:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

تهران در جست‌وجوی «اقتصاد مبتنی‌ بر فرهنگ»

پیروز حناچی، شهردار تهران با تأکید بر رویکرد «اقتصاد مبتنی‌بر فرهنگ» در مدیریت شهر تهران و اشاره به ظرفیت‌های سینمایی شهر، کشف و حراست از این ظرفیت‌ها را وظیفه شهرداری عنوان کرد.
کد خبر: ۱۳۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
اقتصادگردان- حناچی در حاشیه بازدید از سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره رویکردهای کلان فرهنگی و هنری شهردای تهران گفت: یکی از شعارهایی که بنده در زمان ارایه برنامه‌هایم در شورای شهر مطرح کردم، اقتصاد مبتنی‌بر فرهنگ بود. در اقتصاد مبتنی‌بر فرهنگ هم شما ناچارید و باید بر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر تأکید کنید. در شهرهای هوشمند دنیا با سرمایه‌گذاری روی همین ارزش‌ها تولید ثروت می‌کنند. یعنی علاوه‌بر تأکید بر ارزش‌های فرهنگی خود، همزمان تولید ثروت هم می‌کنند. با این نگاه تمامی ارزش‌های بی‌بدیل یک شهر شامل هر آن چیزی که عقلا جزو ارزش‌ها و نیازمند حفاظت محسوب می‌شود، در دایره توجه و دستورکار شهرداری هم قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این رویکرد هم تنها شعار و رویکرد ما نیست، بلکه یونسکو در سال گذشته «اقتصاد مبتنی‌بر فرهنگ» را به عنوان اصلی‌ترین شعار خود در جهان مطرح کرد و واقعیت هم این است که اکثر شهرهای موفق دنیا هم با سرمایه‌گذاری در همین بخش‌ها توانستند توسعه، حتی به معنای اقتصادی آن را محقق کنند. جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری برای جذب سرمایه در همین رابطه تعریف می‌شوند و ما هم تلاش داریم در شهر تهران چنین رویکردی را دنبال کنیم.

حناچی ادامه داد: تهران شهر بسیار زیبایی است که هم ارزش‌های فرهنگی دارد و هم به‌واسطه آنکه بیش از ۲۰۰ سال پایتخت ایران بوده است، ارزش‌های تاریخی زیادی را هم در دل خود دارد. ظرفیت‌های فراوانی در این شهر وجود دارد که به‌واسطه کم پرداختن به آنها به‌دلیل برخی مشکلات، بخشی از این ظرفیت‌ها نادیده مانده است. تلاش ما این است این ارزش‌ها را در گوشه‌وکنار شهر پیدا کنیم، حفظ کنیم و به‌رخ بکشیم و به جهانیان و حتی ایرانیان نشان دهیم.

او در پاسخ به اینکه آیا می‌توان به طرح اجرایی مشخصی در راستای تحقق این اهداف اشاره کرد، گفت: حفظ بافت تاریخی و محورهایی که دارای ارزش‌های تاریخی شهر هستند، مانند خیابان لاله‌زار، میدان توپخانه، بازار تهران، بازارچه عودلاجان و اساساً کلیه خیابان‌ها و اماکنی که مردم تهران خاطرات جمعی در آنها دارند به‌صورت ویژه در دسته‌بندی‌های موضوعی اولویت‌های شهرداری تهران قرار دارند. اینها نمونه‌هایی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی تهران هستند و در حوزه ارزش‌های طبیعی شهر مانند دره‌ها یا ارتفاعات البرز هم که در اثر بی‌توجهی بخشی از آنها از بین رفته است، هم همین رویکرد را دنبال خواهیم کرد.

حناچی درباره پیگیری احیا و بازسازی برخی از لوکیشن‌های تاریخی تهران در قالب پروژه‌هایی مانند شهرک سینمایی برای تولید فیلم‌های مرتبط با تاریخ معاصر پایتخت هم گفت: هرچند طراحی و ساخت شهرک‌های سینمایی مستقیماً در شرح وظایف شهرداری نیست، اما اگر پروژه‌ای در این راستا ارایه شود حتماً از آن حمایت خواهیم کرد.

وی در عین حال تأکید کرد: مختصات فعلی تهران هم ارزش‌ها و ظرفیت‌های لازم برای استفاده به عنوان لوکیشن‌های سینمایی را دارند. مانند محله عودلاجان، کوچه میرمحمود وزیر، بازارچه‌ها و… همه اینها زمینه‌های کافی برای ساخت فیلم‌های سینمایی را دارند. ما هم یکی از وظایفمان در شهرداری، پیدا کردن، تثبیت و مرمت این میراث است.

اکثر جشنواره‌های معتبر سینمایی مانند «کن»، «ونیز» و «برلین» با نام شهرهای محل برگزاری شناخته می‌شوند، آیا در آینده ممکن است جشنواره سینمایی معتبری در سطح بین‌المللی با نام «تهران» برگزار شود؟ شهردار تهران در پایان در پاسخ به این سوال گفت: من برگزاری چنین رویدادی را دور از دسترس نمی‌بینم. با زحمتی که دوستان ما در عرصه برگزاری جشنواره‌های سینمایی می‌کشند و پشتیبانی‌ای که شهرداری تهران از این حرکت‌ها دارد، من تحقق این هدف را دور از انتظار نمی‌دانم.