:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
گزارش از کیمیا شربتی

«در معماری معاصر باید از معماری تاریخی درس گرفت» / برگزیدگان سیزدهمین دوره جایزه معمار معرفی شدند

مراسم سیزدهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران» و بزرگداشت «روز معمار» با حضور اعضای هیأت داوران این جایزه سه‌شنبه، ۳ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
اقتصادگردان- مراسم سیزدهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران» و بزرگداشت «روز معمار» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم جوایز سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران (مسابقه طراحی مفهومی: معماری پویا) نیز اهدا شد.

همچنین آثار منتخب سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران و آثار منتخب دوازدهمین دوره این جایزه (مسابقه طراحی مفهومی: معماری نور و سایه) در دو گالری میرمیران و پاییز به نمایش در آمدند.

پیروز حناچی، شهردار تهران که در این برنامه حضور پیدا کرد، با یاد کردن از هادی میرمیران (معمار) و بیان خاطره‌ای از او گفت: امیدوارم همه معماران ما با افق دید میرمیران به مسائل معماری ایران توجه کنند و آینده کار خود را بسنجند. هفته گذشته به بغداد رفتم و به طاق کسری سر زدم. این مکان یکی از پرعجایب‌ترین مکان‌های دنیا از لحاظ معماری است ولی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

او ادامه داد: باید بتوانیم در معماری از خرد جمعی استفاده کنیم و فضای رقابتی آن هم قضاوت درست به وجود آوریم. می‌توانیم با ایجاد فضای شهری با معماری درست با جذب توریست به ثروت ملی نیز دست پیدا کنیم. باید از ظرفیت‌های خلاقانه جوانان معمار در کنار تجربه بزرگترها فضای بهتری را برای شهرهای ایران به وجود آوریم.
 

حناچی با اشاره به سیل‌های اخیر از اهمیت معماری سدسازی گفت و ادامه داد: در سیل اخیر هسته قدیمی هیچکدام از شهرها زیر آب نرفت. همیشه فکر می‌کردم که چرا بازار زند شیراز متفاوت از بازارهای دیگر است. در این سیل مردم تا مچ زیر آب بودند ولی برای مغازه‌ها اتفاقی نیفتاد. این نشان دهنده هوش معماران آن موقع است. همچنین پل‌های قدیمی دوران ساسانی در خرم‌آباد نیز تخریب نشدند. این‌ها درس‌هایی است که باید از معماری گذشته گرفت. قرار است یک گزارش ملی از سیل‌های اخیر تهیه شود. امیدوارم این امر در بهبود شهرسازی و خیلی موارد مربوطه مفید واقع شود.

همچنین مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ضمن تبریک روز معمار، بیان کرد: یکی از عضوهای مهم و فعال خانه هنرمندان انجمن معماران است که نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی را در خانه هنرمندان برگزار می‌کند. در خانه هنرمندان یکی از گالری‌ها را به یاد استاد بزرگ معماری ایرانی، میرمیران گذاشتیم و هر هفته یک نمایشگاه در آن برگزار می‌کنیم. خانه هنرمندان آماده است تا همکاری خود را با انجمن معماری ادامه دهد.

او ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم فرهنگ و هنر هر کشور معماری آن است که ماندگار می‌شود. امیدوارم با تلاش مسؤولان و هنرمندان معمار حرف بیشتری در این عرصه داشته باشیم تا آن را برای آیندگان به جا بگذاریم.

محمد اسلامی _ وزیر راه و شهرسازی _ نیز پیامی برای این مراسم فرستاده بود که توسط یکی از مهمانان معمار قرائت شد. صادقی پیش از خواندن پیام اسلامی، گفت: اینکه بگوییم در دوران معاصر اثرهای معماری نداریم که بتوان به آن افتخار کرد کم لطفی است، چرا که اینگونه نیست. مشکل معماری ما این است که به کمیت بیشتر از کیفیت توجه می‌شود. امیدوارم بتوان این مشکل را حل کرد و به جایگاه بالایی در معماری توسط معماران جوان دست پیدا کنیم.

ایرج اعتصام، مدیریت بنیاد میرمیران سخنانی درباره معرفی این بنیاد و برنامه‌های آن طی سال‌های اخیر بیان کرد: به دلیل علاقه آقای میرمیران به جوانان و دانشگاه، ما بعد از فوت او یک شورای سیاستگذاری تعیین کردیم تا بتوانیم عقاید و ایده‌هایش را ادامه دهیم. در دوره اول این مسابقه از بین سه نفر اول کنکور معماری که هر سه دختر بودند استفاده کردیم. در دوره دوم به سراغ فارغ‌التحصیلان این رشته رفتیم. در دوره سوم به سراغ رابطه نور و معماری و در دوره چهارم نیز رابطه آب با معماری. همچنین در دوره پنجم به سراغ رابطه معماری با گیاهان و دوره بعدش معماری با خاک. در دوره هفتم رفتیم ببینیم که فردای معماری چه هست و تکنولوژی چه تأثیری روی معماری داشته است.
او اضافه کرد: در دوره هشتم خواستیم رابطه معماری و سینما و پس از آن به ساختارهای بلند رسیدیم. در نهایت نیز به دوره ۱۳ که معماری پویا آمدیم.

محمود گلابچی _ معمار _ نیز در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم جوایز معماری همانند این جایزه به کسانی برسد که واقعاً لایق آن هستند و اینگونه بتوانیم دوباره به سابقه و تاریخ قوی خود در معماری دست پیدا کنیم. البته امیدوارم به جایگاه خوبی در دیگر حوزه‌های مهندسی که خیلی امکانات آن را نداریم هم دست پیدا کنیم.
او در ادامه توضیحاتی را درباره معماری پویا بیان کرد.

داراب دیبا از معماران پیشکسوت کشورمان درباره داوری این مسابقه بیان کرد که وقتی کاری اینقدر مفهومی می‌شود قضاوت در کوتاه مدت درباره آن ممکن نیست به همین دلیل قضاوت را در سه دوره انجام دادند.

او ادامه داد: کارها را در زمینه‌های مختلف هنری پردازش کردیم و از نظریات مختلف استفاده کردیم و رأی داوران را با دلیل و توضیح می‌پذیرفتیم. در کل این مسابقه مهم است و سعی کردیم قضاوت در آن را به درستی انجام دهیم.

در پایان جوایز و تقدیرنامه‌ها به شرح زیر اهدا شد:

نفر اول: طرح مشترک امیرعلی رستگار رازی، پیمان برخورداری، محسن صف‌شکن و حسین رنجه‌پور
نفر دوم: طرح مشترک علیرضا زیبایی‌نژاد، محسن نورپور و امیر حسین قمی
جایزه نفر سوم به دو طرح از جمله طرح مشترک امیرحسین حیدر پور و امیرحسین زارعی طرح کیا تدین تعلق گرفت.
تقدیرنامه طرح‌های منتخب نیز اهدا شد به:
طرح مشترک سجاد جهانشاهی و آذین بهرام‌پوری
احسان اصیلی
امیررضا رخشانی
طرح مشترک آرش غلامعلی تهرانی و غزال لعلی
دلارام خوشحال
دفتر معماری موسوی و همکاران
طرح مشترک نسیم تائبی، امین گلزاری و نظیراولنگیان تهرانی
طرح مشترک سیدعلی سجادی، سیدمصطفی میرهاشمی، آرش میرزایی قاضی و دنا خاکسار
سجاد نویدی
مژده نصرتی
طرح مشترک سروش محمدپور، مریم رهبر و فاطمه امیری
هومن حسینی طباطبایی