:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

سومین کنفرانس "هیدرولوژی مناطق نیمه خشک" با معرفی برترین‌ها پایان یافت

سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک با معرفی برترین‌ها در سنندج پایان یافت.
کد خبر: ۱۳۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
اقتصادگردان- آئین اختتامیه سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک با محوریت آب، انسان و طبیعت، شامگاه چهارشنبه (۴ اردیبهشت) از سوی جهاد دانشگاهی و با مشارکت اتاق بازرگانی در سنندج برگزار شد و برترین‌های آن معرفی شدند.

در بخش مقالات؛ در محور دیپلماسی آب، مقاله «اصل همکاری در زمینه بهره برداری از آب راهه‌های بین المللی با تاکید بر آب راههای بین المللی ایران و عراق» نوشته آزاد عبدالقادر صالح ولدبیگی رتبه اول را به خود اختصاص داد.

در محور دانش هیدرولوژی و کاربرد فناوری‌های نوین؛ مقاله عطا الله شیرازی از دانشگاه کردستان عنوان دوم را کسب کرد.

در محور اخلاق، حقوق، مدیریت و حکمرانی آب؛ مقاله «هیدروژئواتیک، نگاره‌ای انکارناپذیر برای پایداری آبخوان‌ها» نوشته کمال طاهری از شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه رتبه سوم را از آن خود کرد.

در بخش پوستر؛ پوستر بررسی تغییرات شاخص‌های دمایی در استان کردستان به نویسندگی عطا الله امینی و محمدحسین سدری از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان برگزیده شد.

سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک در سطح بین المللی بود

رئیس انجمن گیاه شناسی اقلیم کردستان عراق گفت: مقالات بسیار خوبی در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک در سطح بین المللی ارائه شد و بهتر بود که عنوان کنفرانس را از ملی به بین المللی تغییر می‌دادند.

سامان عبدالرحمن، شامگاه چهارشنبه (۴ اردیبهشت ماه) در آئین اختتامیه سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک اظهار کرد: مباحث بسیاری را در سطح جهانی داریم که موضوع این کنفرانس نیز یکی از همین مباحث است.

وی افزود: مقالاتی که در این کنفرانس ارائه شد در سطح بین المللی بود و بهتر بود که عنوان کنفرانس را از ملی به بین المللی تغییر می‌دادند.

رئیس انجمن گیاه شناسی اقلیم کردستان عراق ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی این همایش در سطح بین المللی برگزار شود.

سامان عبدالرحمن در ادامه این مراسم، مقاله‌ای علمی را در ارتباط با موضوع کنفرانس به زبان انگلیسی برای حضار ارائه داد.

روش‌های سنتی یخ زدایی ضربات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این مراسم گفت: روش‌های سنتی یخ زدایی همچون نمک پاشی، ضربات جبران ناپذیری را به محیط زیست، درختان و آب چشمه‌های ما وارد می‌کند.

مجید شاه ویسی اظهار کرد: در شورای شهر سنندج طرحی را با عنوان احیای چشمه‌های شهر سنندج مصوب کردیم و پس از آن مطالعات لازم در این خصوص صورت گرفت.

وی افزود: پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم ۵۰ چشمه در شهر سنندج شناسایی شدند که شهرداری مکلف است هر سال سه الی چهار چشمه را احیا کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج در ادامه عنوان کرد: هرسال در سطح کشور و استان کردستان از نمک پاشی برای یخ زدایی استفاده می‌کنند که این کار آب چشمه‌ها را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: روش‌های سنتی یخ زدایی همچون نمک پاشی جدای از آسیب به آسفالت راه‌ها و صرف مبالغ هنگفت برای کله گیری معابر، ضربات جبران ناپذیری را نیز به محیط زیست، درختان و آب چشمه‌های ما وارد می‌کند.

