:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رئيس كل بانك مركزي: برهم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن و صفر کردن صادرات نفت توهم است

سياست هاي بانك مركزي و دولت براي مقابله با اثرات لغو معافيت نفتي

بررسي نكات مطرح شده در برنامه هاي رئيس كل بانك مركزي براي مديريت بازار و مقابله با اثرات حذف معافيت نفتي نشان مي دهد كه دولت و بانك مركزي سياست هاي مشخصي را براي كاهش اثرات حذف درآمد نفتي در دستور كار قرار داده اند كه صرفه جويي، كاهش يارانه پنهان، رشد صادرات غيرنفتي و... از آن دسته اند و البته برخي نيز خواستار رشد نرخ دلار كالاهاي اساسي از 4200 به نرخ نيمايي شده اند. / با برنامه هاي بانك مركزي التهاب آفريني در بازار ارز براي چندمين بار مديريت شد / همتي: حذف درآمد نفتي و ايجاد التهاب در بازار ارز توهم است
کد خبر: ۱۳۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
اقتصاد گردان – محسن شمشيري

رئيس كل بانك مركزي در يادداشت اخير خود به بیان چند نکته بعد از لغو معافیت های تحریم نفت ایران از جمله توهم برهم خوردن بازار ارز و ايجاد التهاب و صفر كردن صادرات نفت اشاره و تاكيد كرد كه نه تنها اين توهم ها اجرايي نمي شود، بلكه بايد با سياست هاي اقتصادي مطلوب، رشد صادرات غير نفتي، كاهش يارانه هاي پنهان و صرفه جويي در هزينه ها، اين جنگ اقتصادي مديريت شود. 


 رئيس كل بانك مركزي افزود: توهم برهم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن، که مدام از آن صحبت می شد، با مدیریت بانک مرکزی و اشراف آن بر بازار ارز، برای چندمین بار رفع شده است. 
 همتي با تاكيد بر اين كه،  صفر کردن صادرات نفت نیز توهم است افزود: ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت، باید از طریق صرفه جویی و کاهش هزینه ها و یا جبران آن از طریق سایر درآمدها و یارانه های پنهان به فوریت جبران شود.
همچنين صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته تشویق شود. بانک مرکزی سیاست های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوین خواهد کرد.
وي افزود: همانگونه که قبلا تاکید کردم امسال برای کشور سالی سرنوشت ساز است، لذا باید سیاست های اقتصادی و نحوه اداره کشور بر اساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و به اجرا درآید. باید همه دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.

