:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
تغییرات یکساله قیمت سکه در سال 97

کانون صرافان: مردم مراقب نرخ کاذب دلال ها باشند / نرخ ارز و سكه 19 ارديبهشت 98

فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته آینده آغاز می شود / طلا برای افزایش قیمت بیشتر در کمین نشسته است / حباب سکه کوچک شد / به دنبال اعلام هر اونس جهاني طلا به نرخ 1285 دلار و دلار نقدي 15600 توماني، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار به 473 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 2 ميليون و 48 هزار تومان رسيد.همچنين، قيمت سكه طرح جديد به 5 ميليون و 180 هزار تومان، سكه بهار آزادي طرح قديم 5 ميليون تومان، نيم سكه 2 ميليون و 930 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 910 هزار تومان، سكه گرمي 1 ميليون و 30 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
اقتصاد گردان - احسان شمشيري- 
روز پنج شنبه19 ارديبهشت ماه نرخ دلار در سامانه سنا 15 هزار و 24 تومان، يورو 16 هزار و 738تومان، پوند 19 هزارو 253 تومان، درهم 4 هزار و 9 تومان، يوآن 2287 و لير تركيه 2 هزار و 554 تومان اعلام شد و در شرايطي كه گفته مي شد نرخ بالاي دلار كاذب بوده و از سوي دلالان اعلام شده است ورود دلار به كانال 15 هزار توماني نشان از تمايل بازارساز به قيمتهاي كنوني در كانال 15 هزار تومان دارد.



 در صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار 15350 تومان و نرخ خريد 15150 تومان، نرخ فروش يورو 17200 تومان و نرخ خريد يورو 7100 تومان اعلام شد. همچنين نرخ ارز در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز روز پنج شنبه شاهد افزايش نرخ ها بوده و دلار 15600، يورو 17500، پوند 20300، درهم 4250، لير تركيه 2580 و يوآن 2290 تومان داد و ستد شد. 
از سوي ديگر، به دنبال اعلام هر اونس جهاني طلا به نرخ 1285 دلار و دلار نقدي 15600 توماني، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار به 473 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 2 ميليون و 48 هزار تومان رسيد.
همچنين،  قيمت سكه طرح جديد به 5 ميليون و 180 هزار تومان، سكه بهار آزادي طرح قديم 5 ميليون تومان، نيم سكه 2 ميليون و 930 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 910 هزار تومان، سكه گرمي 1 ميليون و 30 هزار تومان معامله شد. 

