:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئيس كل بانك مركزي: افزایش قیمت ارز برای تامین کسری بودجه صحت ندارد، فاز عملیاتی بازار متشکل ارزی به زودی

همتی: مردم با متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند، نرخ ارز و سكه و طلا 18 ارديبهشت 98

سکه طرح جدید روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
 اقتصاد گردان -  احسان شمشيري- 
روز چهارشنبه 18 ارديبهشت ماه 98 نرخ لحظه اي دلار  به 14 هزار و 990 تومان و يورو به 16 هزار و 890 تومان رسيد. همچنين براساس نرخ ميانگين سامانه سنا در روز سه شنبه، نرخ دلار 14 هزار و 935 تومان، يورو 16 هزار و 738 تومان، پوند 19 هزار و 150تومان، درهم 3 هزار و 936 تومان و لير 2 هزار و 558تومان تعيين شد.
قیمت فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نيز روز چهارشنبه در مرز ۱۵ هزار تومان قرار گرفت و قيمت فروش دلار 14990 و خريد 14790 تومان اعلام شد. نرخ فروش يورو 16890 و نرخ خريد يورو 16690 تومان داد و ستد شد. 
همچنين بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۷۹ تومان می‌خرند که ۶۰ تومان افزایش داشته و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۳۱۱ تومان است. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۹ هزار و ۳۱ تومان خریداری می‌کنند.
از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۱۳۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

نرخ ارز در صرافی‌های بانکی

این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۶۹۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۹۰ تومان است که نسبت به روز سه شنبه ۴۰ تومان گران شده است.
این صرافی‌ها همچنین هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۷۹۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز افزایش ۴۰ تومانی داشته است.
در جریان معاملات بازار آزاد تهران،  نرخ فروش دلار بين 15160 تا 15220 تومان و اونس جهاني 1286 دلار شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 470 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار 2 ميليون و 30 هزار تومان اعلام شد. 
سکه طرح جدید روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شد. 

همتی: مردم با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با توصیه به مردم برای اینکه با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند، گفت: بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها را درباره بازار ارز انجام داده و پیشگیری‌های لازم را خواهد داشت.
عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه روزچهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: همانطور که نظام و رییس جمهور موضع خود را در مقابل برجام اعلام کردند، مهلت ۶۰ روزه داده شد تا طرف های برجام اقدامات خود را انجام دهد. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی همیشه اقدامات خود را انجام می دهد، افزود: جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده، حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی بینم.
رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: همیشه توصیه ‌ام این بوده که در بازار ارز فاکتورهای اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: همیشه گفته ام در بازار ارز سرمایه گذاری صورت نگیرد چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار مطرح می شود، به حداقل برسد.
وی با توصیه به مردم برای اینکه با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوند، گفت: بانک مرکزی پیش بینی ها را انجام داده و پیشگیری های لازم را خواهد داشت. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم.
همتی تصریح کرد: بانک مرکزی در متغیرات سیاسی نقش ندارد و تحولات را ایجاد نمی کند. ممکن است توافقاتی صورت گیرد و مذاکراتی انجام شود که هیچکدام از آنها قابل پیش بینی نیست. ریس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: آن چیزی که من در رابطه با امکانات و توانمندی های بانک مرکزی است می گویم. قرار نیست هر روز مبادلات و موازنات را در داخل سنگین کنیم. مواقعی که لازم باشد مداخله می کنیم و در حال حاضر می گویم شرایط بانک مرکزی از لحاظ توانمندی ها فرقی با گذشته نکرده است.
وی در پاسخ به شایعه ‌ای مبنی بر تامین کسری بودجه دولت با افزایش نرخ ارز، گفت: اصلا چنین چیزی نیست، اگر این شایعه درست بود باید عرضه سنگینی در بازار داشته باشیم. تمام تلاش و همت بانک مرکزی این است که ثبات نسبی در بانک مرکزی ایجاد کند و از نوسانات شدید جلوگیری کند و این مهم ترین استراتژی بانک مرکزی است. 

