:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کاهش بستر 7 دره تهران از ۱۹۰۰ به ۸۰۰ هکتار

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: براساس آمارها بستر هفت‌دره تهران در نتیجه تعرض، از ۱۹۰۰ هکتار به ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است
کد خبر: ۱۳۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۲
اقتصاد گردان -  زهرا صدراعظم نوری افزود: به جای آنکه دره‌ها را به نقطه ضعف تبدیل کنیم می‌توانیم پیوندی بین انسان و طبیعت بسازیم. دره‌ها نقش موثری در طبیعت و برای شهر دارند، چون آب شیرین را تأمین می‌کنند، در جریان هوا و تلطیف آن موثر هستند و در واقع می‌توانند فضاهای سبز و گردشگری ایجاد کنند. دره‌ها به عنوان تفرجگاه پیرامون شهر می‌توانند فضایی برای گذران اوقات فراغت شهروندان باشند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با بررسی اجمالی می‌توانیم می‌بینیم دره‌های تهران نه‌تنها آن کارکردها را ندارند و در مجموع به ارتقای محیط شهری منجر نشده‌اند بلکه باعث معضلات و مشکلاتی نیز شده‌اند. بعضی دره‌ها به رودهای بزرگ فاضلاب شهری تبدیل یا بستر آنها سیمانی شده‌اند و جاذبه خود را از دست داده‌اند. دره‌هایی که می‌توانستند سیل را به صورت طبیعی هدایت کنند و سیلاب را به پایین دست ببرند یا از بین رفته‌اند یا متروکه شده‌اند.

او ادامه داد: زمانی که طرح جامع تهران تهیه شد از دره‌های تهران به عنوان ستون فقرات این کلانشهر یاد شد ولی در طرح تفصیلی به علت نوع برخورد نامناسب با این پدیده، دره‌ها جایگاه خودشان را پیدا نکردند؛ این اتفاق شاید به دلیل مطالعات یا نظرات بعضی مشاوران و سوءبرداشت‌ها از مهندسین مشاور و سلیقه‌های آنها بوده است.

عضو شورا با انتقاد از تغییر کاربری‌ها در رود دره‌های پایتخت و نیز شرایط نامناسب حاکم بر آنها طی سال‌های گذشته گفت: این در حالی است که شهرداری در سال‌های ۸۶ تا ۹۶ تنها ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرف این دره‌ها کرده است. این هزینه مربوط به کارهای عمرانی، کف‌سازی و ساخت دیواره طی ۱۰ سال بوده است.در مقطعی که دره‌های ما خشک بود، مسوولان به فکر تغییر کاربری افتاده و در مسیر رودخانه ساخت و ساز کردند. در حالی که تجربه سیل گلابدره در سال ٦٠ را داشتند که اطرافش شسته شد. اما باز هم در سال 92-90 شهرداری آمد و قسمت پایین دست را شهرک‌هایی درست کرد؛ در درکه، شهرک‌های دشت بهشت هم همین گونه است.

عضو شورای تهران گفت: ١٢٨ هکتار از اراضی مشجر شهر تهران در فاصله سال‌های ٨٧ تا ٩٧ (در قالب مصوبه برج- باغ‌ها) به مکان‌های تجاری و مسکونی تبدیل شدند. چه زمانی دیگر می‌توانیم این باغ‌ها را احیا کنیم؟به گفته او، بر اساس آمارها بستر هفت دره تهران در نتیجه تعرض، از یک هزار و ۹۰۰ هکتار به ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است. اینکه در ۱۴ سال قبل تصمیم‌هایی نادرست گرفته شده و بعضی قوانین اشتباه بوده جای کتمان ندارد اما چه کسی مقصر است؟ همه مقصریم، البته میزان تقصیرهای هر فرد متفاوت است.