:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

سکوت IEA درباره رقم کاهش صادرات نفت ایران

آژانس بین‌المللی انرژی عصر سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای در خصوص وضع بازار با سخت‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران موضع‌گیری کرد و نوشت که این تحریم‌ها «ظرفیت» صادرات نفت خام ایران را کاهش خواهد داد.
کد خبر: ۱۳۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
اقتصادگردان- در این بیانیه پیش‌بینی آماری از رقمی که ممکن است از صادرات نفت خام ایران کاسته شود ارایه نشده است. IEA اما در گزارش خود اطمینان داده است که در حال حاضر عرضه کافی نفت در بازارهای جهانی وجود دارد و ظرفیت تولید مازاد در سطح قابل قبولی است.این آژانس همچنین بر نیاز به دوری از قیمت بالای نفت در بحبوحه ضعف رشد اقتصادی جهان تاکید کرد.این نظرات آژانس بین‌المللی انرژی همزمان با سخت‌تر شدن تحریم‌های امریکا علیه ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان ارایه شد.
این آژانس که مقر آن در پاریس است، در بیانیه‌ای که عصر 23 آوریل منتشر شد اعلام کرد: « سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران بر ظرفیت صادرات این کشور تاثیر می‌گذارد. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در حال حاضر حدود 1.1 میلیون بشکه در روز است که نسبت به مارس 300 هزار بشکه و نسبت به ماه مه‌2018، 1.7 میلیون بشکه کمتر شده است.»  آژانس بین‌المللی انرژی که سیاست‌های انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می‌کند اعلام کرد ظرفیت تولید مازاد جهانی به 3.3 میلیون بشکه در روز رسیده است که دلیل آن تعهد بالای کشورهای عضو اوپک و متحدان آن به توافق کاهش تولید نفت بوده است.موجودی نفت خام کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پایان فوریه 2.871 میلیارد بشکه نفت بود که بالاتر از میانگین 5 ساله قرار دارد. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد کل عرضه نفت از طرف امریکا در سال جاری به 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.IEA البته در بیانیه کوتاه خود به این موضوع اشاره نکرده است که با کنار رفتن بخشی قابل توجه از صادرات نفت خام ایران وضع عرضه نفت خام که اکنون «کافی» است به چه حالتی خواهد افتاد.