:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران:

علاج قیمت گوشت در واردات نیست

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران معتقد است: اگر دولت‌ها به جای تزریق منابع مالی ارزان قیمت به چرخه واردات به تولید داخل کمک می‌کردند قیمت گوشت این روزها افزایش پیدا نمی‌کرد.
کد خبر: ۱۳۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
اقتصادگردان- الله یار ولیزاده وندچالی وجود برنامه ریزی درست در احتساب هزینه‌های جانبی تولید را موجب جلوگیری از بروز نوسان قیمت‌ها دانست و اظهار کرد: نبود برنامه درست در دولت‌ها موجب بروز شرایط حساس در تولید و عرضه گوشت قرمز شده است چرا که به بهانه‌های واهی و غیر کارشناسی اقدام به واردات بی رویه کرده‌اند و این امر صدمات جبران ناپذیری در تولید دامی کشور به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه اگر منابع ارزی که برای واردات گوشت هزینه می‌شود برای بهبود تولید داخلی مصرف می‌شد امروز شاهد افزایش گوشت قرمز در بازار نبودیم، اظهار کرد: این سیاست نادرست نه تنها در حوزه گوشت قرمز بلکه در بخش طیور نیز پیگیری شده که یقیناً به عرصه تولید ضربه وارد می‌کند.

عضو صندوق ملی دام، ثبات اقتصادی را در مناسب سازی قیمت‌ها و ایجاد رغبت در تولیدکنندگان دانست و تاکید کرد: اگر قیمت‌ها در بازار واقعی نباشند موجب نگرانی است چرا که آینده تولید را به خطر می‌اندازد، زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که در کشور تولید پایدار داریم یا به سمت ثبات اقتصادی رفته‌ایم که قیمت‌های کالاها مناسب و تولیدکنندگان رغبت به تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه قیمت دام زمانی افزایش می‌یابد که هزینه‌های تولید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: اگر نیمی از هزینه‌هایی که صرف واردات شد برای تولید مصرف می‌شد، قیمت‌ها افزایش نمی‌یافت و این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت دام‌های ایرانی در کشورهای عربی ارزش بیشتری نسبت بازارهای داخلی دارند زمینه ساز قاچاق می‌شود، اظهار کرد: دولت باید به تولید توجه کند و از واردات بی رویه دست بردارد چرا که علاج این بحران در واردات عمده گوشت و دام به کشور نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری ایران با بیان اینکه ذخیره سازی علوفه و خرید به موقع جو از برنامه‌های مهم سال ۹۸ این تشکل تخصصی و تولیدی است، تصریح کرد: برای جلوگیری از تاثیرهای مخرب نوسان قیمت علوفه و نهاده‌های دامی، در نظر داریم سال ۹۸ بسته به میزان نیاز تولیدکنندگان دامی، ذخیره سازی نهاده‌های دامی را در دستورکار قرار دهیم.

وی ثبت مشخصات و آمار دام‌های روستایی را یکی دیگر از برنامه‌های سال ۹۸ اتحادیه صنعت دامپروری مازندران اعلام کرد و گفت: طی هماهنگی که با مرکز اصلاح نژاد داشته ایم سرشماری و ثبت مشخصات دام‌های روستایی، دام‌های سبک و دام‌های سنتی استان به اتحادیه صنعت دامپروری مازندران سپرده شد.

ولیزاده در ادامه افزود: اگر این تفاهمنامه بین معاونت امور دام و اتحادیه صنعت دامپروری کشور برقرار شود، در سراسر کشور ساماندهی‌های لازم انجام خواهد شد.

وی، نبود شناسنامه دامی را یکی از دلایل بروز قاچاق دام دانست و تصریح کرد: اگر دام‌های سبک در داخل شناسنامه دار شوند یقیناً امکان قاچاق آنها از بین می‌رود و دیگر شاهد بروز بحران قیمت نخواهیم بود.

این تولیدکننده دامی، تعداد دام‌های سبک در کشور را بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون رأس برشمرد و گفت: در مازندران نیز به بسته شرایط تولیدی بین ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک وجود دارد که بسته به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته میزان دام‌های سبک استان سال ۹۸ به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس می‌رسد.