:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرد

ایجاد دفاتر حفظ امنیت شغلی برای نیروهای کار ایرانی

معاون وزیر کار از مذاکره با چند کشور اروپایی برای اعزام نیروی کار ایرانی به خارج و ایجاد دفاتر حفظ امنیت شغلی نیروهای کار شاغل در بعضی کشورها خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
اقتصادگردان- عیسی منصوری اظهار کرد: در خصوص اعزام نیروی کار به خارج مذاکراتی با وزارت امور خارجه داشتیم و قرار است اعزام نیروی کار ایرانی به برخی کشورها نظیر آلمان صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه بسیاری از کشورهای آسیایی نظیر چین از نیروی کار ایرانی استقبال کرده‌اند امیدواریم با گسترش این فرایند بتوانیم افراد بیشتری را اعزام کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اولویت اعزام را با نیروهای فنی و رشته‌های گروه پزشکی دانست و از متقاضیان اعزام به خارج خواست تا به سامانه وزارت کار مراجعه کنند.

به گفته منصوری، آشنایی به زبان خارجه یکی از نیازهای ضروری افرادی است که به خارج اعزام می‌شوند و در این راستا وزارت کار کلاس‌های آموزش زبان خارجی را به طور فشرده برای متقاضیان برگزار می‌کند.

وی که در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی کار سخن می‌گفت، از ایجاد دفاتر حفظ امنیت شغلی نیروهای کار ایرانی در برخی کشورها خبر داد و گفت: در کشورهایی مثل ترکیه و کانادا که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۵۰۰ نیروی کار ایرانی مشغول به کار باشند، دفتر حفظ امنیت شغلی راه اندازی شده و وزارت امور خارجه نیز در این زمینه و تعامل خوبی با ما دارد.

معاون وزیر کار در ادامه با اشاره به وجود ایرادات در سیستم کاریابی کشور، خاطرنشان کرد: در گفت‌وگوهایی که با برخی مقامات اتحادیه اروپا داشتیم تنها یکی از ایالت‌های آلمان، متقاضی ۳۵ هزار نیروی کار بود ولی سیستم کاریابی ما توان اعزام این تعداد نیرو را ندارد.

منصوری با بیان اینکه برخی از استانداردهای آموزش فنی و حرفه‌ای کشورمان با نیازهای کارفرمایان اروپایی همخوانی ندارد، گفت: باید بررسی کنیم کدام کشورها به چه نیروی کاری با چه تخصص‌هایی نیاز دارد و اطلاعات این کشورها را در اختیار فعالان بازار کار و کاریابی‌ها قرار بدهیم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام بدهند.

وی با اشاره به برگزاری موفق دومین نمایشگاه بین‌المللی کار، ابراز امیدواری کرد: با ارتقای کمی و کیفی دومین نمایشگاه بین‌المللی کار فضای مناسبی برای توسعه بازار اشتغال فراهم شود و پیوند میان کارجو، کارفرما و کاریابی‌ها به نحو شایسته برقرار شود.

سعید سمیعی ‎رئیس مرکز کار ایران و دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کار نیز گفت: ویژگی بارز نمایشگاه امسال حضور و مشارکت شرکت‌های مطرح خارجی است که در زمینه‌های گوناگون فعالیت دارند و هدف آنها علاوه بر معرفی برند و محصولات خود، بازارسنجی و جذب نیروی کار مورد نیاز در گرایش‌های مختلف است.

وی افزود: این نمایشگاه از سوی مرکز کار ایران و با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود و بخش عمده‌ای از شرکت‌های حاضر، مؤسسات کاریابی و آموزشی خارجی هستند که در راستای یکی از اهداف مهم نمایشگاه یعنی اعزام نیروی کار به خارج از کشور و بررسی امکانات و آموزش‌های موجود، در این رویداد حضور خواهند داشت.

سمیعی یکی از اهداف اصلی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کار را از بین بردن شکاف عمیق بین بازار عرضه و تقاضای نیروی کار عنوان کرد و گفت: همزمان با گلایه کارجویان از نبود مشاغل مناسب، کارفرمایان هم در تأمین نیروی انسانی متخصص خود دچار مشکل هستند.

رئیس مرکز کار ایران تاکید کرد: در این نمایشگاه کارفرمایان ضمن معرفی فرصت‌های شغلی سازمان خود می‌توانند گام‌های اساسی در تثبیت برند کارفرمایی برداشته و خود را در معرض انتخاب نیروهای نخبه قرار دهند؛ همچنین کارجویان از نزدیک با نیازهای بازار کار آشنا شده و مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را با توجه به این نیازها توسعه و بهبود دهند.

دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران در پایان گفت: کارجویانی که به دنبال فرصت‌های شغلی منحصر به فردی در همه رده‌های سازمانی در داخل و خارج از کشور هستند، می‌توانند فرصت ملاقات و ارسال درخواست همکاری با این مؤسسات را در نمایشگاه کار ایران داشته باشند. این نمایشگاه با محور قراردادن اشتغال، کاریابی داخلی و بین‌المللی و حمایت از مشاغل داخلی می‌کوشد کارجویان و کارفرمایان ایرانی را در یک فضای مناسب به هم نزدیک کند.

دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران (ایران جابکس) که از امروز آغاز به کار کرده تا پنجم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

در این نمایشگاه علاوه بر حضور استارت‌آپها و شرکت‌های دانش بنیان، از کشورهای آلمان، ایتالیا، ایرلند، ترکیه، فرانسه، سنگاپور، مالزی و هند نیز حضور دارند و پیش بینی می‌شود با توجه به معرفی بیش از ۲۰۰۰ فرصت شغلی در نمایشگاه اول، این میزان در دومین نمایشگاه بین‌المللی کار تا ۳۰ درصد افزایش یابد و شرکت‌های مختلف به جذب نیروی مورد نیاز خود از میان کارجویان شرکت کننده در نمایشگاه اقدام کنند.