:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
شبکه بانکی آماده ارائه رمز دوم یکبار مصرف شد

سكه يك گرمي يك ميليون، مقايسه رشد سكه و ارز در سال 97؛ رشد نرخ سكه با 194 درصد بيش از دلار با 185 درصد و يورو با 167 درصد در سال 97

قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۷۸۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار تومان می‌رسد. در بازار آزاد نيز دلار بين 14920 تا 15 هزار تومان، يورو 16900، پوند 19541 تومان، درهم 4070 و لير تركيه 2500، يوآن 2200 تومان معامله شد. سكه گرمي 1 ميليون تومان شد. قیمت سکه طرح جدید ۱۶ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و 100 هزار تومان رسید. طلاي آبشده يا مظنه مثقال 17 عيار به 2 ميليون و 16 هزار تومان، هرگرم طلاي 18 عيار به 464 هزار تومان رسيد. نيم سكه 2 ميليون و 820 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 800 هزار تومان،
کد خبر: ۱۳۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
اقتصاد گردان - احسان شمشيري- 
روز دوشنبه 16 ارديبهشت 98  نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 14 هزار و 700تومان و يورو به 16 هزار و 700 تومان رسيد. همچنين نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه در سامانه سنا براي نرخ دلار 14هزار و 656 تومان ، يورو 16 هزار و 312 تومان، پوند 19 هزار و 57 تومان ، درهم 3هزار و 867 تومان و لير تركيه 2 هزار و 557 تومان، يوان 2258 تومان اعلام شد .



در صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش یورو در روز دوشنبه ثابت بود، اما دلار در صرافی‌ها با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه شد. در شبكه بانكي نيز روز دو شنبه ۱۶ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۲۷۶ تومان خريده و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام شد. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۷۳۳ تومان خریداری می‌کنند.
از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۷۸۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار تومان می‌رسد. در بازار آزاد نيز دلار بين 14920 تا 15 هزار تومان، يورو 16900، پوند 19541 تومان، درهم 4070 و لير تركيه 2500، يوآن 2200 تومان معامله شد.  

در جریان معاملات بازار آزاد تهران طلا نيز با اعلام نرخ دلار نقدي 15 هزار تومان و نرخ اونس جهاني طلا به 1282 دلار  قیمت سکه طرح جدید ۱۶ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و 100 هزار تومان رسید. طلاي آبشده يا مظنه مثقال 17 عيار به 2 ميليون و 16 هزار تومان، هرگرم طلاي 18 عيار به 464 هزار تومان رسيد. نيم سكه 2 ميليون و 820 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 800 هزار تومان، سكه گرمي 1 ميليون تومان شد. اما در ساعات صبح به دنبال اعلام كاهش نرخ ارز در صرافي ها، ن قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون تومان بود.

نرخ ارز در صرافی‌های بانکی
این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که نسبت به روز گذشته ثابت بوده است.
این صرافی‌ها همچنین هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشته است.

قیمت طلای جهانی افزایش یافت
قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها روی کالاهای چینی و تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین که ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را افزایش داد، صعود کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۸۲.۳۸ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۸۳.۹۰ دلار رسید.
به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه ANZ، در معاملات صبح دوشنبه شاهد ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در پی اظهارات ترامپ در خصوص توافق تجاری آمریکا و چین بوده‌ایم. مطمئناً این مساله باعث تشویق خرید بیشتر طلا به عنوان دارایی مطمئن شده و بازار طلا را به تحرک بیشتر انداخته است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه فشار روی چین برای رسیدن به یک توافق تجاری را به شدت افزایش داد و اعلام کرد تعرفه‌های واردات کالاهای چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را هفته جاری افزایش خواهد داد و صدها میلیارد دلار دیگر کالاهای چینی را به زودی هدف می‌گیرد. در واکنش به تهدید جدید ترامپ، بازارهای سهام سقوط کرده و قیمت‌های نفت با مبهم شدن وضعیت مذاکرات ریزش پیدا کردند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش کرد در پی اظهارات اخیر ترامپ که مقامات چینی را غافلگیر کرد چین سرگرم بررسی لغو مذاکرات تجاری هفته جاری در واشنگتن است.
هفته گذشته قیمت طلا در پی بدبینی سرمایه‌گذاران که با اظهارات جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، روی داد و امید آنها برای کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در سال میلادی جاری را نقش بر آب کرد به پایین‌ترین حد در چهار ماه اخیر سقوط کرده بود.
ذخایر "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است روز جمعه ۰.۶۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۴۰.۸۲ تن رسید که پایین‌ترین میزان از ۱۱ اکتبر بود.

