:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
شایعه خروج «سامسونگ و ال‌جی» از بازار ایران

دو برند «کره‌ای» می‌مانند

آیا دو غول بزرگ لوازم خانگی از ایران می‌روند؟
کد خبر: ۱۳۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
اقتصادگردان- طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی دست به دست شد که دو شرکت کره‌ای لوازم خانگی از ایران می‌روند خبری که به فشارهای تحریم‌ امریکا علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید که برندهای کره‌ای به دلیل صفر شدن تولیداتشان راهی جز ترک کشورمان پیدا نکرده‌اند؛ البته مشکلات مربوط به کاهش تولید و عرضه لوازم خانگی در بازار موضوع جدیدی نیست و سال گذشته نیز فروشندگان لوازم خانگی نسبت به عرضه قطره چکانی این محصول در بازار معترض بودند. حتی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم از مشکلات تامین قطعات مورد نیاز خود همزمان با بازگشت تحریم‌ها گلایه داشتند. اما این خبر خیلی زود از سوی یک مقام مسوول در نمایندگی شرکت‌های کره‌ای لوازم خانگی در ایران و روابط عمومی سامسونگ رسما تکذیب شد. با این حال، همچنان این پرسش‌ها قابل طرح است که آیا با وجود بازار بزرگی که این دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در ایران قبضه کرده‌اند و سود کلانی که نصیبشان می‌شود، حاضر به ترک ایران خواهند شد؟ و اینکه آیا اساسا باید نگران خروج این دو برند خارجی در صنعت لوازم خانگی ایران بود یا خیر ؟ صاحبنظران حوزه لوازم خانگی، در پاسخ به این پرسش می‌گویند: این دو شرکت به دلیل سال‌ها فعالیت و سرمایه‌گذاری در ایران حاضر به ترک بازار کشور نخواهد شد و احتمال قطع همکاری آنها با ایران نزدیک به صفر است. بنابراین به نظر می‌رسد، انتشار خبر کمبود محصولات و حتی احتمال خروج دو برند کره‌ای معروف «ال‌جی» و «سامسونگ» از کشور بیشتر نوعی سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان باشد که در شرایط ملتهب فعلی، جز وارد کردن شوک به بازار نمی‌تواند نتیجه دیگری داشته باشد.

  شایعه‌ای که رد شد

با فشارهای تحریم‌ امریکا علیه ایران، خبر خروج شرکت‌های «ال‌جی و سامسونگ» از بازار لوازم خانگی کشورمان یک‌بار دیگر قوت گرفت. هرچند گفته شد که این اقدام «ال‌جی و سامسونگ» تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است و از سوی برخی از مسوولان کره‌ای تکذیب شد. این دو غول بازار لوازم خانگی، حجم زیادی از بازار لوازم خانگی کشور از جمله «یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و ...» را در دست دارند، سال‌های زیادی است که در کشور حضور دارند. این شرکت‌ها در سال‌های گذشته نیز که کشور با تحریم‌های متعددی مواجه بود بازار ایران را به خاطر سودآوری زیادی که برای آنها داشت ترک نکردند و باقی ماندند. همچنین طی سال‌های اخیر این دو شرکت سرمایه‌گذاری زیادی در کشور انجام دادند تا با آن هم بازار داخلی را در اختیار داشته باشند و هم از این طریق بتوانند صادرات زیادی هم به بازار منطقه داشته باشند. اما با همه اینها، شایعه شده که این دو برند لوازم خانگی کره جنوبی که بازار بزرگ کشور را در اختیار خود دارند، از ایران خارج خواهند شد. البته این موضوع از سوی یک مقام مسوول در نمایندگی شرکت‌های کره‌ای لوازم خانگی در ایران، تکذیب شد. این مقام مسوول در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: دو شرکت «سامسونگ» و «ال‌جی» پیگیر مشکلات خود در این بخش هستند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش انجام شده و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلاتی که خریداری شده است، امکان تعطیل شدن این واحدها در ایران وجود ندارد. او در بخش دیگری از سخنان خود درباره کمبود برخی کالاهای این برندها در فروشگاه‌ها نیز طی اظهاراتی عنوان کرده که در سال گذشته از سوی این شرکت‌ها لوازم خانگی به میزان کافی عرضه شده و لیست عرضه محصولات نیز به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارایه شده است. در سال جاری نیز عرضه لوازم خانگی به زودی آغاز خواهد شد.

 از آن‌سو، اما انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران نیز به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن رد خبر منتشرشده، آن را ناشی از سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان برشمرد و تاکید کرد: همکاری با برندهای یاد شده همچنان ادامه دارد و بیان چنین مطالبی در شرایط ملتهب فعلی، جز وارد کردن شوک به بازار نمی‌تواند نتیجه دیگری داشته باشد.

