در به اتمام رساندن این پروژه گفت: یکی از مشکلات این پروژه وجود معارضان تاسیساتی متعدد بود که با تلاش کارشناسان و دستگاه‌های مربوطه این مساله مرتفع شده و پروژه آماده خاکبرداری است. حبیب‌زاده در ادامه به ارایه توضیحاتی درباره پروژه زیرگذر استاد معین پرداخت و گفت: در این پروژه نیز تغییراتی رخ داده و در تقاطع خیابان آزادی تونل پیش بینی شده است. با مطالعات جدید انجام شده توسط شهرداری شاید مسیر جنوب به شمال تونل جهت عبور عابرین و دوچرخه در نظر گرفته شود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این پروژه از روش جدیدی برای خاکبرداری استفاده می‌شود، گفت: در روش جدید، تعداد هفت عدد تیر عمود بر خیابان آزادی اجرا شده است و خاکبرداری و مقاوم‌سازی به صورت مقطعی است تا هیچ نشستی در خیابان آزادی نداشته باشیم. البته خیابان آزادی مرتب و لحظه‌ای پایش می‌شود تا مشکلی برای این خیابان به وجود نیاید.برای این پروژه نیز از تیرماه روزشمار اتمام پروژه نصب خواهد شد و ان شاءلله تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه انتقال خط‌آهن تهران-تبریز از پروژه‌های ملی است که شهرداری تهران نیز با عنوان طرح نیلوفری در بخشی از این پروژه بزرگ سهیم است. اجرای این پروژه در راستای مصوبات استانی هیات دولت برای ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تبریز و حومه از ایستگاه تهران به سمت غرب و همچنین تحقق اهداف طرح در چشم‌انداز 50ساله در مناطق 17 و 18 است. بر اساس طرح اولیه راه‌آهن تهران - تبریز از پل نواب به زیر زمین منتقل و بعد از عبور از گذرگاه‌های مختلف در بزرگراه آیت‌الله سعیدی از تونل خارج می‌شد که با توجه به خواسته‌های مکرر مردم و ساکنان منطقه برای تطویل تونل، در بازدید مجدد رییس‌جمهور وقت از این پروژه درسال 1388 قرار شد طول این تونل به 10 کیلومتر افزایش یابد.

شهرداری تهران نیز در نظر دارد تا با تسهیل‌گری در تملک واحدهای مسکونی بافت‌های ناکارآمد و نوسازی آنها با هدف تبدیل بافت‌های فرسوده و ناایمن به بافت‌های کارآمد و مقاوم وارد عمل شود. محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قبلا در این باره به تعادل گفته بود: «فرآیند بازآفرینی محدود به نوسازی املاک فرسوده نیست بلکه به این منظور نوسازی محله‌یی پایدار هدف‌گذاری شده است. درواقع مسیر حدود ١٠ کیلومتری خط آهن در دل مناطق ١٧ و ١٨ فرصت خوبی است تا شهرداری با استفاده از آن نسبت به نوسازی بافت فرسوده اطراف این مسیر و ایجاد فضای سبز و مجموعه‌های تفریحی و فرهنگی و احیای این بافت ناکارآمد به عنوان اولویت اول مناطق ١٧ و ١٨ اقدام کند.»

نکته مهم این است که در این پروژه قطار در دو باند رفت و دو باند برگشت از تونل استفاده می‌کند، ضمن اینکه عرض تمام شده تونل ۲۳متر و ارتفاع آن 7.20 متر است و علاوه ‌بر این مشخصات امکان استفاده از قطار برقی هم در این تونل وجود دارد. در واقع ۴۰ کیلومتر خط‌‌آهن در قالب ۴ خط ۱۰ کیلومتری (۲ خط رفت و ۲ خط برگشت)، توسط پیمانکاران ایرانی (قرارگاه خاتم‌الانبیا) در تونل زیرزمینی راه‌آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران احداث شد و پروژه در اواخر دولت دهم به بهره‌برداری رسید.

به گفته محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران پروژه خط راه‌آهن تهران- تبریز از آن جهت 4 خطه ساخته شد که دو خط آن را به متروی شهر تهران بدهند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

محسن هاشمی شامگاه دوشنبه در مراسمی خطاب به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: «خودتان می‌دانید که اگر این دو خط را به متروی شهر تهران بدهید ما به راحتی می‌توانیم مردم و ساکنان قلعه حسن خان و حومه شهر قدس را به خط ۳ متروی تهران متصل کنیم.آقای اسلامیان برای احداث این ۴ خط و ریل‌گذاری آن ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و حال آنکه اگر مردم بفهمند که شما چنین هزینه‌ای کردید اما نمی‌گذارید با دو خط بلا استفاده آن متروی بین شهری راه بیفتد حتما جنجالی به پا می‌کنند.» حال باید دید آیا بعد از این صحبت‌ها وزارت راه اقدامی در جهت خواسته‌های مدیران شهری بر می‌دارد یا خیر.