 کاهش تقاضا و داد و ستد در بازار طلا و سکه حباب سکه را تا ۶۰ هزار تومان کاهش داده است. محمد کشتی‌آرای درباره بازار طلا و سکه در هفته‌ گذشته، اظهار کرد: بازار طلا و سکه هفته‌ گذشته را تحت تأثیر مسائل سیاسی پشت سر گذاشت که در این زمینه می‌توان به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر این که "بازار ارز تحت کنترل است، اما مسائل سیاسی بر این بازار تأثیرگذار بوده است"، اشاره کرد.
وی با بیان این که ارزش دلار در هفته‌ گذشته روند صعودی داشته است، خاطر نشان کرد: قیمت طلا و سکه در هفته‌ گذشته با توجه به رشد مؤلفه‌های اثرگذار، رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرده و این‌ در حالی است که عرضه و تقاضا و میزان داد و ستد در این بازار به شدت کاهش داشته است.
کشتی‌آرای در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عنوان کرد: در پی کاهش تقاضا و دادوستد، حباب سکه تمام بهار آزادی از ۵۹۰ هزار تومان به ۵۳۰ هزار تومان کاهش یافته است.
این کارشناس بازار طلا، آخرین قیمت سکه تمام را پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت نیم سکه را دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه را یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی را یک میلیون و ۱۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت سکه‌های کوچک رشد قابل توجهی به خود گرفته است و حباب این نوع سکه‌ها بسیار زیاد است که بررسی قیمت سکه یک گرمی نشان‌دهنده آن است که بالاترین نرخ برای این نوع سکه تا به امروز به ثبت رسیده است.
وی در پایان با بیان اینکه بانک مرکزی به میزان نیاز بازار، سکه عرضه نمی‌کند، خاطر نشان کرد: هر مثقال طلای خام دو میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.
به گفته فعالان، به‌طور کلی سکه پس از آنکه از مرز ۵ میلیونی عبور کرد، با وجود ادامه افزایش قیمت، نسبت به دلار رشد زیادی را تجربه نکرد تا حباب آن کاهش پیدا کند به گفته برخی فعالان باتجربه بازار، با عبور سکه از مرز ۵ میلیونی، میزان فروش توسط برخی افراد عادی و معامله‌گران افزایش پیدا کرده است و همین عامل موجب شده است که رشد سکه محدودتر شود. عده دیگری از فعالان، ورود بخشی از سکه‌های پیش‌فروش به بازار را عامل کاهش حباب این بازار دانسته‌اند.  در روزی که بازار سکه نسبتا آرام بود، دلار در مقاطعی از روز هیجانی رفتار می‌کرد.
 به گفته فعالان، معامله‌گران سعی کردند در ابتدای روز پیرامون سفر غیر منتظره پمپئو به عراق را جوسازی کنند؛ همزمان برخی دیگر این احتمال را مطرح می‌کردند که با اقدام جدید ایران ممکن است اروپا با آمریکا همراه‌تر شود و دراین خصوص صحبت‌های یک مقام فرانسوی را برجسته می‌کردند که ممکن است ایران را تحریم کنند. با این حال، در عمل واکنشی که دلالان مطرح می‌کردند از سوی اروپایی‌ها صورت نگرفت.
 البته در مجموع برخی فعالان عنوان می‌کنند، مجموعه اخبار سیاسی که در روزهای اخیر مطرح می‌شود، تقاضای احتیاطی را بالا برده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در آخرین اظهارنظرها نوسانات بازار ارز را غیراقتصادی دانست
نرخ هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که نسبت به دوشنبه ۴۰۰ تومان افزایش نشان می‌دهد. این یعنی ارزش ریال در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود ظرف هفت ماه گذشته رسیده است.
اين در حاليست كه به تازگي وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز فعالیت بازار متشکل معاملات ارز در هفته آینده خبر داد وگفت: فعالیت بازار متشکل ارزی تاثیر مثبتی بر جای می گذارد و قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می شود.
فرهاد دژپسند با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی، گفت: فعالیت این بازار از هفته آینده آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می گذارد. انشاء الله قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می شود.

مردم مراقب نرخ کاذب دلالها باشند

همچنين در اين باره رییس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به اینکه روزهای آخر هفته بازار ارز نیمه فعال است، از شهروندان خواست به فضاسازی های سوداگرانه ارزی در تعیین قیمت های کاذب و غیر معاملاتی توجه نکنند.
کامران سلطانی زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه دلالان بازار ارز با انتشار هرگونه خبر اقتصادی و سیاسی در صدد ایجاد موج و هیجان به منظور کسب منافع شخصی خود هستند، اظهار داشت:  دلالان ارزی با تحلیل های ناصحیح درصدد ایجاد  تلاطم در بازار و تعیین نرخ های کاذب هستند، بر این اساس هموطنان گرامی باید در مقابل شایعات و اعلام نرخ های غیرواقعی توسط سوداگرانه ارزی با توجه به تعطیلی بازار ارز در  روزهای آخرهفته بی اعتنا باشند.
رییس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری نهادهای امنیتی، نظامی و بانک مرکزی شاهد برچیده شدن بساط دلالان هستیم افزود: با بسته شدن بازار های کاذب، دلالان به فضای مجازی روی آورده اند و در بستر شبکه های اجتماعی به تعیین نرخ های کاذب ارز مبادرت می کنند و از جانب دیگر رسانه های معاند با ارسال سیگنال های منفی درصدد ایجاد آشفتگی در بازار ارز هستند.وی افزود: به همین دلیل هموطنان گرامی ضمن آگاهی در مقابل  برنامه دشمن و دلالان باید اطمینان داشته باشند نیازهای ارزی فعالان اقتصادی و عموم مردم با مدیریت بانک مرکزی و به واسطه صرافی های مجاز تامین و عرضه می شود و جای هیچ نگرانی نیست.
از سوي ديگر، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نيز با توصیه به مردم برای اینکه با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند، گفت: بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها را درباره بازار ارز انجام داده و پیشگیری‌های لازم را خواهد داشت. همانطور که نظام و رییس جمهور موضع خود را در مقابل برجام اعلام کردند، مهلت ۶۰ روزه داده شد تا طرف های برجام اقدامات خود را انجام دهد. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم. بانک مرکزی همیشه اقدامات خود را انجام می دهد، جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده، حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی بینم. همیشه توصیه ‌ام این بوده که در بازار ارز فاکتورهای اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند.
وی با توصیه به مردم برای اینکه با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند، گفت: بانک مرکزی پیش بینی ها را انجام داده و پیشگیری های لازم را خواهد داشت. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم. همیشه گفته ام در بازار ارز سرمایه گذاری صورت نگیرد چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار مطرح می شود، به حداقل برسد. بانک مرکزی در متغیرات سیاسی نقش ندارد و تحولات را ایجاد نمی کند. ممکن است توافقاتی صورت گیرد و مذاکراتی انجام شود که هیچکدام از آنها قابل پیش بینی نیست. ریس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: آن چیزی که من در رابطه با امکانات و توانمندی های بانک مرکزی است می گویم. قرار نیست هر روز مبادلات و موازنات را در داخل سنگین کنیم. مواقعی که لازم باشد مداخله می کنیم و در حال حاضر می گویم شرایط بانک مرکزی از لحاظ توانمندی ها فرقی با گذشته نکرده است.

