:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
كاهش قيمت طلا به دنبال افت اونس جهاني

ارز مسافرتی گران‌تر از بازار، سكه 4ميليون و 850 هزار

در بازار معاملات نقدي آزاد دلار با حدود 100 تا 200 تومان افزايش بين 13950 تا 14050 تومان معامله شد. درهم نيز 3825 و يورو 15800 تومان فروخته شد. نرخ هرگرم طلاي 18 عيار 434 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 880 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 940 هزار تومان، سكه بهار ازادي طرح قديم 4 ميليون و 750 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 700 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 770 هزار ، سكه گرمي 950 هزار تومان، داد و ستد شده كه نشان دهنده كاهش نرخ طلا و ثبات نسبي نرخ سكه نسبت به روز دوشنبه بوده است
کد خبر: ۱۳۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 3 ارديبهشت 98، بازار ارز و طلا و سكه  به دنبال اعلام خبر حذف يا كاهش معافيت هاي  خريداران نفت ايران از سوي آمريكا، با رشد نسبي مواجه شد اما بازار همچنان با ثبات نسبي و فاصله كم نرخ هاي ارز در صرافي ها و بازار آزاد و سنا در نرخ ها همراه است و صرافي هاي مجاز بانكي با افزايش قيمت ارز، نوسان، سوداگري، دلالي ارز و افزايش آن را  كنترل كرده اند. به طوري كه صرافي ملي نرخ دلار را با 100 تومان افزايش نسبت به روز دوشنبه، براي فروش 13850 و براي خريد 13750 تومان، نرخ فروش يورو را با 50 تومان افزايش نسبت به روز دوشنبه،  15750 و نرخ خريد آن را 15650 تومان اعلام كرد. 

 در بازار معاملات نقدي آزاد نيز دلار با حدود 100 تا 200 تومان افزايش بين 13950 تا 14050 تومان معامله شد.  درهم نيز 3825 و يورو 15800 تومان فروخته شد. 
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي ارز  معامله شده را با 100 تومان افزايش براي دلار 13800، و  يورو 15700 تومان اعلام كرد. همچنين نرخ ميانگين ارزها براي روز دوشنبه به ترتيب براي دلار 13639، يورو 15543، درهم 3738، يوآن 2035، پوند 17579، لير تركيه 2453 تومان اعلام شده است. 
 از سوي ديگر،  به دنبال اعلام افزايش قيمت نفت و كاهش هر اونس جهاني طلا به نرخ 1273 دلار و همچنين افزايش نرخ دلار  تا مرز 14000 تومان، نرخ سكه و طلا نيز نسبت به روز دوشنبه كاهش يافت زيرا اثر كاهش اونس جهاني بيش از افزايش نرخ دلار بوده است. براين اساس،  نرخ هرگرم طلاي 18 عيار 434 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 880 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 940 هزار تومان، سكه بهار ازادي طرح قديم 4 ميليون و 750 هزار،  نيم سكه 2 ميليون و 700 هزار،  ربع سكه 1 ميليون و 770 هزار ، سكه گرمي 950 هزار تومان،  داد و ستد شده كه نشان دهنده كاهش نرخ طلا و ثبات نسبي نرخ سكه نسبت به روز دوشنبه بوده است. 

بانک مرکزی نيز  نرخ رسمي ۴۷ ارز را برای اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۲ ارز از جمله یورو نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا برای روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۹۸  معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۲۵ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۵۴۹ ریال و هر یورو نیز با ۶۷ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۲۶۷ ریال ارزش‌گذاری شد

تحولات بازار

از سوي ديگر،  برخي نهادهاي بين المللي نسبت به تحولات بازار هشدار داده و از جمله بانک انگلیسی بارکلی اعلام كرد كه توقف صادرات نفت ایران بازار جهانی را در کوتاه مدت با مشکل عرضه مواجه خواهد کرد و بازار ارز و طلا نيز با نوسان همراه خواهد شد. اقدامات آمریکا علیه ایران خطر درگیری در خاورمیانه را افزایش داده است که بسته شدن تنگه هرمز یکی از احتمالات در این زمینه است و اين موضوع مي تواند روي بازارهاي مالي اثر مخرب داشته باشد. 