واریز تمام سهم‌الشراکه سهامداران بازار متشکل ارزی 

همچنين یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه تمام سهامداران بازار متشکل ارزی، روز يك شنبه سهم‌الشراکه خود را واریز کرده‌اند، گفت: هفته بعد کار آزمایشی بازار را با ۱۰۰صراف آغاز می‌کنیم.
یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه هیأت مدیره بازار متشکل ارزی تعیین شده و احکام آنها به زودی از سوی رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد، گفت: تمامی سهامداران این بازار، روز گذشته ۱۵ اردیبهشت ۹۸، سهم الشراکه خود را بنا بر مصوبه قبلی واریز کرده و با توجه به اینکه ثبت این بازار نیز به صورت رسمی انجام و بارکد مربوطه نیز دریافت شده است، پیش بینی می‌کنیم که به زودی احکام نیز تنفیذ شود.
وی افزود: بعد از انجام این مراحل، امیدواریم هفته آینده، کار آزمایشی بازار متشکل ارزی را با ۱۰۰ صراف آغاز کنیم و البته هر صرافی هم که آمادگی حضور در این بازار را داشته باشد، با ارائه مدارک مثبته مورد نیاز، می‌تواند عضو شود.
این مقام مسئول در نظام بانکی ادامه داد: مدارک خاصی از صرافی‌ها طلب شده تا بازار از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد؛ هدف‌گذاری این است که حداقل ۷۰۰ صراف در این بازار حضور داشته باشند، اما بستر نرم‌افزاری به گونه‌ای فراهم شده که حتی اگر ۵ هزار صراف نیز آمادگی لازم برای حضور در این بازار را داشته باشند، با ارائه مدارک بتوانند عضو شده و محدودیتی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری پیش روی گسترش کار وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم یک بازار پرقدرت و بدون نقص را تشکیل دهیم و به خاطر همین است که چشم انداز آتی این بازار را هم ترسیم کرده‌ایم تا بازاری فعال را پیش رو داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه تضامین لازم صرافی‌ها از سوی شرکت بازار متشکل ارزی دریافت خواهد شد و بانک مرکزی نظارت عالیه خواهد داشت، گفت: هر صرافی که قرار باشد عضو این بازار شود، باید یک حساب ریالی و یک حساب ارزی خود را به صورت وکالتی در اختیار «شرکت بازار متشکل ارزی» قرار دهد تا ضمانت لازم برای اجرای کار خرید و فروش ارز وجود داشته باشد؛ اگر به عنوان مثال، یک فرد آمادگی خود را برای فروش ۵۰۰ هزار دلار اسکناس ارز داشته باشد، حساب ارزی او به صورت آنلاین چک شده و مبلغ مورد عرضه، مسدود می‌شود و اگر این مبلغ در آن روز فروش رود، در صدم ثانیه، به حساب خریداران ارز واریز شده و پول فروشنده نیز تسویه می‌شود.
