:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رشد قیمت نفت خام تا حدودی مهار شده است

پروپاگاندای سعودی برای کنترل قیمت نفت

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، دیروز چهارشنبه بهای نفت خام با افزایشی اندک و 0.05 سنتی روبه‌رو شده و به 74 دلار و 56 سنت در هر بشکه رسید.
کد خبر: ۱۳۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
اقتصادگردان- پیش از این در معاملات آغازین روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت برنت با 33 سنت کاهش نسبت به رقم پایانی روز قبل به 74 دلار و 18 سنت رسیه بود، در ادامه روز این کاهش نسبی، با کمی جبران روبه‌رو شده و قیمت به 74 دلار و 38 سنت در هر بشکه رسید و در ادامه بالاتر رفته و از قیمت روز سه‌شنبه 0.07 درصد بالاتر معامله شد. عربستان در دو روز اخیر تلاش شدیدی کرده است که به معامله‌گران اطمینان دهد نفت کافی را به بازار عرضه خواهد کرد. این تلاش‌ها توانسته است تا حدودی مانع از رشد قیمت نفت شود.

به گزارش رویترز، بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 41 سنت کاهش درمقایسه با روز گذشته به 65 دلار و 89 سنت در هر بشکه رسید.

این گزارش نشان می‌دهد در پی اعلام آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر اینکه عرضه کافی در بازار نفت وجود دارد و اینکه ظرفیت تولید ذخیره در جهان همچنان در سطح مناسبی است، بهای نفت که به بالاترین رقم‌های سال 2019 رسیده بود دیروز با کاهش مواجه شد.

قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از اینکه واشنگتن اعلام کرد همه معافیت‌های نفتی ایران تا ماه مه خاتمه پیدا خواهد کرد و واردکنندگان را برای توقف خرید از تهران تحت فشار قرار داد، نزدیک به بالاترین رکورد سال 2019 ایستاد. بهای معاملات نفت برنت با نیم درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه، به 74 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید در حالی که در این روز تا مرز 74 دلار و 52 سنت پیش رفته بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با نیم درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به 65 دلار و 95 سنت در هر بشکه رسید.امریکا روز دوشنبه از خریداران نفت ایران خواست خریدهای خود را تا اول ماه مه متوقف کنند در غیر این صورت با تحریم‌ها مواجه خواهد شد و به شش ماه معافیت‌هایی که به مشتریان بزرگ نفت ایران اجازه داده بود به وارداتشان در حجم محدودتر ادامه دهند، پایان داد.

سطح قیمت البته همچنان بالاتر از قیمتی است که پیش از اعلام تصمیم امریکا در خصوص مشتریان نفتی ایران در آن قرار داشت. تلاش رسانه‌ای کم‌سابقه‌ای از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جریان است تا این فرضیه که این کشورها خواهند توانست بازار را مملو از نفت کنند شکل بگیرد. دیروز رویترز به نقل از منابع آگاه در اوپک و منابع صنعتی مدعی شد که تولیدکنندگان عضو اوپک در منطقه خلیج فارس در پی تصمیم امریکا برای پایان معافیت‌ها برای نفت ایران می‌توانند قدم پیش گذاشته و هر گونه کمبود عرضه را جبران کنند اما اول باید وجود تقاضا را بررسی کنند.این خبرگزاری در ادامه نوشت که یک مقام بلندپایه دولت امریکا اظهار کرده که ترامپ مطمئن است عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند کمبود عرضه نفت در بازار را جبران کنند.

منابع آگاه در اوپک اظهار کردند: تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس متعهد به حفظ ثبات بازار بوده و ظرفیت لازم برای افزایش تولید را دارند اما هر گونه تصمیم برای افزایش تولید باید بر اساس وجود تقاضا گرفته شود.رویترز می‌نویسد که یک منبع نامشخص به این خبرگزاری گفته است: مساله این است که اوپک چقدر سریع و به چه میزان تولیدش را افزایش خواهد داد. این اقدام باید پس از مشورت با کشورهای دیگر انجام گیرد.در اظهارنظردیگری که رویترز به یک منبع در اوپک منتسب کرده آمده است: هر گونه تصمیم برای افزایش تولید باید بر اساس تقاضا گرفته شود. وی در ادامه افزود: هر گونه افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس برای جبران افت عرضه ایران، بعید است تا ژوئن مشاهده شود.دو منبع آگاه اظهار کردند انتظار نمی‌رود صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه بالاتر از آوریل باشد.با این حال منابع آگاه دیگر اظهار کردند تولید نفت عربستان سعودی در ماه مه بالاتر از آوریل خواهد بود اما همچنان مطابق با سقف تولید ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس است. افزایش تولید نفت عربستان در ماه مه ارتباطی با تحریم‌های ایران ندارد. صادرات نفت این کشور در آوریل پایین ۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود در حالی که میزان تولیدش حدود ۹.۸ میلیون بشکه در روز است.خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان سعودی در پی بیانیه اخیر دولت امریکا در خصوص تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، به دقت تحولات بازار نفت را دنبال می‌کند و با سایر تولیدکنندگان نفت هماهنگ خواهد بود تا نسبت به وجود عرضه کافی برای مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل شود و در عین حال، تعادل بازار جهانی نفت برهم نخورد .یک منبع آگاه از برنامه‌های عربستان سعودی روز دوشنبه به رویترز گفت: این کشور مایل است هر گونه افت عرضه از سوی ایران را جبران کند اما پیش از افزایش تولید، تأثیر تحولات اخیر بر بازار را ارزیابی خواهد کرد.

اوپک قرار است در ۲۵ ژوئن در وین برای گفت‌وگو درباره سیاست تولید نفت دیدار کند. این گروه به همراه هم پیمانانش شامل روسیه متعهد شده‌اند تولیدشان را تا ژوئن ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. کشورهای ونزوئلا، ایران و لیبی از مشارکت در این توافق معاف شده‌اند.کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک که بر توافق کاهش تولید جهانی نفت نظارت می‌کند و عربستان سعودی و روسیه ریاست مشترک آن را برعهده دارند، قرار است ۱۹ ماه مه در جده عربستان سعودی دیدار کند.