:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
انتخاب کاور مبل براساس دکوراسیون

نکاتی که باید در انتخاب کاور مبل در نظر بگیریم

تمیز کردن مبلمان کار غیرممکنی نیست اما، همه وقت این کار را ندارند و بیشتر دوست دارند که با راه‌کارهایی از کثیف شدن مبلمان خود جلوگیری کنند. یکی از این راه‌کارها استفاده از کاور مبل است که در انواع مختلف تولید می‌شود. در این مقاله نکاتی که باید در انتخاب کاور مبل در نظر بگیریم را بیان می‌کنیم
کد خبر: ۱۳۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

اقتصاد گردان -  امروزه مبلمان دیگر یک کالای لوکس در خانه ایرانی نیست که فقط در اتاق پذیرایی برای نشستن مهمان‌ها استفاده می‌کردیم، بلکه کارکردهای مختلفی پیدا کرده است. ما از مبل برای لم دادن و فیلم دیدن، محل خواب، غذا خوردن و کتاب خواندن استفاده می‌کنیم  و در نتیجه، مبل‌ها در معرض کثیف شدن به‌وسیله مواد غذایی، گرد و خاک و نوشیدنی  هستند.  تمیز کردن مبلمان کار غیرممکنی نیست اما، همه وقت این کار را ندارند و بیشتر دوست دارند که با راه‌کارهایی از کثیف شدن مبلمان خود جلوگیری کنند. یکی از این راه‌کارها استفاده از کاور مبل است که در انواع مختلف تولید می‌شود. در این مقاله نکاتی که باید در انتخاب کاور مبل در نظر بگیریم را بیان می‌کنیم. 

انتخاب کاور مبل براساس دکوراسیون

یکی از مزیت‌های کاور مبل این است که در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوعی در بازار وجود دارند. شما می‌توانید براساس سلیقه و دکوراسیون خانه خود، کاور مبل مناسب را خریداری کنید. این کاورها هم رنگ و روی تازه‌ای به خانه شما می‌بخشند و هم در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کنند  و برای تغییر دکوراسیون منزل دیگر نیازی به خریداری مبلمان جدید ندارید. از انواع مختلف کاور مبل، می‌توان به کاور مبل ژله‌ای و پارچه‌ای اشاره کرد. 
کاور مبل ژلاتینی: جنس این کاور از پلیمر pvc شفاف، نرم و ضدخش است. از مزایای این کاور شفاف بودن آن است و طرح مبلمان را نمی‌پوشاند. دوخت آن بسیار ساده و کم‌هزینه است. هم‌چنین این کاور مانع عبور گرد و خاک، مایعات و کثیفی به مبل می‌شود و اگر چیزی روی آن بریزد، نیازی به شستشو ندارد و خیلی راحت می‌توانید با یک دستمال آن را پاک کنید. دارای وزن کمی است و جای زیادی نمی‌گیرد. کاور مبل ژلاتینی در کنار این مزایا، ‌یک ایراد بزرگ دارد و آن هم این‌ است که عرق‌گیر نیست  و موقع نشستن یا بلند شدن از روی مبل سر و صدا تولید می‌کند.
این نوع کاور بیشتر برای مبلمان سلطنتی و استیل مناسب است و علاوه بر حفظ مبلمان در برابر کثیفی، شکل ظاهری آن را نمی‌پوشاند و از زیبایی دکوراسیون منزل چیزی کم نمی‌کند. 
کاور مبل پارچه‌ای: پارچه تاثیر زیادی بر فضا دارد و با ترکیب‌های مختلف از طرح‌های متنوع می‌تواند بر زیبایی و جذابیت دکوراسیون منزل بیفزاید.  این نوع کاور را با پارچه‌هایی از جنس‌ها و طرح‌های مختلف می‌دوزند. در انتخاب پارچه باید به چند نکته توجه کرد:
جنس پارچه: جنسی را انتخاب کنید که بعد از یک بار شستن آب نرود، زود عرق نکند، وا نرود. از خرید پارچه‌های ارزان و بی‌کیفیت اجتناب کنید زیرا بعد از چند بار شست و شو رنگ و زیبایی و فرم خود را از دست خواهند داد.
طرح و رنگ مناسب: از نکاتی که باید در انتخاب کاور مبل در نظر بگیریم، انتخاب طرح و رنگی است که با بقیه وسایل خانه هم‌خوانی داشته باشد. باید طرح و رنگ پارچه را مناسب با دکوراسیون منزل تهیه کنید. رنگ اصلی‌ترین عنصر دکوراسیون است. رنگی را انتخاب کنید که با دیوار، پرده، مبلمان و فرش‌تان هماهنگی داشته باشد. 
کاور مبل پارچه‌ای مناسب نباید از جنس تمام نخ باشد، زیرا الیاف پنبه بعد از شست و شو آب می‌رود و بعد از یک مدت مصرف وا خواهد رفت، یعنی امکان دارد گشاد شود. هم‌چنین پارچه‌هایی از جنس الیاف مصنوعی نیز با وجود استحکام بالایی که دارند، مناسب کاور مبل نیستند، زیرا برخلاف الیاف طبیعی، هوا را به‌خوبی رد و بدل نمی‌کنند و پارچه خاصیت عرق‌گیری ندارد. بعد از مدتی مصرف، روی پارچه گلوله می‌شود و ظاهر زشت و کهنه‌ای پیدا می‌کند. هم‌چنین برخی از پوست‌های حساس به مواد مصنوعی حساسیت دارند. 
بهترین جنس پارچه برای کاور مبل، پارچه‌هایی با جنس ترکیبی هستند که از بین آن‌ها می‌توان به پارچه‌های تریکو و تار و پودی اشاره کرد. از پارچه‌های با کیفیت استفاده کنید که بعد از مدتی رنگ و زیبایی خود را از دست ندهند. کاور مبل در واقع لباس مبل است که به زیبایی آن می افزاید.
از انواع پارچه‌های مناسب برای کاور مبل می‌توان به مخمل،‌ جین، ریون، ابریشم و جیر اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. هم‌چنین چند وقتی است که استفاده از گلیم و جاجیم نیز مد شده است که حس آرامش‌بخشی به محیط می‌بخشند. از معایب استفاده از گلیم و جاجیم به‌عنوان کاور مبل می‌توان به بافت زبر و خشن و هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن‌ها اشاره کرد.

و در آخر

بار دیگر نگاهی به دکور منزل خود بیندازید. می‌بینید که بخش بزرگی از فضای خانه را مبلمان اشغال کرده است. پس انتخاب کاور مبل بسیار اهمیت دارد. حال اگر کاوری که انتخاب ميکنید پارچه‌ای باشد، انتخاب نوع پارچه بسیار حساس‌تر می‌شود زیرا تمام زیبایی مبلمان شما به کیفیت پارچه و جلوه آن خواهد بود. هرگز از پارچه‌های ملحفه‌ای و بی‌مصرف خود برای پارچه رومبلی استفاده نکنید. زندگی ارزش قشنگ‌تر دیدن را دارد.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.