:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بانک‌ها دلار را 13 هزار و 390 مي خرند

همكاري بانك كنلون چين ادامه دارد، ثبات نسبي و افزايش برخي نرخ ها در بازار ارز و طلا و سكه

به دنبال اعلام هر اونس جهاني طلا به نرخ 1280 دلار و همچنين افزايش نرخ دلار به حدود 13750 تومان، نرخ سكه و طلا نيز افزايش يافت و هرگرم طلاي 18 عيار 436 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 890 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 860 هزار تومان، سكه بهار ازادي طرح قديم 4 ميليون و 700 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 700 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 760 هزار ، سكه گرمي 950 هزار تومان، داد و ستد شده كه نشان دهنده افزايش نرخ ها بوده است
کد خبر: ۱۳۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
اقتصاد گردان  –  نازنين شمشيري 
به دنبال اخبار و شايعاتي كه در روزهاي اخير در بازار ارز در مورد همكاري كنلون بانك چين با ايران منتشر شده و عده اي از قطع همكاري اين بانك با برخي مشتريان خبر داده بودند، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: آخرين وضعيت همكاری‌های بانكی با كنلون بانك چين نشان دهنده عدم تغيير همكاري اين بانك با ايران است و پيرو مذاكرات اخير انجام شده با مديران كنلون بانك چين، در حال حاضر تغييری در سياست‌های بانك كنلون در معاملات كالاهای غيرتحريمی با بانك‌های غير تحريمی ايرانی ايجاد نشده است و مسئولين بانك مذكور اعلام كردند به همكاری خود با بانك‌های ايرانی غيرتحريمِی برای معاملات و پرداخت‌های مربوط به کالاهای غیرتحریمی ادامه خواهند داد.



از سوي ديگر، انتشار اخباري در مورد حذف معافيت خريد نفت تعدادي از كشورها از ايران نيز در بازار ارز و طلا و سكه مطرح بود، اما اثر قابل توجه و محسوسي بر نرخ ها نداشته و با نظارت بانك مركزي، عرضه مستمر و افزايش نرخ در صرافي ها، عملا امكان افزايش زياد نرخ در بازار آزاد فراهم نشد. 
 روز دوشنبه 2 ارديبهشت 98، بازار ارز و طلا و سكه نسبت به آخرين روز فروردين ماه با اندكي  افزايش مواجه شد اما بازار همچنان با ثبات نسبي در نرخ ها همراه است و صرافي هاي مجاز بانكي با افزايش قيمت ارز، نوسان، سوداگري، دلالي ارز و افزايش آن را  كنترل كردند. به طوري كه صرافي ملي نرخ دلار را براي فروش 13750 و براي خريد 13650 تومان، نرخ فروش يورو را 15700 و نرخ خريد آن را 15600 تومان اعلام كرد. 
در بازار معاملات نقدي آزاد نيز دلار  13860، يورو 15600، پوند 18059، درهم 3784، ليرتركيه 2379 تومان داد و ستد شد.  سامانه سنا نيز نرخ ميانگين لحظه اي ارز  معامله شده را براي دلار 13750، يورو 15700 اعلام كرد. همچنين نرخ ميانگين ارزها براي روز شنبه به ترتيب براي دلار 13501، يورو 15315، درهم 3711، يوآن 2076، پوند 17148، لير تركيه 2442 تومان اعلام كرد. 
 از سوي ديگر،  به دنبال اعلام هر اونس جهاني طلا به نرخ 1280 دلار و همچنين افزايش نرخ دلار به حدود 13750 تومان، نرخ سكه و طلا نيز افزايش يافت و هرگرم طلاي 18 عيار 436 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 890 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 860 هزار تومان، سكه بهار ازادي طرح قديم 4 ميليون و 700 هزار،  نيم سكه 2 ميليون و 700 هزار،  ربع سكه 1 ميليون و 760 هزار ، سكه گرمي 950 هزار تومان،  داد و ستد شده كه نشان دهنده افزايش نرخ ها بوده است. 

بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟

بانک‌ها هر دلار آمریکا را تا ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان از مردم خریداری کردند. آنچه بانک‌ها برای خرید ارز از مردم برای روز دوشنبه قیمت‌گذاری کردند از این حکایت داشت که هر دلار تا ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان و هر یورو تا ۱۵ هزار و ۵۰ تومان خریده شده است. همچنین ارز مسافرتی با قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان عرضه شد که به گفته بانک‌ها، آنها قیمت را بر اساس نرخ قیمت بازار آزاد اعلام می‌کنند. در مجموع در صرافی‌های بانک‌ها ، قیمت دلار تا حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو تا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد شد.
فعالان بازار ارز مي گويند كه در آخرین روز هفته گذشته، سکه و دلار به آرامی حرکت افزایشی را از سر گرفتند، ولی این اتفاق کافی نبود که روند هفتگی بازارها را تغییر دهد.روز پنج‌شنبه دلار ۲۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی قیمت ۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان قرار گرفت.با وجود افزایش قیمت روز آخر، دلار در هفته‌ای که گذشت 1.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه نیز با کاهش 1.3 درصدی مواجه شد.این اولین هفته سال ۹۸ بود که هر دو دارایی کاهش قیمت را تجربه کردند. سکه و دلار دو هفته پیش بالای ۳ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرده بودند و کاهش هفته گذشته، بخشی از افزایش پیشین را جبران کرد.
اما روز دوشنبه 2 ارديبهشت،  بازار دوباره روند صعودي خود را آغاز كرده و در دومين ماه سال، شاهد افزايش نسبي نرخ ها در بازار ارز و سكه و طلا بوده ايم. 

توقف خرید و فروش کاذب ارز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه خرید و فروش کاذب ارز به حداقل ممکن رسید، افزود: نرخ‌ها به ثبات نزدیک شده است.
نادر قاضی پور در گفتگو با ایبِنا با اشاره به کاهش تلاطم ارزی در کشور و به حداقل رسیدن نوسانات در این حوزه، گفت: متاسفانه برخی از اقلام اساسی مردم به بهانه های واهی از جمله نوسانات ارزی همچنان دستخوش تغییر قیمتی است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه های نظارتی باید جلوی دلالی در بحث بازار را بگیرند، تصریح کرد: در حال حاضر دولت به ویژه بانک مرکزی توانسته اند کنترل بازار ارز و تا حدودی طلا را به دست بگیرند، اما وجود چنین دلالی هایی زحمات شبانه روزی را به هدر می دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید با تشدید نظارت ها روند کاهشی خود را تا ٩ هزار تومان ادامه دهد، افزود: در حال حاضر هیچ دلیل اقتصادی منطقی به نوسانات دامن نمی زند و تنها جو روانی نامناسب بازار را سمت عدم تعادل هدایت می‌کند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه دادگاهی شدن علنی اخلال گران بازار ارز تجربه مناسبی برای سایر افراد سودجو شده است، تصریح کرد: اکنون دیگر خرید و فروش کاذب ارز به حداقل ممکن رسیده و برنامه مداری بانک مرکزی در این زمینه توانسته نرخ ها را به ثبات نزدیک کند.
قاضی پور با اشاره به برخی شایعات در خصوص گرانی برنج به علت نابودی این محصول در سیل اخیر، گفت: چنین شایعاتی در خصوص تمامی اقلام مردم بازار را آشفته می کند که در این رابطه بازار ارز و شایعه نبود ارز کافی نیز وضعیت نامطلوبی را در برهه ای رقم زد.
وی بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی را لازمه ایجاد ثبات در بازار خواند و افزود: دولت باید ضمن تشویق صادرات با هدف ارزآوری برای کشور مراقب نیازهای داخلی نیز باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نرخ ارز بدون دخالت دست های پشت پرده و سم پاشی های روانی به کانال منطقی خود نزدیک خواهد شد.