ارز مسافرتی گران‌تر از بازار 

هر مسافرمی‌تواند برای کشورهای همسایه و مشترک المنافع تا ۵۰۰ یورو و سایر کشورها تا هزار یورو بعد از ثبت نام در بانک و طی روند آن دریافت کنند. اين در حاليست كه بانک‌ها ارز مسافرتی را بیش از ۱۶ هزار تومان قیمت‌گذاری کردند که قیمت آن در بازار حداقل ۲۰۰ تومان ارزان‌تر است. مدتی است که بانک‌ها نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کرده و در مقابل فقط ارز مسافرتی را می‌فروشند. این در حالی است که در ابتدا قیمت ارز مسافرتی تا حدی پایین‌تر از قیمت بازار بود که در ادامه تا حدی برابر شده و این روزها شاهد آن هستیم که قیمت حتی بالاتر از نرخ بازار آزاد اعلام می‌شود.
در شرایطی که متقاضی در روزهای اخیر در مراجعه به بانک با این اعلام مواجه می‌شد که قیمت آنها برابر بازار است، که برای روزسه‌شنبه قیمت هر یورو ارز مسافرتی ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده و نه تنها برابر بازار نیست بلکه بیش از ۲۰۰ تومان هم گران‌تر است. این در حالی است که هر یورو با وجود افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد رسیده و معامله می‌شود.

قیمت خرید در بانک‌ها بالا رفت

اما قیمت خرید دلار و یورو نیز در بانک‌ها نسبت به روز دوشنبه افزایش داشته است؛ به طوری که هر دلار تا ۱۳ هزار و ۶۳۷ تومان خریداری شده که در مقایسه با روز دوشنبه نزدیک به ۲۴۶ تومان افزایش داشته است. همچنین هر یورو تا ۱۵ هزار و ۳۴۶ تومان خریداری می‌شود که نسبت به نرخ ۱۵ هزار و ۵۰ تومانی روز قبل تا ۳۰۰ تومان گران‌تر خریداری می‌شود.
همچنین در بازار آزاد نیز قیمت‌ها در مقایسه با روز دوشنبه تا حدی افزایشی بود و هر دلار تا حدود ۱۴ هزار و ۸۰ و یورو تا ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شده است.

زمینه‌سازی ورود ارزهای خانگی به بازار

از سوي ديگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: ارائه تضامین کافی از سوی دولت می‌تواند زمینه خروج ارزهای خانگی و ورود به چرخه اقتصادی را فراهم کند.
محمد عزیزی در گفتگو با ایبِنا با تاکید بر ضرورت کسب هر چه بیشتر درآمد در مواجهه با کشورهای خارجی، گفت: در حال حاضر رایزنان اقتصادی در وزارت خارجه در این زمینه فعالیت چندانی ندارند.
نماینده مردم ابهر در مجلس با بیان اینکه بسیاری از کشورها با استفاده از صادرات و کسب درآمد از این منظر توانسته اند به اقتصادی پویا دست پیدا کنند، افزود: در شرایط فعلی که نرخ ارز تلاطم های زیادی را تجربه کرده و همچنین اکنون نیز نوسان دارد دولت به ویژه وزارت خارجه می تواند با فعال سازی رایزن های اقتصادی زمینه توفیق بیشتر در صادرات را فراهم کند.
عزیزی با اشاره به ظرفیت های کشور برای صادرات، تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی، محصولات کشاورزی و اقلامی از این دست حتی به کشورهای همسایه می تواند ارز بسیاری را به کشور وارد کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سر ریز شدن ارز به کشور قیمت آن را بسیار کاهش خواهد داد، گفت: دولت باید با تقویت دیپلماسی اقتصادی حتی صادرکنندگان خُرده پا را نیز تقویت کرده و در کنار آن تضمین کافی به آنها ارایه کند که این خود زمینه ای برای خروج ارزهای خانگی و به چرخه اقتصادی وارد شدن آنها می شود.
عزیزی ادامه داد: در حال حاضر بی اعتمادی عدم سرمایه گذاری ارزی افراد شده از اینرو دولت باید با بسترسازی و ارایه تضامین کافی این بی اعتمادی را از بین ببرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس در خصوص فعال تر شدن رایزن های اقتصادی در سفارتخانه ها آماده ارایه نظارت کارشناسی و مشورتی به دولت است.