افزایش قیمت ارز برای تامین کسری بودجه صحت ندارد

رییس کل بانک مرکزی گفت: مسئله افزایش قیمت ارز برای تامین کسری بودجه صحت ندارد و بانک مرکزی به دنبال ایجاد ثبات نسبی و جلوگیری از نوسانات در بازار ارز است.
عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی با فروش ارز به دنبال تامین کسری بودجه است، گفت: در صورتی که این مسئله در دستور کار بود، باید بانک مرکزی عرضه سنگینی در بازار می‌داشت و به هیچ عنوان چنین مسئله‌ای صحت ندارد.
رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: تمام تلاش بانک مرکزی ایجاد ثبات نسبی در بازار و جلوگیری از نوسانات در بازار ارز است. اواخر سال گذشته نیز این مسئله از سوی برخی عنوان شد، اما در بانک مرکزی ثابت کردیم که بانک مرکزی مابه التفاوت مثبتی از این ناحیه ندارد.

سیاست دولت کاهش قیمت دلار است

 همچنين رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه سیاست دولت این است که باید قیمت دلار کاهش یابد، گفت: بانک مرکزی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد. وي در خصوص ساز و کار توزیع کالاهای اساسی گفت: سناریوهایی مطرح است اما این که چه تصمیمی گرفته خواهد شد مهم است و هنوز تصمیم‌گیری نشده است.
واعظی با بیان اینکه سیاست دولت این است که باید قیمت دلار کاهش یابد، اظهار کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد. وی ادامه داد: در چند روز گذشته به خاطر اعلام تصمیم ایران، آمریکایی‌ها با جوسازی و تبلیغات شدید جنگ روانی به راه انداختند که بر بازار تاثیر گذاشت و موجب افزایش قیمت دلار شد.
واعظی گفت: اما با توجه به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه مذاکرات ادامه می‌یابد، ایران از برجام خارج نشده و ایران و آمریکا به دنبال جنگ نیستند. رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: ثبات در بازار ایجاد خواهد شد و تلاش می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد.

فاز عملیاتی بازار متشکل ارزی به زودی 

از سوي ديگر،‌ مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز، ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی این بازار، از تکمیل تمام مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی این بازار خبر داد.
محمود شکسته بند، درخصوص بازار متشکل معاملات ارز تصریح کرد: کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیأت مدیره شرکت، جلسات مستمری را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد که ساختمان محل استقرار بازار نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیأت مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند.
مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز در پایان اعلام کرد که پس از طی شدن فاز تأسیس، فاز عملیاتی بازار به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد.

حرکت طلای جهانی در مسیر افزایش قیمت

همچنين گزارش بازار طلاي جهاني نشان مي دهد كه هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۲۸۵.۵۶ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۲۸۷ دلار رسید.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: روند رشد قیمت طلا در حال حاضر از خرید سرمایه‌گذارانی که ریسک‌گریز شده‌اند، حمایت یافته است، اما هیچ تغییری در روند کلی بازار دیده نمی‌شود.
شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا – اقیانوسیه به جز چین با دنبال کردن روند نزولی وال‌استریت، به پایین‌ترین حد خود از اواخر مارس رسید.
رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه با تغییر موضع ناگهانی از اظهارات هفته پیش خود که در آن از پیشرفت مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن تمجید کرده بود، درباره افزایش تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی هشدار داد.
لیو هی، معاون نخست وزیر چین، روز پنج‌شنبه برای مذاکرات تجاری به آمریکا سفر خواهد کرد و اگر توافقی تا آن زمان حاصل نشود، تعرفه‌های بیشتر روی واردات کالاهای چینی از جمعه به اجرا گذاشته می‌شود.
بانک یو بی اس در یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد ریسک‌های نزولی متوجه رشد اقتصادی به دلیل تعرفه‌های بالاتر و ضعف احتمالی بازارهای سهام و بازده کمتر اوراق قرضه، از رشد قیمت طلا حمایت خواهد کرد، اما روند صعودی احتمالی دلار مانعی برای رشد بیش‌تر قیمت طلا خواهد بود. اگرچه ماندن طلا در بالای مرز ۱۲۸۰ دلار دلگرم‌کننده است، اما تغییر لحن بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی، این فلز ارزشمند را در صورت بهبود آمار اقتصادی در معرض کاهش قیمت قرار خواهد داد.
بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلا هفته گذشته پس از این‌که بانک مرکزی آمریکا برخلاف انتظارات بازار، احتمال کاهش نرخ‌های بهره در سال جاری را منتفی اعلام کرد، با کاهش قیمت روبه‌رو شد.
موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت، اما هم‌چنان در پایین‌ترین سطح خود از اکتبر سال ۲۰۱۸ قرار دارد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۴.۹۱ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۷۲.۴۰ دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، ۱۳۳۵.۷۹ دلار معامله شد.