 ضرورت بازارسازی بانک مرکزی

همچنين يك کارشناس اقتصادی وضعیت فعلی بازا رار زرا نوعی رهاشدگی خواند و افزود: با تشکیل بازار متشکل ارزی بانک مرکزی باید در آن به بازارسازی بپردازد.
علی مروی  خاطرنشان کرد: یکی از انتقاداتی که از گذشته به نحوه اجرای سیاست‌های بانک مرکزی وارد بود این بود که بجای اینکه طوری بازار ارز را تنظیم بکند که نرخی که در نهایت به بیرون انعکاس پیدا می‌کند هم متاثر از ارزش مبادلات باشد و هم حجم مبادلات، به سمت سرکوب نرخ ارز می رود که این کار نتیجه عکس میدهد.
وی افزود: اگر بازار متشکل ارزی به خوبی طراحی شود و واقعا نقش بازاری بین صرافان را داشته باشد چند اثر خیلی خوب خواهد داشت، اول اینکه اصطکاک‌های اطلاعاتی بین صرافان مختلف را به حداقل می‌رساند و خود این باعث میشود که بازار عمق پیدا کند و متاثر از هیجانات و موج‌های افزایشی نباشد.
مروی ادامه داد: دوم اینکه نرخی که از این بازار بیرون می‌آید به نوعی می‌تواند برآیندی از حجم مبادلات هم باشد و فرایند جورسازی عرضه و تقاضای صرافان و مشتریان آنها را راحت تر کند. این کار باعث می‌شود کارایی بازار ارز افزایش پیدا بکند.
وی با بیان اینکه این افزایش کارایی بازار ارز می‌تواند اثر اصطکاک‌های اطلاعاتی و انتظارات حبابی بر روی نرخ ارز را از بین ببرد، تصریح کرد: همچنین باعث می‌شود رفتار بازار خیلی هیجانی نباشد اما اثر بنیادینی بر کاهش نرخ ارز نخواهد داشت و تنها التهابات و نوسانات شدید ارزی را کاهش میدهد که ضرر بسیاری هم برای اقتصاد دارد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید در این بازار دخالتی داشته باشد مگر اینکه بخواهد سیاست ارزی بهینه را از طریق این کانال اجرا بکند، افزود: یعنی بانک مرکزی بخواهد مجری سیاست بازار ارز شناور مدیریت شده باشد و در نرخی پایین تر از کریدور ارزی که در این بازار تعیین میشود ارز بخرد و در سمت تقاضا ظاهر شود و اگر نرخ از آن کریدور بالاتر رفت ارز را عرضه بکند اما نرخ ارز نباید سرکوب بشود.
مروی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار ارز ظرفیت رها شدن و اعتماد به عرضه و تقاضا را دارد، گفت: اتفاقا وضعیت فعلی نوعی رهاشدگی بازار ارز است، وضعیتی که در آن یک نرخ 4200تومانی داشته باشید که منشا رانت است و در سامانه نیما هم نرخی که تعیین شود که با بازار آزاد تفاوت زیادی دارد و در بازار آزاد هم بالاترین نرخی که در بازار سیاه از جمله کانال های تلگرامی تعیین میشود نرخ مرجع فعالین اقتصادی است را باید رهاشدگی بازار دانست.

