:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
دستور جدید ترامپ: صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا فولاد و صنایع معدنی را تحریم کرد / تحریم بخش فلزات بیشتر در حد تهدید است

همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران حافظان منافع آمریکا نیستند/ این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس اعلام شده است. ترامپ در بیانیه‌ای گفته که با تصمیم برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، امنیت ملی آمریکا را ارتقا داده و با افزایش فشار، درآمدهای ایران کم شده و گرانی‌ در ایران تشدید شده است. او گفته "کارزار فشار حداکثری" را علیه ایران دنبال می‌کند. آمریکا منع می‌شوند. حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت که اگر دیگر طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند ایران به غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر باز خواهد گشت.
کد خبر: ۱۳۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
اقتصاد گردان - وزارت خزانه‌داری آمریکا، دستور دونالد ترامپ مبنی بر تحریم بخش آهن، فولاد، مس و آلومینیوم ایران را ابلاغ کرد.تصمیم دونالد ترامپ برای وضع تحریم‌های جدید یک سال پس از اجرای تصمیم او برای خروج از برجام اتخاذ شدخزانه‌داری آمریکا تحریم فلزات ایران را ابلاغ کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خود نوشت: امروز، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ یک دستور اجرایی جدید برای تحریم بخش آهن، فولاد، آلومینیم و مس را صادر کرد و وزارت خزانه‌درای آمریکا این دستور را ابلاغ می‌کند.


بنابر دستور اجرایی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا صادر کرد؛ بخش فلزات و معادن ایران که به گفته آمریکایی‌ها می‌تواند در تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران موثر باشد، مشمول تحریم شده است.

این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس اعلام شده است.

ترامپ در این دستور به اشخاص حقیقی و همه کشورها هشدار داده است که هر گونه معامله با ایران در بخش فلزات و یا اجازه دادن به ورود محصولات این بخش به بندرهای این کشورها برای آن‌ها پیامدهای وخیمی از جمله مصادره اموال و قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا به دنبال خواهد داشت 

بنابر دستور اجرایی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا امروز اعلام کرد بخش فلزات و معادن ایران که به گفته آمریکایی ها می تواند در تامین مالی برنامه هسته ای ایران باشد مشمول تحریم شده است.

آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش فلزات ایران اعمال کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با صدور فرمانی صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به مجموعه تحریم‌های یکجانبه آمریکا اضافه کرده است.

ترامپ در بیانیه‌ای گفته که با تصمیم برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، امنیت ملی آمریکا را ارتقا داده و با افزایش فشار، درآمدهای ایران کم شده و گرانی‌ در ایران تشدید شده است. او گفته "کارزار فشار حداکثری" را علیه ایران دنبال می‌کند. تصمیم دونالد ترامپ برای وضع تحریم‌های جدید یک سال پس از اجرای تصمیم او برای خروج از برجام اتخاذ شد.

به گزارش  بلومبرگ، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدی را علیه تولیدکنندگان آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در سالروز خروج این کشور از برجام اعلام کرد با امضای یک فرمان اجرایی صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران -که به گفته وی بزرگترین منابع درآمدی دولت ایران بعد از نفت محسوب می‌شوند- را تحریم کرده است.

ترامپ در این بیانیه مدعی شده است: «یک سال قبل من با پایان دادن به مشارکت آمریکا در توافقنامه وحشتناک و یکجانبه هسته‌ای ایران، امنیت ملی کشورمان را به میزان چشمگیری تقویت کردم. تحت توافقنامه هسته‌ای، ایران می‌توانست آزادانه از شبکه‌های تروریستی حمایت کند، نیروی موشکی خود را توسعه دهد، در منطقه درگیری ایجاد کند، شهروندان آمریکایی را ناعادلانه بازداشت کند و در عین حال زیرساخت‌های قوی هسته‌ای خود که همان‌طور که ما می‌دانیم آرشیو گسترده‌ای برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای هستند را حفظ کند. اما با توجه به تصمیمات مهمی که ما اخیراً گرفته‌ایم، خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند. ما موفق شده‌ایم فشار حداکثری و قدرتمندانه‌ای که قبلاً هرگز مشاهده نشده است را [بر ایران] وارد کنیم و اقدام امروز نیز در راستای افزایش این فشار خواهد بود.»

 «اقدام امروز ما صادرات فلزات صنعتی ایران -که 10 درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد- را هدف قرار خواهد داد. ما به کشورهای دیگر هشدار می‌دهیم که از این پس ورود فولاد و سایر فلزات ایرانی به بنادر و مبادی ورودی آنها را تحمل نخواهیم کرد. تهران می‌تواند منتظر اقدامات بیشتر ما باشد، مگر اینکه تغییرات بنیادینی در رفتارهایش ایجاد کند.»

