:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تفکیک وزارتخانه صمت مشکلی از اقتصاد ما حل نمی‌کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ادغام یا تفکیک وزارتخانه صمت مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند، مشکلات اقتصاد ما فراتر از این بوده و این است که ما برای مسائل اقتصادی خود برنامه نداریم. این تفکیک مشکلی را از کشور حل نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی در خصوص تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: مشکلات ما فراتر از این است که با تفکیک وزارتخانه حل شود. جای سوال است که چگونه و بر اساس چه کار کارشناسی این دو وزارتخانه در هم ادغام شده و با چه کار کارشناسی دوباره قصد جداسازی آن را دارند؟ هزینه‌های زیادی در ادغام این دو وزارتخانه تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه ادغام یا تفکیک این وزارتخانه مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد ما فراتر از این بوده و این است که ما برای مسائل اقتصادی خود برنامه نداریم، این تفکیک مشکلی را از کشور حل نخواهد کرد.

شافعی افزود: بسیاری نیز این نظر را دارند که با توجه به پیوستگی تجارت با صنعت، شاید ادغام آن‌ها موجب می‌شد تا سیاست‌های تجاری و صنعتی بیشتر هماهنگ شوند، زیرا صنعت ما زمانی می‌تواند بالنده باشد که ما به بازارهای جهانی راه پیدا کرده و محصولات صنعتی ما صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در خصوص تجارت نیز زمانی می‌توانیم موفق شویم که از تولید قوی برخوردار باشیم. به هر حال این تصمیم گرفته شده اما با این کارها مشکل اقتصاد ما حل نمی‌شود، ما باید به اشکالات بنیادی اقتصاد خود فکر کرده و آن‌ها را حل کنیم، نه اینکه با یک سری کارهای موقت بخواهیم بر مشکلات اقتصادی فائق بیاییم که این امر امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: در اتاق بازرگانی بسیاری موافق و بسیاری نیز مخالف تفکیک وزارتخانه هستند. من رفع مشکل اقتصاد کشور، صنعت و صادرات را با اینگونه اقدامات مؤثر نمی‌بینم.

شافعی با اشاره به اینکه اتاق، پارلمان بخش خصوصی است، تصریح کرد: موضع‌گیری‌های اصلی اتاق این است که این طرح در صحن علنی هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطرح می‌شود، مخالفان و موافقان در این خصوص صحبت کرده و رأی‌گیری کلی انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در دور قبل که تفکیک این وزارتخانه مطرح شد، نظر کلی اتاق موافق این تفکیک نبود. در شرایط حاضر بعد از اینکه نظر هیأت نمایندگان اتاق‌های کشور را گرفتیم، حتماً این نظر را رسماً اعلام خواهیم کرد.