شاه ویسی با تاکید بر اینکه باید از روش‌های جایگزین نمک برای یخ زدایی استفاده کنیم، گفت: ابتدا باید کاری کنیم که خیابان‌ها یخ نزنند یا از نمک‌های جایگزین و بی ضرر برای یخ زدایی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در همه دنیا هزینه‌های هنگفتی را صرف شیرین کردن آب شور می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما و با دست خودمان آب شیرین چشمه‌ها را از بین می‌بریم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج یادآور شد: همچنین می‌توان به جای خریدن نمک، زنجیر چرخ خرید و سالانه صرفه جویی بسیاری را در این زمینه انجام داد.

بیش از حد مجاز از آبخوان‌های کشور برداشت می‌شود

مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره وری آب و آبفا وزارت نیرو گفت: نسبت آب برداشتی از آبخوان‌ها به میزان سقف مجاز و تعیین شده از سوی وزرات نیرو از ۱۰۸ درصد تا ۲۰۰ درصد در استان‌های کشور است که نشان می‌دهد بیشتر از حد مجاز، برداشت آب از آبخوان‌ها صورت می‌گیرد.

بنفشه زهرایی ظهار کرد: عوامل مؤثر در کم آبی شامل فیزیکی، سازمانی و ضعف در مدیریت، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند.

وی افزود: خشکی طبیعی، تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم و محدود بودن ظرفیت ذخیره آب در آبخوان‌ها، در زیرمجموعه علت فیزیکی کم آبی قرار دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره وری آب و آبفا وزارت نیرو همچنین نبود ساختارهای سازمانی مناسب، نبود ساختارهای قانونی مناسب، نبود ظرفیت‌های فنی و تخصصی و سیاست‌های تدوین شده بدون دید بلندمدت و فساد در نهادهای مدیریت کننده منابع آب را از جمله عوامل سازمانی و ضعف مدیریت مؤثر در کم آبی عنوان کرد.

وی ادامه داد: از جمله عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر در کم آبی نیز کاربری نامناسب اراضی، سبک زندگی پُرآب طلب، سرمایه گذاری ناکافی برای توسعه زیرساخت‌ها، کم بودن یا مجانی بودن قیمت آب و سرمایه گذاری و توسعه بیش از حد زیرساخت‌ها هستند.

زهرایی گفت: سیاست‌های خودکفایی غذایی، محبوبیت سیاسی اجتماعی ناشی از تخصیص آب و نبود قراردادهای بین المللی برای ایجاد شفافیت در تخصیص آب هم از جمله عوامل سیاسی مؤثر در کم آبی هستند.

وی با اشاره به اینکه ترکیب همه این عوامل منجر به بروز کم آبی در ایران می‌شود، اضافه کرد: نسبت آب برداشتی از آبخوان‌ها به میزان سقف مجاز و تعیین شده از سوی وزرات نیرو از ۱۰۸ درصد تا ۲۰۰ درصد در استان‌های کشور است که نشان می‌دهد بیشتر از حد مجاز، برداشت آب از آبخوان‌ها صورت می‌گیرد و این مسئله در بروز کم آبی مؤثر است.

مدیرکل دفتر مدیریت و ارتقای بهره وری آب و آبفا وزارت نیرو گفت: متأسفانه کشاورزی و سدسازی ما متأثر از سال‌های پربارش صورت می‌گیرد به همین دلیل در سال‌های کم بارش با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: کم آبی ما انسان‌ساخت است و با توسعه بی رویه در حوزه ایجاد می‌شود.

زهرایی گفت: راهکارهای تأمین آب بیشتر، منجر به کاهش مصرف نمی‌شوند و باید تا زمانی که ناپایداری در منابع آب ایجاد نشده است، دنبال شوند.

سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک با محوریت آب، انسان و طبیعت به مدت دو روز (۳ و ۴ اردیبهشت) و با برگزاری نشست‌ها و پنل‌های تخصصی در سنندج برگزار شد.