:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

امسال سال فراوانی میوه است، قیمت‌ها به زودی کاهش می‌یابد

روسای اتحادیه‌های مرتبط بخش خصوصی می‌گویند که قیمت انواع میوه و تره‌بار در سال جاری با توجه به فراوانی آنها به زودی روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
اقتصادگردان- از ماه‌های پایانی پارسال تاکنون وضعیت بازار میوه و تره‌بار به گونه‌ای بوده است که قیمت آنها روندی افزایش داشته و هر یک از مسئولان در بخش خصوصی و دولتی دلیلی برای آن می‌آورند و این افزایش قیمت‌ها تاکنون ادامه دار بوده است به گونه‌ای که قیمت پیاز در بازار به کیلویی حدود ۱۵ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است و در این زمینه محمد شفیع ملک‌زاده - رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی - معتقد است که قیمت این محصول تره‌باری هنگام خرید از کشاورزان کیلویی ۱,۵۰۰ تومان است و برخی از واسطه‌ها با مدیریت بازار قیمت این محصول را افزایش داده‌اند.

این اظهارات در حالی است که اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - گفت: فضای امروز بازار میوه و تره‌بار همچون سال‌ها و دهه‌های گذشته نیست که کشاورز از قیمت واقعی محصول خود خبر نداشته باشد و آن را تا ۱۰ برابر ارزان‌تر از نرخ بازار به واسطه‌ها بفروشد. پس اینکه گفته می‌شود کشاورزان پیاز را کیلویی ۱,۵۰۰ تومان می‌فروشند و در بازار ۱۵ هزار تومان است عقلانی و منطقی نیست و غیر ممکن است در فضای بازار امروز که کشاورز از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌تواند قیمت محصولش را متوجه شود، این کار را انجام دهد.

وی افزود: در برخی موارد علت افزایش قیمت میوه وقوع سیل در مناطق تولید این محصولات بوده است که می‌توان به عنوان مثال به پیاز و سیب زمینی اشاره کرد چرا که مسلماً اگر برداشت آنها آغاز شود به زودی قیمت سیب زمینی و پیاز نیز ارزان می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره دیگر دلایل گرانی و افزایش قیمت میوه گفت: چند مشکل در بازار میوه وجود دارد که می‌توان به ناخالص فروشی، ارائه ندادن فاکتور، اجبار فروشندگان میوه برای پرداخت حق‌الزحمه کارگران میدان مرکزی میوه و تره‌بار اشاره کرد که قطعاً باعث افزایش قیمت میوه می‌شود چرا که به عنوان مثال هنگامی که فروشندگان میوه می‌خواهند از بار فروشان و عمده‌فروشان میوه، میوه‌ای خریداری کنند به دلیل آنکه کارگران آن غرفه حقوقی از صاحب غرفه دریافت نمی‌کنند میوه فروشان مجبورند هزینه کارگر را برای جابجایی بار پرداخت کنند. از سوی دیگر مسئله فاکتور است که بارها اعلام کردیم که فروشندگان میوه با وجود پیگیری عمدتاً نمی‌توانند فاکتوری از فروشندگان عمده این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره‌بار دریافت کنند و همین مسئله باعث می‌شود که خالص فروشی هم رعایت نشود چرا که وقتی فاکتوری در کار نباشد هر قیمتی که بخواهند را می‌توانند به فروشندگان میوه تحمیل کنند و از سوی دیگر نیز پول سبد یا جعبه میوه را نیز روی قیمت میوه می‌آورند و آن را محاسبه می‌کنند. این مسائل و مشکلات سبب می‌شود که قیمت میوه بالاتر از آن چیزی که باید، باشد.

مشکلات فروشندگان میوه حل شد

این مشکلات فروشندگان میوه در حالی مطرح شده است که حسن صابری هرندی - رئیس اتحادیه بار فروشان - در این باره توضیح داد که این مشکلات با توافقات و هماهنگی‌های صورت گرفته در فرمانداری تهران حل شده و در این زمینه‌ها مصوبات خوبی داشته‌ایم. به عنوان مثال هیچ کدام از بار فروشان حق ندارند برای فروش محصول‌شان از ارائه فاکتور امتناع کنند و صدور فاکتور الزامی شده است. دوم اینکه درباره هزینه کارگر نیز باید گفت که بر اساس توافقات صورت گرفته در فرمانداری تهران مقرر شد تا هزینه کارگر را برای جابجایی بار تا روی باسکول، غرفه‌دار میدان مرکزی میوه و تره‌بار یعنی بار فروش بدهد و مابقی هزینه از آنجا را نیز خریدار میوه تقبل کند. همچنین برای خالص فروشی نیز توافقات مناسبی انجام شده و بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره وضعیت قیمت بازار و فاصله آن از تولید تا مصرف نیز گفت: این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد که قیمت یک محصول همچون پیاز از سر مزرعه تا میوه فروشی ۱۰ برابر است و به شدت این موضوع تکذیب می‌شود اما درباره قیمت میوه و تره‌بار نیز باید گفت که امسال سال فراوانی است و تولید آنقدر افزایش می‌یابد که قیمت آنها به زودی کاهش خواهد یافت.