در همین رابطه، روابط عمومی سامسونگ در ایران هم درباره احتمال خروج این برند کره‌ای از ایران اعلام کرد: «سامسونگ همواره ارزش زیادی برای خانواده هواداران و کاربران خود در ایران قائل بوده و با جدیدترین نوآوری‌ها، فناوری‌ها و محصولات خود، حضور قدرتمندی در این کشور داشته است. با وجود تمام تحولات خارجی و جغرافیایی -سیاسی، این مساله تغییری نکرده است. ما همواره متعهدیم تا تمام تلاش خود را برای امکان ادامه دسترسی مردم ایران به محصولات نوآورانه‌‬‌مان فراهم کنیم»

پیش از این شرکت ال‌جی در مصاحبه خود با زومیت اعلام کرده بود که این شرکت از تحریم‌های امریکا معافیت گرفته و به فعالیت‌های خود در ایران ادامه خواهد داد. اگرچه احتمالا تبلیغات ال‌جی دیگر مانند گذشته نخواهد بود، فعالیت‌های آن بدون مشکل ادامه پیدا خواهد کرد. این شرکت همچنین اعلام کرد مشکلاتی از قبیل واردات و تأمین ارز شرکت به‌زودی برطرف شده و فروش محصولات بالارده و متوسط این شرکت در ایران ادامه خواهد داشت.

در سوی دیگر، رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی، هم اخبار منتشره درباره قطع همکاری ۲ برند بزرگ «ال‌جی» و «سامسونگ» با ایران را تکذیب کرد. حسین تنهایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به انتشار خبری مبنی بر صفر شدن تولید «سامسونگ و ال‌جی» در ایران و قطع همکاری این 2 برند معروف با ایران اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و قطع شدن همکاری این شرکت‌ها با ایران به هیچ‌وجه درست نیست.

این اخبار در حالی منتشر شده بودند که دست کم سامسونگ، در یک سال اخیر چند فروشگاه جدید را در ایران تاسیس کرده است. علیرضا توسلی، مدیر ارشد واحد موبایل سامسونگ ایران در زمان افتتاح فروشگاه مجتمع پایتخت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در شرایط اقتصادی فعلی سامسونگ دست به افتتاح یک فروشگاه جدید زده است، گفته بود: «سامسونگ با توجه به سهم بازاری که در جهان و ایران دارد، سیاست‌های فروش، توزیع و خدمات فروش را منوط به تغییرات لحظه‌ای بازار نمی‌کند. برنامه توسعه فروشگاه‌های خود را از مدت‌ها قبل برای سال جدید میلادی تدوین کرده بودیم و در مسیر پیش رو نیز این برنامه‌ها را با قدرت ادامه می‌دهیم. ما اگر برنامه‌های تبلیغاتی و فروش خودمان که زیرساختی هم هستند و احتیاج به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دارند را مسکوت کنیم، در آینده دچار یک وقفه و خلل غیرقابل جبران می‌شویم.» از سوی دیگر در میانه سال ۹۷، سامسونگ سومین فروشگاه مدرن خود در جهان را به تهران آورد.

پیش از این نماینده شرکت سامسونگ در خاورمیانه، در حضور وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که ایران از توان بالایی برای تبدیل شدن به مرکز صادراتی منطقه در لوازم خانگی برخوردار است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم تا حدود 5 سال پیش، واردکننده محض لوازم خانگی از کره جنوبی بودیم، اما امروز در محصولات گروه برودتی چون یخچال و ساید درصد چشمگیری داخلی‌سازی صورت گرفته است و هر روز بر عمق ساخت داخل آن افزوده می‌شود.

در عین حال برخی از فعالان صنعت لوازم خانگی در واکنش به چنین خبری می‌گویند: «سامسونگ و ال‌جی» طی سالیان اخیر دانش و تکنولوژی زیادی به کشور وارد کردند و سرمایه‌گذاری زیادی هم از طرف ایرانی و هم طرف کره‌ای برای ساخت محصولاتشان در داخل کشور صورت گرفته است، از این رو، احتمال خروج آنها از بازاری که برایشان سود آور است، نزدیک به صفر است. زیرا حجم سرمایه‌گذاری به حدی است که تولیدات این دو برند می‌تواند کل منطقه را پوشش دهد. حتی مقرر شده بر اساس سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، ایران در سال ۹۸ از طرف سامسونگ هاب منطقه شود. با توجه به اینکه در منطقه سامسونگ و ال‌جی کارخانه‌ای ندارند و تنها در کشور مصر تولید تلویزیون دارند، به امید در اختیار گرفتن بازار منطقه به ایران آمدند و خیلی بعید به نظر می‌رسد این موقعیت را به سادگی از دست بدهند.