دولت آمریکا یک سال قبل با خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تحریم‌های یکجانبه پیشین خود علیه ایران را احیا کرد و مدعی شد ظرف مدت کوتاهی صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند؛ اما مقامات آمریکایی به دلیل شرایط خاص بازار نفت مجبور به اعطای معافیت‌هایی به برخی مشتریان نفت ایران شدند. با این حال دولت آمریکا دو هفته قبل اعلام کرد که قصد ندارد معافیت‌های مشتریان نفت ایران را تمدید کند.

واشنگتن تلاش می‌کند با اتکا به سیاستی که آن را فشار حداکثری می‌خواند، ایران را مجبور به پذیرش خواسته‌هایی کند که حدود یک سال قبل رسماً در قالب 12 بند از سوی «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده است. ایران اما تأکید کرده است که فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا هرگز راه به جایی نخواهد برد و ایران کشوری نیست که در برابر چنین فشارهایی تسلیم شود.



تحریم بخش فلزات ایران بیشتر در حد تهدید است

در پی اعلام تحریم‌های آمریکا بر ضد بخش فلزات ایران، یک کارشناس صنعت فولاد و سنگ آهن معتقد است که تحریم بخش فلزات ایران بیشتر در حد یک تهدید است چرا که اجرای آن سخت و زمان بر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، شب گذشته اعلام شد رئیس جمهور آمریکا بخش فلزات و معادن ایران که به گفته آمریکایی‌ها می‌تواند در تأمین مالی برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته باشد را تحریم کرده است. این تحریم شامل صنایع آهن و فولاد، آلومینیوم، سرب و مس اعلام شده است.

در این زمینه کیوان جعفری طهرانی _ تحلیلگر حوزه معدن و صنایع معدنی و کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ آهن _ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه بخش فلزات ایران تکراری بوده و موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: اخیراً اتفاق جدیدی در تنش آمریکا و چین به وجود آمده و آمریکا برخلاف توافقات اولیه و جلسات قبلی قصد دارد مجدد روی واردات برخی از کالاهای چینی عوارض وضع کند.

او افزود: این موضوع باعث می‌شود که چین در رابطه با خرید نفت از ایران کشور مبدا را اعلام نکند. همچنین به خرید مواد معدنی از ایران همچون سنگ آهن و سنگ مس ادامه خواهد داد؛ لذا خطر جدی در زمینه تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا برای بخش فلزات ایران وجود نخواهد داشت.

جعفری طهرانی وضعیت صادرات فولاد را هم به موضع‌گیری کشورهایی که بازارهای هدف صادرات فولاد ایران هستند، وابسته دانست و گفت: مالزی از این سیاست‌ها تبعیت نخواهد کرد اما باید منتظر واکنش تایلند، تایوان و بقیه کشورهای این منطقه که بازار هدف محصول فولاد ایران هستند؛ بود و باید منتظر ماند تا دید این کشورها به چه صورت عمل خواهند کرد.

وی افزود: به اعتقاد من تحریم اخیر آمریکا بیشتر به صورت یک تهدید است و اجرایی شدن آن زمان می‌برد و البته بسیار سخت قابل اجرا است؛ چراکه لزوماً همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران حافظان منافع آمریکا نیستند.

این کارشناس بین‌المللی حوزه سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه بر اساس نسبت صادرات بر تولید ایران، صادرات بالغ بر ۱۵ میلیون تنی در افق ۱۴۰۴ محتمل خواهد بود؛ گفت: بر اساس نسبت صادرات بر تولید جهانی، صادرات ۲. ۱۱ میلیون تن برای ایران در این افق محتمل‌تر خواهد بود. همچنین حداکثر صادرات به‌طور بالقوه ۵. ۱۰ میلیون برآورد می‌شود، اما براساس چشم‌انداز برنامه‌ریزی شده و بر اساس طرح جامع فولاد، ایران باید ۲۰ میلیون تن در افق ۲۰۲۵ صادرات داشته باشد تا شاهد مازاد عرضه در داخل کشور نباشیم. البته تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر تولید و صادرات فولاد ایران به احتمال زیاد بر صادرات فولاد ایران تأثیرگذار خواهد بود، اما شرکت‌های فولادی و تجار به دنبال بازارهای جدید هستند و در این زمینه موفق هم خواهند بود؛ بنابراین تحریم‌های جدید را جدی نخواهیم گرفت.