وی ادامه داد: در مقابل، اگر یک یا چند فرد متقاضی خرید این ۵۰۰ هزار دلار باشند، نرخ پیشنهادی خود را اعلام کرده و در صورت توافق نرخ اعلامی خریدار و فروشنده، مبلغ مورد نظر از حساب ریالی فرد یا افراد متقاضی مسدود شده و به حساب فرد فروشنده منتقل می‌شود. در عین حال بانک مرکزی ناظر بر این بازار است و شرکت کاملاً هویتی مستقل و خصوصی دارد. بنابراین اگر این شرکت وکالت نامه از صرافان حاضر در بازار متشکل ارزی دریافت کرده، در واقع به منظور دریافت تضامین لازم است. بانک مرکزی نیز به این فرآیند کاملاً نظارت دارد، چراکه صرافی‌ها زیر نظر بانک مرکزی فعالیت دارند و باید از حقوق آنها نیز دفاع شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: بانک مرکزی نقشی درگرفتن تضمین ندارد، بلکه بر عملکرد «شرکت بازار متشکل ارزی» نظارت کامل را صورت می‌دهد.
شرط موفقیت بازار متشکل ارزی
در اين رابطه رئیس اسبق کانون صرافان ضمن تایید ایده بازار متشکل ارزی، مزیت این بازار را کشف قیمت واحد دانست و گفت: بازار متشکل ارزی زمانی موفق خواهد بود که قیمت در آن واقعی و واحد باشد.
سمیعی، با اشاره به اهمیت کشف قیمت واحد در بازار متشکل ارزی، اظهار کرد: اگر منظور از بازار متشکل، از میان بردن انواع قیمت‌های قبلی و تعریف یک قیمت واقعی یا نزدیک به واقعیت باشد، باید گفت که این تصمیم، تصمیمی مبارک، نافع و قدمی در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است.
وی افزود: اگر مقصود از تصویب مقررات بازار متشکل ارزی، تقویت پول ملی یا جلوگیری از سرعت تضعیف آن باشد، ابتدا باید برای کاهش میزان تورم و بهره بانکی فکری اساسی شود، تا نقدینگی با نظارت بیشتری کنترل و به بازارهای هدف از جمله بازار سرمایه هدایت شود.
رئیس اسبق کانون صرافان مزیت دیگر بازار متشکل ارزی را ایجاد مانع برای سودجویان خواند و گفت: بازار متشکل الزاماً موجب حذف صرافان نمی‌شود، فقط باعث می‌شود سودجویان نتوانند به منافع مصرف‌کنندگان آسیب وارد کنند.
سمیعی ادامه داد: البته اگر این بازار، نکات فنی را کاملاً رعایت کند و به مبانی علم اقتصاد احترام بگذارد، در هر شرایطی می‌تواند توازن و تعادل را در بازار ارز حفظ کند، به شرطی که این اسم نیز مانند سایر اسامی که تاکنون به بازار ارز داده‌اند، فقط تزئینی نباشد.
وی خواستار نظارت بیشتر بر قیمت‌های کالاها شد و تاکید کرد: لازم است قیمت‌های غیر واقعی کالاها و خدمات دیگر هم بررسی و اصلاح شود و اینکه برخی از کالاها با نرخ رسمی وارد و با نرخ آزاد بفروش رسیده‌اند، هم باید بررسی و پیگیری شود.