طلا برای افزایش قیمت بیشتر در کمین نشسته است

تحلیلگران اسکاتیا بانک مي گويند: قیمت طلا برای افزایش بیشتر در سال ۲۰۱۹ میلادی به انرژی جدیدی نیاز دارد.ما همچنان بر این باوریم که قیمت جهانی طلا تا زمانی که نتواند سطح مقاومتی ۱۳۵۰ دلاری را بشکند، با یک روند کاملا صعودی روبرو نخواهد شد.پیش بینی می شود قیمت طلا در کوتاه مدت در بازارهای جهانی تحت تاثیر تقاضای سرمایه گذاری و اوضاع سیاسی قرار خواهد داشت.سرمایه گذاران بین المللی نسبت به وضعیت عملکرد قیمت طلا در فصل بهار به شدت ناامید شده اند. طلا هنوز نتوانسته است سطح مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری را بشکند.

سرقت ٤٠ میلیون دلاری بیت کوین توسط هکرها

صرافی رمزارز «بایننس» از یک رخنه امنیتی بزرگ خبر داده که طی آن هکرهای ناشناس هفت هزار بیت کوین با ارزشی معادل ۴۰ میلیون دلار را به سرقت برده اند.
به گزارش بلومبرگ، چانگپنگ ژائو، بنیانگذار و مدیرعامل این صرافی در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: هکرها به تعداد زیادی از کدهای 2FA، کلیدهای API کاربران و احتمالا اطلاعات دیگری دسترسی پیدا کرده اند. 
وی گفت: مهاجمان در این نفوذ از تکنیک های مختلفی از جمله فیشینگ، ویروس و حملات دیگر استفاده کرده اند که در حال شناسایی آنها هستیم.با این حال عواقب این نفوذ به سرقت هفت هزار بیت کوین ختم نمی شود و به گفته ژائو احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن حساب های شناسایی نشده دیگر هم وجود دارد. 
نکته مهم این است که هکرها این تعداد بیت کوین را در یک تراکنش جابجا کرده‌اند. آنها با صبر کافی اقدامات هماهنگی را در بهترین زمان روی حساب‌های کاربری مجزا صورت داده‌اند و تراکنش نهایی هم به گونه‌ای سازماندهی شده که از سد معیارهای امنیتی بایننس عبور کند.تنها چند ساعت پیش از انتشار خبر مربوط به هک، ژائو در توییتر خود از احتمال تغییراتی در حساب های کاربران به خاطر امور مربوط به نگهداری و پشتیبانی سرور خبر داده بود. وی تاکید کرده بود که این تغییرات پس از چند ساعت به حالت عادی برخواهند گشت و نیازی به نگرانی وجود ندارد.
بایننس برای بررسی ابعاد این سرقت تا یک هفته امکان واریز و برداشت را غیرفعال کرده اما متعهد شده که تمامی زیان کاربران را پوشش خواهد داد. هربار که یکی از صرافی های شناخته شده رمزارز، کیف پول ها یا کل سیستم مورد هجوم مجرمان سایبری قرار می‌گیرد، بهای این ارزها نیز با کاهش چشمگیر مواجه می شود. حمله ای که قبلا همین صرافی را هدف قرار داده بود، در چند دقیقه به کاهش ۱۰.۸ درصدی بهای رمزارزها منجر شد.

تغییرات یکساله قیمت سکه

از سوي ديگر، محاسبه نرخ سكه در طول سال 97 نشان مي دهد كه متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در سال ۹۷ معادل ۳ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۱۶۸ درصد رشد داشته است.
براساس آمار بانک مرکزی در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران ۴ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبل به ترتیب ۸.۵ درصد و ۱۸۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه طرح قدیم در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان و ۴ میلیون و ۷۱۵ هزار و ٨٠٠ تومان بوده است.
در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۲ درصد و ۱۹۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنـین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه طرح جدید در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان و ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

در سال ١٣٩٧ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۳ میلیون و ۳۷۷ هزار تومان و با طرح جدید ۳ میلیون و ٥٥٤ هزار و ۲۰۰ تومان بود که نسبت به سال ١٣٩٦ به ترتیب ۱۶۱ درصد و ۱۶۸ درصد افزایش یافته است.