:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد

روزهای تلخ صنعت خودرو کشور در سال ۹۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین نشست شورای مشورتی جوانان، روایتی از روزهای تلخ سال ۹۷ مطرح کرد که قطعه‌سازان را به حالت تعطیلی درآورده و تولید لوازم خانگی را نیمه تعطیل کرده بود.
کد خبر: ۱۳۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
اقتصادگردان- رضا رحمانی در اولین نشست شورای مشورتی جوانان پس از شنیدن نظرات جوانان این جمع گفت: از سال‌ها پیش اعتقاد داشتم، مسوولان باید در جمع جوانان حضور داشته باشند، چراکه نظرات جوانان قابلیت تبدیل به اتاق فکر و کمیته‌های تخصصی را دارد.‌ او افزود: ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در جامعه و زندگی ‌مردم نقش آفرینی کند، این‌ ماموریت را به شما می‌دهم که نظرات خودتان را برای بهبود شرایط جامعه جمع‌بندی کرده و برای بررسی و اجرا به ما تحویل دهید. این‌تفکرات زمانی که مکتوب و علمی باشد، قابلیت اجرای بیشتری پیدا می‌کند. رحمانی عنوان کرد: روزی که به عنوان وزیر انتخاب شدم، صنعت خودروسازی به عنوان صنعت مادر کشور به دلیل اشتباهات رخ داده اعتبار خود را از دست داده بود. تولید 70 درصد نسبت به برنامه عقب بود. یک میلیون دستگاه خودروی داخلی و 100 خودروی خارجی تحویل شده بود. با تمام این‌ مشکلات قطعه‌سازان هم در حال تعطیلی بودند و امکان تامین قطعات را نداشتند.

او ادامه داد: فضای منفی رسانه‌های داخلی و خارجی هم از مشکلات دیگر بود. در گام اول رونق تولید و در گام بعدی حفظ آن را در برنامه‌ها قرار دادیم. چرا که اشتغال کارگران و خرید قطعه نیازمند تولید بود و با این برنامه تولید از آبان تا اسفند سه برابر شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مشکلات پیش آمده در تولید لوازم خانگی در سال 97 گفت: تولید لوازم خانگی نیمه تعطیل شده بود. فولاد و آلومینیوم هم با مشکل مواجه شده بودند و دشمن فکر می‌کرد این صنایع تعطیل می‌شود.

مقابله با تحریم با رونق کسب و کار

رحمانی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های مقابله با تحریم رشد کسب و کار است، تصریح کرد: همکاران من در این وزارتخانه برای بازگشت و حفظ تولید کار جهادی کردند. ادعا نداریم تمام خواسته‌های مان انجام شد، اما شرایط به حالت مطلوب‌تری برگشت. او با تاکید بر افزایش صادرات در شرایط کنونی عنوان کرد: در شرایطی که مشکلات واردات و ارز داریم‌، باید ساخت داخل و در نتیجه صادرات را افزایش دهیم. در این زمینه از جوانان توقع دارم‌ با تخصص و دانش خود ما را همراهی کنند تا فضای روانی جامعه مدیریت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برنامه ویژه سال 98 حفظ تولید موجود است، عنوان کرد: هر کس، هر کجا هست می‌تواند در این زمینه کمک و فعالیت کند. با افزایش نرخ ارز برخی در واردات پیدا کردیم، ولی در این شرایط صادرات می‌تواند معنا پیدا کند.

استفاده از فرصت صادرات به کشورهای همسایه

رحمانی ادامه داد: در کاشی و سرامیک 3 هزار و 600میلیون متر مکعب تولید داریم، در حالی که در گذشته 3 میلیون‌متر مربع واردات کاشی و سرامیک داشتیم. در حال حاضر نه تنها نیازی به این واردات نداریم، بلکه امکان صادرات هم داریم. پاکستان سالانه 100 میلیون متر مکعب مصرف کاشی و سرامیک دارد.‌20درصد تولید دارند و سال گذشته 8 میلیون متر مکعب صادرات ایران به پاکستان بوده است. ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. در تمام کشور توانمندان در این‌حوزه‌ها باید این فضاها را جدی بگیرند. وی با تاکید بر اینکه فرهنگ هم باید به کمک تولید بیاید، عنوان کرد: فرهنگ مصرف کالای ایرانی یکی از این برنامه‌های فرهنگی است. به دنبال حمایت و تولید کالای ایرانی، چنانچه یک میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، حداقل 50 هزار شغل ایجاد می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تقویت کسب و کارهای نوین، عنوان کرد: چند سال پیش تقاضا برای مجوز تاکسی‌های تلفنی بسیار زیاد بود، در حالی که امروز تاکسی‌های استارت آپی جای آنها را گرفته است. اگر ما ثابت بایستیم و شغل‌های جایگزین نداشته باشیم، این تغییرات ما را نابود می‌کنند. رحمانی فعال کردن ظرفیت‌های موجود را گام دیگر برنامه‌های سال 98 دانست و گفت: صادرات باید یکی از پروژه‌های محوری ما باشد.

اعتماد به جوانان در حرف و عمل

او در خصوص جذب جوانان در امور تصریح کرد: در دوره گذشته فقط چند نفر جوان بین مدیران و معاونان این وزارتخانه بودند، در حالی که هم‌اکنون چند نفر از مدیران و معاونان جوان نیستند. اعتماد به جوانان را در حرف و عمل اثبات کرده‌ام و تاکید دارم همه به هوش و دانش جوانان نیاز داریم. رحمانی گفت: بهترین سرمایه‌ها در دنیا سرمایه‌های انسانی هستند. نظام جذب نیروهای ما ایراد دارد و باید این قانون اصلاح شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت معدن و صنایع معدنی را از دیگر برنامه‌های سال 98 عنوان کرد و گفت: امروز شاهدیم که استارت آپ‌ها ورود چندانی در معدن و تجارت نداشته‌اند. جوانان به موضوعات مورد نیاز صنعت، معدن و تجارت ورود کنند. در این صورت هم آنها احساس مفید بودن دارند و هم ‌سیستم از دانش آنها بهره مند می‌شود.

رحمانی ارتباط صنعت و دانشگاه را از حلقه‌های مفقود این دو حوزه دانست و افزود: یکی از محورهای برنامه‌های سال جاری فناوری است که در این زمینه برنامه‌های جوانان را بطور حتم بررسی و پیگیری می‌کنیم. همچنین برخی از مسائل مثل انتقال مهارت‌ها را باید پیگیری کنیم. انتقال تجربیات صنعت گران به نسل بعد در چند سال اخیر بهبود پیدا کرده است، اما این مساله باید بیشتر تقویت شود.

او با تاکید مجدد بر تشکیل اتاق فکر جوانان با وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نتایجی که در این اتاق کسب می‌شود بطور حتم بررسی و پیگیری می‌شود. همچنین مواردی که برای جوانان ایجاد مشکل می‌کند، ولی در حیطه اختیار این وزارتخانه نیست را پیگیری می‌کنیم. زمینه بروز و ظهور استعدادها در این وزارتخانه بسیار زیاد است و در این زمینه از ایده‌های جوانان استقبال می‌کنیم.