:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

خطر سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی یزد

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان یزد، با اشاره به کاهش قابل ملاحظه دمای هوای استان در روزهای پایانی هفته جاری، گفت: خطرسرمازدگی برای محصولات کشاورزی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
اقتصادگردان- محمدرضا شیرغلامی با اشاره به گذر موج ناپایدار جوی از استان و استقرار سلول کم فشار سطحی، اظهار کرد: در ساعات بعدازظهر و اوایل شب امروز دوشنبه دوم اردیبهشت و فردا سوم اردیبهشت ماه برای استان یزد وزش باد شدید، گرد و خاک و گاهی توفان در اکثر نقاط استان پیش بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین رگبار پراکنده باران برای امروز به ویژه در مناطق نیمه جنوبی استان دور از انتظار نیست.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان یزد، در ادامه با بیان این که برای فردا سه شنبه و به ویژه روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه کاهش قابل ملاحظه هشت تا ۱۰ درجه‌ای دما پیش بینی می‌شود، گفت: در مناطق کوهستانی و سردسیر استان دمای هوا به صفر و یا زیر صفر نیز می‌رسد.

وی با اشاره به این که خطر سرمازدگی برای محصولات کشاورزی وجود دارد، تصریح کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود تمهیدات لازم در راستای کاهش خسارات محصولات کشاورزی ناشی از سرمازدگی به عمل آوردند.

شیر غلامی در پایان با بیان این که دمای هوای یزد طی شبانه روز گذشته بین ۱۶ و ۳۱ درجه سانتی گراد در نوسان بوده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود دمای هوای یزد در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۲ درجه سانتی گراد، فردا به ۲۴ درجه سانتی گراد، چهارشنبه به ۲۰ درجه سانتی گراد و در خنک‌ترین ساعات این سه شب آینده به ترتیب به ۱۴، ۸ و ۸ درجه سانتی گراد برسد.

در پی هشدارهای سازمان هواشناسی یزد مبنی بر خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی استان در روزهای پایانی این هفته، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی یزد توصیه‌های لازم برای مقابله با این خطر را ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، فروردین ماه سال جاری با آغاز بارندگی‌های مداوم و سیل آسایی آغاز شد که بسیاری از استان‌ها از جمله یزد کویری هم از این بارش‌ها و سیلاب‌های کوچک و بزرگ آن بی نصیب نبودند.

این سیلاب‌ها که گاهاً با تگرگ‌هایی همراه می‌شدند خساراتی جبران ناپذیر به بخش‌های مختلف به ویژه بخش ناتوان و آسیب پذیر کشاورزی وارد کردند.

انگار این آسیب‌ها به پایان نرسیده و امروز با کسب اطلاعاتی از سازمان هواشناسی استان یزد باخبر شدیم خسارات دیگری که این بار متأثر از بارندگی نیست محصولات کشاورزی یزد را در روزهای پایانی اولین هفته اردیبهشت ماه تهدید می‌کند.

محمدرضا شیر غلامی، کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان یزد در گفت و گوی خود با خبرنگار ایسنا از کاهش قابل ملاحظه ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوای استان خبر داد و افزود: در مناطق کوهستانی و سردسیر استان دمای هوا به صفر و یا زیر صفر نیز می‌رسد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به خطر سرمازدگی که محصولات کشاورزی استان را در این روزهای پایانی تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود تمهیدات لازم در راستای کاهش خسارات محصولات کشاورزی ناشی از سرمازدگی به عمل آوردند.

«سیدجمال سجادی‌پور» هم با بیان این که سرما امشب دوم اردیبهشت ماه، فردا و پس فردا شب محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند، اظهار کرد: ضروری است کشاورزان از قبل آمادگی مقابله سردی هوا داشته باشند و در همان شب سرما باغ خود را غرق آبی کنند.

وی با بیان این که باغ‌های مجهز به سیستم آبیاری بارانی باید در شبی که هوا سرد است سیستم خود را راه اندازی کنند، افزود: اگر هم آبیاری آنها به شیوه قطره‌ای است در این شب قطره‌ها فعال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، با اشاره به این که هدف از غرق آبی کردن باغ‌ها در شب‌های سرد ایجاد رطوبت است، گفت: باغداران برای گرم کردن باغ‌ها نیز باید بخاری باغی خود را روی چهار درجه سانتی گراد تنظیم کنند.

وی به لزوم تهیه دماسنج تاکید و بیان کرد: افراد هشدارها را جدی بگیرند و به محض این که حرارت به چهار درجه سانتی گراد رسید دود سفید ایجاد کنند.

سجادی پور قرار دادن پوست بادام، پسته و گردو در داخل گونی و مرطوب کردن آنها با مقداری گازوئیل را راهکار ایجاد دود سفید عنوان و خاطرنشان کرد: این پوست‌ها باید با حرارت کم بسوزد که فقط دود ایجاد کند.

وی در پایان تاکید کرد: کشاورزان و باغداران به هیچ عنوان از لاستیک برای گرم کردن استفاده نکنند و اگر ناچار شدند از لاستیک‌های کوچک استفاده کنند.