:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
فعال سازی عملیات بازار باز تأمین نقدینگی، سرمایه درگردش، تامين ارز كالاهاي اساسي

۶ برنامه بانک مرکزی برای اقتصاد از بازار ارز تا مكانيسم مالي كشورهاي مختلف و بازگشت ارز صادراتي

رییس کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی ۶ برنامه بانک مرکزی برای اقتصاد را اعلام کرد كه شامل تامين ارز كالاهاي اساسي، برگشت ارز صادراتي، ثبات بازار ارز، تامين سرمايه در گردش، عمليات بازار باز، و ايجاد مكانيسم مالي است
کد خبر: ۱۳۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
اقتصاد گردان - در یادداشت عبدالناصر همتی آمده است : بانک مرکزی قبلا تدابیر لازم برای مقابله و خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا را  اتخاذ، و آرایش متناسب با هدف کنترل بازار ارز و مهار تورم را در دستور كار قرار داده است. 
همتي در مورد اين تدابير گفته است: تلاش برای حفظ وتقویت ثبات نسبی بازار ارز، از طریق عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی و تقویت و ارتقای عملکرد سامانه نیما وتأمین تراز ارزی کشور يكي از 6 برنامه بانك مركزي است. 
همچنين  تنظیم سیاستهای ارزی برای رشد صادرات غیر نفتی و برگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور، برنامه دوم از سياست هاي بانك مركزي است. 
از سوي ديگر،  تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری در اجرای سیاست دولت در حمایت ازاقشار آسیب پذیر برنامه سوم اين بانك است. 
همچنين فعال سازی عملیات بازار باز باهدف کنترل نرخ اوراق و کمک به دولت در انتشار اوراق خزانه به عنوان برنامه چهارم بانك مركزي معرفي شده است. 
از سوي ديگرف  تأمین نقدینگی و سرمایه درگردش برای حفظ و رونق تولید از طریق نظام بانکی، در چارچوب برنامه های طراحی شده برای کنترل رشد نقدینگی به عنوان برنامه پنجم بانك مركزي در راستاي رونق توليد و حمايت از توليد مورد توجه قرار گرفته است. 
برنامه ششم بانك مركزي نيز برقراری مکانیسم مالی با کشورهای همسایه و دوست وایجاد تعامل بین وزارت صمت وگمرک با بانک مرکزی به منظور واردات ازطریق تهاتر است.