ميانگين نرخ ارز و سكه در سال 97 

طبق گزارش ماهانه اقتصادي اسفند 97 كه به تازگي از سوي بانك مركزي منتشر شده، ميانگين نرخ دلار از  5 هزار تومان در فروردين 97 به 13245 تومان در اسفند 97 رسيده و در طول يكسال منتهي به اسفند معادل 185 درصد رشد كرده است. قيمت يورو نيز از 6097 تومان در فروردين به 15149 تومان رسيد و نرخ يورو در يكسال منتهي به اسفند 97 معادل 167 درصد رشد كرده است. 
نرخ سكه طرح جديد نيز از 1 ميليون و 775 هزار تومان در فروردين به 4 ميليون و 630 هزار تومان در اسفند 97 رسيده  و در طول يكسال معادل 194 درصد رشد كرده است. 
به عبارت ديگر، نرخ سكه با 194 درصد بيش از دلار با 185 درصد و بيش از يورو با 167 درصد در يكسال منتهي به اسفند 97 رشد داشته است. نرخ دلار از فروردين تا مهر ماه به روند افزايشي خود ادامه داد اما از آبان ماه تا دي ماه به دنبال سياست هاي بانك مركزي كه در ماه هاي مرداد تا مهر اجرايي شد، به تدريج نرخ دلار با روند منفي 7-، 19- و 1- درصدي مواجه شد. 
اما اين روند سه ماهه از بهمن ماه دوباره وارد فاز صعودي شد. به دنبال اين تحولات، نرخ يورو و سكه نيز در ماه هاي آبان تا دي با روند منفي و كاهش نرخ مواجه شدند اما از بهمن ماه دوباره روند صعودي آن شروع شده و همچنان ادامه دارد. 
در اسـفندمـاه ١٣٩٧ متوسـط قيمـت فـروش يـک دلار امريكـا در بـازار آزاد شـهر تهـران ١٣٢٤٥٩ ريال بود كه در مقايسه بـا مـاه قبـل و مـاه مشـابه سـال قبـل بـه ترتيـب 10.3 درصـد و 185.3 درصد افزايش داشته است. همچنين حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش يـک دلار آمريکـا در مـاه مـذکور بـه ترتيـب ١٢٨١٢٧ ريال و ١٣٨٧٨٧ ريال بوده است.
در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قيمت فروش يک يورو در بازار آزاد شهر تهران ١٥١٤٩٢ ريال بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشـابه سـال قبـل بـه ترتيـب 9.5 درصـد و 167.1 درصـد افـزايش داشته است.همچنين حداقل و حداکثر نرخ فروش يک يورو در ماه مذکور به ترتيـب ١٤٦٧٠٠ ريـال و ١٦١٣٠٠ ريال بوده است.
در سال ١٣٩٧ متوسط قيمت فروش يک دلار امريكا و يک يورو در بازار آزاد شهر تهران بـــه ترتيـــب ١٠٧٨٣٢ ريـــال و ١٢٥٥٩٣ ريـــال بـــود كـــه نســـبت بـــه ســـال قبـــل دلار 166.6 درصد و يورو 161.2 درصد افزايش داشته است

همچنين تغييرات نرخ سكه نيز در سال 97 نشان مي دهد كه  در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طـرح قـديم در بـازار آزاد شهر تهران ٤٤٧٢٩ هزار ريال بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبـل بـه ترتيـب
8.5  درصد و 189.9 درصد افزايش نشان ميدهد. همچنـين حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور درمـاه يـاد شـده بـه ترتيـب  ٤٣٠٨٣ هزار ريال و ٤٧١٥٨ هزار ريال بوده است. 
از سوي ديگر، در اسفندماه ١٣٩٧ متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طرح جديـد در بـازار آزاد شهر تهران ٤٦٣٠٣ هزار ريال بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سـال قبـل بـه ترتيـب 9.2  درصد و 194.3 درصد افزايش نشان ميدهد. همچنـين حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور درمـاه يـاد شـده بـه ترتيـب
٤٤٣١٧٠٠٠ ريال و ٤٩٥٠٨٠٠٠ ريال بوده است.
در سال ١٣٩٧ متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي در بازار آزاد شهر تهران با طرح قديم ٣٣٧٧٠ هزار ريال و با طرح جديد ٣٥٥٤٢ هزار ريـال بـود کـه نسـبت بـه سـال ١٣٩٦ بــــــه ترتيــــــب ١٦١ درصــــــد و 168 درصــــــد افــــــزايش يافتــــــه اســــــت 

همچنين براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، در اسفندماه ١٣٩٧ حدود ٦٢ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۰.۴ درصد و ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال ١٣٩٧ حدود ٥٠٢ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با سال قبل ۵.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۱۰.۲ درصد کاهش و ۱۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 
طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در اسفندماه ١٣٩٧ معادل ٦ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ٨١ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۷۳.۲ و ۴۳.۹ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۶.۷ درصد و ۳.۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۳.۳ درصد و ۸۴.۲ درصد کاهش داشته است.
شاخص متوسط مبلـغ یک بـرگ سفته و برات واخواسـت شده در اسفندماه ١٣٩٧ به عدد ٦٠ رسید. عدد شاخص مذکور در اسفندماه ١٣٩٦ معادل ۲۹۱.۳ بوده است. در سال ١٣٩٧ معادل ٨ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ٢٥٧٠ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد.
در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۸۳.۵ و ۱۱۶.۱ رسید که نسبت به سال قبل از لحاظ تعداد ۱۰.۲ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۱۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در سال ١٣٩٧ به عدد ۱۳۹.۲ رسید. عدد شاخص مذکور در سال ١٣٩٦ معادل ۱۰۹.۱ بوده است.