بیت کوین به بالاترین رقم رسید

همچنين قیمت محبوبترین ارز رمزنگار جهان در بازار معاملات با ۵ درصد افزایش به ۵ هزار و ۵۳۱ دلار در هر واحد رسید که بالاترین رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی محسوب می‌شود.
به گزارش یو اس تودی، قیمت بیت کوین محبوبترین ارز رمزنگار جهان ظرف یک ساعت ۵ درصد افزایش پیدا کرد که این اولین روند افزایشی قابل توجه این ارز رمزنگار از دوم آوریل ماه جاری میلادی به بعد محسوب می‌شود.
در همین حال بر اساس اطلاعات کوین مارکت کپ قیمت هر واحد بیت کوین به ۵ هزار و ۵۳۱ دلار رسید که بالاترین رقم را در سال جاری میلادی ثبت کرد. در حال حاضر بیت کوین روند سوددهی خود در ماه آوریل را تداوم بخشیده است.همچنین انتظار می‌رود برای سومین سال متوالی بیت کوین در ماه آوریل با سود ۲ رقمی روبرو شود. البته در ماه گذشته میلادی بیت کوین با بیش از ۸ درصد سود روبرو شد. مجموع سرمایه بازار بیت کوین در حال حاضر ۹۷ میلیون دلار است.
بر همین اساس، به طور سنتی این روند افزایشی بیت کوین به جلسه معاملات در منطقه آسیا در صبح امروز بر می‌گردد. تمام بازارها بعداز تعطیلات عید پاک بازگشت خوبی داشته اند. اکنون نوبت بازارهای آسیایی و اروپایی برای تداوم ضرب آهنگ رشد است. بر پایه این گزارش، تمام ارز رمزهای برتر جهان هم روند سوددهی به خود گرفتند و ارز رمزنگار «کاردانو» و «بیت کوین کَش» هم به ترتیب ۹.۲۴ درصد و ۶.۱۹ درصد رشد داشتند.

واکنش بازارهای ارزی جهان به تحریم نفتی

معاملات ارزی جهان کاملا تحت تاثیر تصمیم روز دوشنبه واشنگتن برای تحریم نفتی ایران بود.
به گزارش رویترز، در معاملات روز سه‌شنبه ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش افزایش یافت و به جز دلار کانادا که به دلیل افزایش قیمت نفت در برابر همتای آمریکایی خود صعودی بود، دلار در برابر سایر ارزها دست به پیشروی زد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد به ۹۷.۳۳۶ واحد رسید تا بار دیگر در آستانه گذشتن از سطح ۹۷.۵ واحدی قرار گیرد.
پس از آن که واشنگتن اعلام کرد هیچ معافیت جدیدی برای خریداران نفت ایران در نظر نخواهد گرفت و کشورها در صورت خرید نفت ایران تحریم خواهند شد، صعود بهای نفت به کمک دلار کانادا که اقتصاد آن وابستگی زیادی به صادرات نفت دارد آمد و هر دلار آمریکا به ۱.۳۳۵۸ دلار آمریکا کاهش یافت. از سوی دیگر اما ارزش یوان چین و روپیه هند که واردکنندگان بزرگ نفت از ایران هستند کاهش یافت تا هر دلار به ترتیب به ازای ۶.۷۱۰۶ و ۶۹.۶۰۴۰ یوان و روپیه مبادله شود.
در هفته‌های اخیر کاهش بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا و افزایش نگرانی از وقوع رکود در اقتصاد این کشور باعث کاهش ارزش دلار شده بود اما دلار پس از تعطیلات عید پاک اکنون مجدداً در محدوده صعودی قرار گرفته است. نیک ویدال، کارشناس ارشد مؤسسه "راکوتن سکیوریتیز" گفت: سرمایه گذاران اکنون منتظر روشن‌تر شدن نوسانات بازار هستند و این هفته می‌تواند در تعیین مسیر بانک‌های مرکزی در آینده مؤثر باشد.
در برابر ین، هر دلار به ۱۱۱.۸ ین رسید تا کماکان بالاتر از سطح میانگین ۲۰۰ روزه خود قرار داشته باشد. ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارزی بانک "میزوهو" گفت محرکی قوی برای کاهش جدی دلار در بازار در حال حاضر وجود ندارد. در برابر سایر ارزها، هر دلار آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۴۰۳۱ دلار استرالیا رسید. پیشروی دلار در برابر همتایانش نیز باعث شد تا هر پوند به ۱.۲۹۸۵ دلار و هر یورو به ۱.۱۲۴۹ دلار برسد.