:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وزیر نیرو خبر داد:

افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران

وزیر نیرو گفت: از آغاز سال آبی جاری شاهد افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران هستیم.
کد خبر: ۱۳۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
اقتصادگردان- رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاحیه سد لاستیکی باغبانان فومن گفت: امروز توفیق بزرگی نصیب شد تا به منظور آغاز عملیات اجرایی سد لاسک و افتتاح سد باغبانان فومن به گیلان سفر کنم.

وی افزود: با تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولین استانی و کشوری، گیلان در حیث تأمین منابع آبی مورد نیاز به شرایط مطلوبی خواهد رسید.

اردکانیان ادامه داد: در پنجاه سال گذشته متوسط بارش در کشور ۲۱۰ میلی متر بوده است، این در حالیست که در سال آبی جاری که از مهرماه سال ۹۷ تا کنون ۷ ماه گذشته است، ۳۱۵ میلی متر باران باریده است و این یعنی ۱۷۵ درصد بارش بیشتر.

اردکانیان افزود: سیلاب اخیر کشورمان بر اثر رخداد هر سه عامل به وقوع پیوست و خوشبختانه خدمات رسانی‌ها به گونه‌ای بود که کارنامه درخشانی از کشور به جای ماند.

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه‌ریزی داریم تا سهم برکات را از نعمات الهی در کشورمان افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: گیلان یکی از استان‌های مهم کشور در تأمین امنیت غذایی کشور است و عدم سرمایه‌گذاری برای استفاده از این ثروت کفران نعمت است.

اردکانیان گفت: در گیلان ۵ میلیارد مترمکعب باران می بارد که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب در استان استفاده می‌شود و مابقی به دریا می‌ریزد و هدر می‌رود.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که هنوز خیلی جای کار داریم و باید ظرفیت‌های استان را به طور مناسب مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد لاسک ادامه داد: تأمین آب شرب، حق آبه زیست محیطی، تأمین آب بخش کشاورزی و توسعه بخش گردشگری از دستاوردهای احداث سد است.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی گیلان وابسته به بخش کشاورزی است و اگر کشاورز کشاورزی نکند، زمین خود را خواهد فروخت و در زمین‌های حاصلخیز ویلاسازی خواهد شد، گفت: با رخداد چنین اتفاقاتی و گسترش ویلاسازی شاهد تخریب محیط زیست و منابع طبیعی خواهیم بود نه با سدسازی.

اردکانیان خاطرنشان کرد: باید خیلی هوشیار باشیم و هوشیارانه از محیط زیست حفاظت کنیم.

وی افزود: تأمین آب برای برنج‌کاران گیلان که جزو دو استان تولیدکننده کشور است از اولویت‌های کاری ما است و احداث سدها به خصوص سد لاستیکی از راهکارهای مهم مدیریت آب بخش کشاورزی این استان است.