اين نكات نشان مي دهد كه بانك مركزي و رئيس كل آن، برنامه موثري براي مقابله با تحولات جديد و آثار آن دارند و نه تنها براي رفع نگراني ها و اقدامات احتمالي برهم زنندگان بازار برنامه دارد و با نظارت و نرخ گذاري و عرضه مناسب ارز از طريق بانك ها و صرافي ها، از ايجاد رانت و سود در حاشيه بازار براي دلالان جلوگيري كرده و مانع از ايجاد التهاب مي شود، بلكه علاوه بر اشراف بر وضعيت بازار و مقابله با التهاب بازار براي چندمين بازار، به سياست كلان مقابله با جنگ اقتصادي نيز توجه دارد و اولويت هاي اساسي براي مقابله با افزايش نرخ ها و نوسانات در دستور كار قرار داده است. 
همتي تاكيد كرد: توهم برهم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن، که مدام از آن صحبت می شد، با مدیریت بانک مرکزی و اشراف آن بر بازار ارز، برای چندمین بار رفع شده است. 
اين موضوع نشان مي دهد كه بانك مركزي از مرداد سال 97 تاكنون، با مجموعه اي از سياست هاي اجرايي، عملا ريشه هاي ايجاد التهاب را تضعيف كرده و نرخ دلار در محدوده 13 تا 14 هزار تومان روندي با ثبات را طي مي  كند و همين موضوع باعث شده كه سرمايه گذاران به جاي بازار طلا و ارز، عملا مسيرهاي ديگري مانند بورس و سهام را براي سودآوري انتخاب كنند. بانك مركزي متناسب با اخبار  و رويدادها و همچنين ميزان رشد  و كاهش عرضه و تقاضا در ماه هاي مختلف، اقدام به خريد و فروش ارز كرده و نرخ ها را به شكلي افزايش داده كه بازار به سمت تعادل حركت كند و نرخ آربيتراژ ارزي و نرخ سود بازار را به شكلي مديريت كند كه باعث التهاب و فاصله بين نرخ صرافي و بازار آزاد نشود و موجبات نوسان و التهاب بيشتر را فراهم نكند. 
نگاهي به نرخ هاي بازار معاملات بازار آزاد و نقدي با نرخ سامانه سنا و نرخ صرافي ها و بانك ها نشان مي دهد كه  نرخ ارز با روندي با ثبات و نزديك به هم در بازار و بانك و صرافي افزايش و كاهش دارد و فاصله زياد بين بازار و سنا و بانك، شكل نمي گيرد كه باعث ايجاد نوسان و سود بالا و التهاب شود.  
همتي  همچنين با اشاره به اين كه  صفر کردن صادرات نفت نیز توهم است افزود: ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت، باید از طریق صرفه جویی و کاهش هزینه ها و یا جبران آن از طریق سایر درآمدها و یارانه های پنهان به فوریت جبران شود. همچنين صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته تشویق شود. بانک مرکزی سیاست های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوین خواهد کرد.
وي ادامه داد: همانگونه که قبلا تاکید کردم امسال برای کشور سالی سرنوشت ساز است، لذا باید سیاست های اقتصادی و نحوه اداره کشور بر اساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و به اجرا درآید. باید همه دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.
رییس کل بانک مرکزی در نشست عصر سه شنبه با اقتصاد دانان نيز با اشاره به اینکه بانک مرکزی تمهیدات لازم برای مقابله با عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران را اندیشیده، ذخایر ارزی کشور را برای حفظ ثبات بازار ارز مناسب ارزیابی کرد.
عبدالناصر همتی با اشاره به موفقیت بانک مرکزی در کنترل حجم نقدینگی از طریق تشدید نظارت بر اضافه برداشت بانک ها بر تداوم این روند تاکید کرد و همچنین ایجاد تبادل مستقیم بین واردکنندگان و صادرکنندگان در یک ماه گذشته را موجب افزایش حجم مبادلات در سامانه نیما دانست و بر عدم دخالت بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما تصریح کرد.
اين نكات نشان مي دهد كه بانك مركزي، چند سياست اقتصادي مشخص و اجرايي را براي مقابله با كاهش درآمد نفت در دستور كار قرار داده و از جمله به صرفه جويي، شناسايي يارانه هاي پنهان و مديريت آنها، رشد صادرات غيرنفتي براي افزايش درآمد ارزي كشور و جبران كاهش درآمد ارزي حاصل از نفت، اشاره دارد تا نه تنها موجبات افزايش درآمد ارزي و عرضه ارز و جبران كاهش درآمد نفت را فراهم كند، بلكه از سوي ديگر، به كاهش هزينه ها و يارانه ها نيز به عنوان راهكاري ديگر در جهت ايجاد تعادل در بازار و درآمد هزينه دولت توجه دارد تا از اين طريق نيز فشار وارد شده بر مردم كاهش يابد. 
در اين زمينه، برخي كارشناسان نيز اين نكته را مطرح ساخته اند كه دولت در بودجه سال 98 كه سال سخت اقتصاد ايران است، ميزان وابستگي هزينه هاي جاري  و حقوق كاركنان به نفت را كاهش داده و با اجراي سياست هاي ديگر از جمله كاهش يارانه هاي پنهان و غير ضروري مي توان به جبران كاهش درآمد نفتي اقدام كرد. 
موضوع مهم ديگر كه در صورت اجراي آن مي توان كاهش درآمد ريالي را جبران كرد، موضوع فروش ارز كالاهاي اساسي به نرخ نيمايي است كه به عقيده برخي كارشناسان حداقل در مورد بخشي از كالاها قابل اجراست و تامين دلار 4200 توماني عملا باعث نشده كه نرخ كالا در بازار كاهش يابد . در حالي كه با كاهش سود مابه تفاوت نرخ دلار 4200 توماني با دلار نيمايي و آزاد، مي توان حضور دلالان در بازار كالاهايي مانند گوشت، مرغ و... را كاهش داد و با مايوس شدن  دلالان از سود بازار گوشت و مرغ، شرايط  بهتري  براي ايجاد تعادل، عرضه و تقاضا و توليد در بازار گوشت و ساير كالاها فراهم مي شود. 
براين اساس، بخشي از درآمد ريالي حاصل از كاهش درآمد نفت، مي تواند با حذف سود بازار دلالي و عرضه ارز به نرخ نيمايي جبران شود و دولت به درآمد ريالي بهتري براي حمايت از مردم و مصرف كنندگان دسترسي خواهد داشت. 
تعدادي از اقتصاددانان  نيز در نشست با رییس کل بانک مرکزی موضوعاتي را مطرح كرده و از جمله بر تدوام  اقدامات بانک مركزي در چند ماه اخير كه باعث ثبات نرخ ارز شده، تاكيد كرده و آن را موجب ثبات بیشتر اقتصاد کشور ارزيابي مي كنند. 
در  هفتمین نشست دوره ای رییس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان كه عصر سه شنبه با محوریت موضوعاتی اعم از اجرای عملیات بازار باز، اصلاح نظام بانکی، نحوه کنترل نقدینگی و تورم و ثبات نرخ ارز برگزار شد، اقتصاد دانان به اين نكته اشاره داشتند كه اين سياست ها به مديريت بهتر نقدينگي، كاهش هزينه بانك ها و نرخ سود تسهيلات بانكي، كاهش اضافه برداشت بانك ها از بانك مركزي و... منجر خواهد شد. 
اقتصاددانان حاضر در این نشست با تاکید بر اینکه دشمنان با استفاده از جنگ روانی قصد برهم زدن شرایط اقتصادی کشور را دارند، ضمن قدردانی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در خصوص حفظ تعادل بازار ارز، از تسلط این بانک به بازار ارز به عنوان عامل اصلی ثبات این بازار پس از دو مرحله تشدید تحریم های آمریکا یاد کردند.
اقتصاددانان حاضر در نشست با اشاره به راه اندازی بازار متشکل ارزی و اقدام به عملیات بازار باز، این دو ابزار را موجب تقویت تسلط بانک مرکزی در حوزه پولی و ارزی دانسته و خواستار دقت در بکارگیری این ابزارها شدند.
ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح، حذف صفرها از پول ملی، اصلاح نظام بانکی و کیفیت پایه پولی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.