:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر علوم اعلام کرد

اعزام دانشجو به خارج قطع شد

شهریور ماه سال 1308 بود که 100 دانش‌آموز ممتاز در کاخ گلستان به صف ایستاده بودند تا رضا خان پهلوی، شاه وقت، سان ببیند و آنها برای تحصیل به فرانسه اعزام شوند. در میان این دانش‌آموزان افرادی بودند که بعدا سرشناس و نام آور شدند، ‌مثل مهندس مهدی بازرگان، یدالله سحابی و شریف امامی ...
کد خبر: ۱۳۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
اقتصاد گردان -  روند اعزام دانش‌آموزان ممتاز با راه‌اندازی دانشگاه تهران عملا قطع شد و سپس این روند به اعزام دانشجویان ممتاز به خارج و فرصت مطالعاتی تبدیل شد. روندی که تا چندی پیش ادامه داشت و اکنون به گفته وزیر علوم دیگر ادامه نخواهد یافت زیرا دانشگاه‌های ایران می‌تواند آن خلأ را پر کند .
مهر سال پیش بود که مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر از دانشجویان متقاضی استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی به خارج از کشور اعزام شده‌اند، گفت: تصور ما این بود که در سال جاری بتوانیم با اعتبارات مصوب حدود۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجو را به خارج از کشور اعزام کنیم اما به دلیل تغییرات پیش‌بینی نشده نرخ ارز، سهمیه‌ جدیدی برای ۶ ماهه دوم به دانشگاه‌ها اختصاص داده نشد. از همان زمان که نوسان ارز در کشور به اوج خود رسید، بحران اعزام دانشجو به خارج از کشور و پرداخت دلار دولتی به این دانشجویان نیز شدت گرفت.  
گرچه برخی معتقدند پرداخت ارز دولتی به دانشجویان خارج از کشور که عموما پس از پایان تحصیل به ایران برنمی‌گردند، اقدامی نادرست است و نتیجه اصلی‌اش هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و ارزی کشور است، اما وزارت علوم سال‌هاست از سیاست حمایت از دانشجویان ایرانی خارج از کشور دفاع می‌کند. 
 حالا اما شرایط به گونه‌ای رقم خورده که دولت در تامین بودجه دانشگاه‌های داخل کشور با مشکلات جدی رو به رو شده و رییس دانشگاه تربیت مدرس از به زانو درآمدن دانشگاه‌ها به دلیل بدهی‌ و تاخیر در پرداخت بودجه خبر می‌دهد. در این شرایط وزارت علوم توان اعزام دانشجویان دکتری به خارج از کشور را ندارد و آنگونه که وزیر علوم گفته حداقل در سیاست اعزام دایمی به فرصت مطالعاتی خارج از کشور تجدیدنظر می‌کند.  دیروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از قطع اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد و گفت: این اعزام فقط برای تعداد رشته‌های محدود و شرایط خاص صورت خواهد گرفت به گونه‌ای که در سال جاری کمتر از ۲۰ نفر اعزام دایمی خواهیم داشت. 
منصور غلامی با بیان این مطلب به برنامه وزارت علوم در حوزه ارز دانشجویی و فرصت مطالعاتی در سال جاری اشاره و اظهار کرد: سیاست ما در این زمینه تغییری نکرده و همان برنامه سال گذشته است و تلاش داریم از این برنامه حمایت کنیم، اگرچه بیشتر، اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی داخل را توصیه می‌کنیم چرا که این نوع فرصت مطالعاتی مزیت‌های زیادی دارد. 
 او در ادامه اظهار کرد: حضور دانشجویان در فرصت مطالعاتی دانشگاه‌های داخل موجب خواهد شد که آنها با امکانات و تجهیزات این مراکز و پژوهشگاه‌های داخل کشور آشنایی کافی پیدا کنند همچنان که بعضاً مشاهده می‌کنیم دانشجویانی که از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برمی‌گردند اذعان دارند که تصور نمی‌کردند در داخل دانشگاه در رشته خود امکانات فعلی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. بنابراین حضور در فرصت مطالعاتی داخل کشور ارتباطات علمی دانشجویان را توسعه می‌دهد ضمن اینکه مشکلی برای اعزام دانشجویان به خارج از کشور نداریم. 

وزیر علوم از قطع اعزام دایمی دانشجویان به فرصت مطالعاتی خارج از کشور خبر داد و به ایسنا گفت: با توجه به اینکه تمامی رشته‌های دانشگاهی در داخل کشور نیز وجود دارد بنابراین اعزام دایمی به خارج از کشور قطع می‌شود و این اعزام فقط برای برخی معدود رشته‌ها صورت خواهد گرفت به‌طوری که در سال ۹۸ احتمالاً چیزی کمتر از ۲۰ نفر اعزام دائمی داشته باشیم.