:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
ثبات دلار در صرافي ها، دسترسی بانک مرکزی به یوآن

كاهش اونس جهاني و ثبات نرخ ارز و سكه، خريد طلاي آب شده مجاز است

در بازار نقدي نيز دلار به نرخ 13680 تومان، يورو 15450، درهم 3730، يوآن 2050 و لير تركيه 2400 تومان معامله شده است. هرگرم طلاي 18 عيار 429 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 858 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 750 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 650 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 630 هزار ، سكه گرمي 940 هزار تومان، داد و ستد شده كه نشان دهنده كاهش نرخ ها در هفته اخير و روز شنبه بوده است
کد خبر: ۱۳۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
اقتصاد گردان  – روز شنبه 31 فروردين 98، بازار ارز و طلا و سكه اولين ماه 98 را با ثبات نسبي در نرخ ها به پايان رساند وسامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده را براي دلار 13544، يورو 15283، درهم 398، يوآن 2104، پوند 17626، لير تركيه 2444 تومان اعلام كرد. در بازار نقدي نيز دلار به نرخ 13680 تومان، يورو 15450، درهم 3730، يوآن 2050 و لير تركيه 2400 تومان معامله شده است. 

 به دنبال كاهش هر اونس جهاني طلا به نرخ 1276 دلار و همچنين كاهش نرخ دلار به حدود 13680 تومان، نرخ سكه و طلا نيز كاهش يافت و هرگرم طلاي 18 عيار 429 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 858 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 750 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 650 هزار،  ربع سكه 1 ميليون و 630 هزار ، سكه گرمي 940 هزار تومان،  داد و ستد شده كه نشان دهنده كاهش نرخ ها در هفته اخير  و روز شنبه بوده است. 
روز شنبه، سکه طرح قدیم نيز با قیمتی معادل چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه  تا دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان نوسان داشته است. 

ثبات دلار در صرافي ها 

در نخستین روز هفته جاری قیمت ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت مانده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز ۳۱ فروردین هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان خریده و ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان می‌فروشند. این صرافی‌ها همچنین نرخ خرید یورو را ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ فروش آن به متقاضیان را ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی تغییری نداشته است.یورو نیز در این دو روز تغییر قیمتی نداشته و روز گذشته نیز با قیمت ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شده است.

شاخص ارزی و سکه بیش از یک درصد افت کردند

در آخرین روز هفته گذشته، سکه و دلار به آرامی حرکت افزایشی را از سر گرفتند، ولی این اتفاق کافی نبود که روند هفتگی بازارها را تغییر دهد.روز پنج‌شنبه دلار ۲۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی قیمت ۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان قرار گرفت.با وجود افزایش قیمت روز آخر، دلار در هفته‌ای که گذشت 1.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه نیز با کاهش 1.3 درصدی مواجه شد.
این اولین هفته سال ۹۸ بود که هر دو دارایی کاهش قیمت را تجربه کردند. سکه و دلار دو هفته پیش بالای ۳ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرده بودند و کاهش هفته گذشته، بخشی از افزایش پیشین را جبران کرد.

طلای آب شده سر و صدا به پا کرد!

از سوي ديگر، هفته گذشته خبری مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش طلای خام یا آب شده از سوی عموم به عنوان یک خبر مهم بازار طلا را تحت تأثیر قرار دارد، با این حال روز جمعه، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر اعلام کرد که قانونا نمی‌توان افراد را مجبور به عدم خرید کالای خاصی کرد.
این خبر با توجه به قوانین تجارت آن چنان منطقی به نظر نمی‌رسید و از سوی دیگر در ماه‌های گذشته به واسطه افزایش ارزش دلار و کاهش پول ملی عموم افراد برای کسب سرمایه خود به خرید شمش طلا و طلای آب شده روی آورده اند. حال با این تفاسیر رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر با بیان این که ورود افراد ناآشنا به کیفیت و عیار طلای آب شده برای آنها بسیار خطرناک است بیان کرد که قانونا نمی‌توان افراد را مجبور به عدم خرید کالای خاصی کرد، اما با توجه به آنکه خرید شمش طلا و طلای آب شده نیاز به اطلاعات کارشناسی و فنی دارد پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان افراد عادی به خرید این قسم از طلا ورود نکنند.

بررسی بازار طلا و سکه 

یک کارشناس بازار طلا بیان کرد که رشد تقاضا در بازار هفته گذشته قیمت سکه را تا ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش داد. وی همچنینی در رابطه با شرایط بازار طلا و سکه طی یک هفته گذشته اظهار کرد که بازار جهانی طلا طی یک هفته گذشته به طور متوسط ۱۶ دلار کاهش قیمت را به ثبت رساند که فارغ از نوسانات ارزی که در بازار طلا و سکه ایران تأثیرگذار است هر گرم طلای خام ۱۸ عیار طی یک هفته با کاهش ۶۲۰۰ تومانی مواجه شد و در پایان روز گذشته ارزش طلای خام به قیمت ۴۲۸ هزار تومان تومان رسید.

دسترسی بانک مرکزی به یوآن 

از سوي ديگر، در رابطه با همكاري بانكي با چين، در حالي كه خبرهايي مبني بر قطع ارتباط بانك كنلن چين با ايران شنيده شده كه  تنها بانك چينى  است كه با ايران كار مى كند و به مشتريان خود اعلام كرده كه عمليات بانكى با ايران را از روز اول ماه مه (١١ ارديبهشت) تا اطلاع ثانوى متوقف مى كند اما در عين حال یک منبع آگاه بانکی گفت: قطع ارتباط بانک کونلون چین با ایران، هیچ ارتباطی با FATF ندارد و این بانک پس از تمدید معافیت‌های تحریمی نفتی، ارتباط خود را دوباره برقرار خواهد کرد.
 ‌یک منبع آگاه بانکی در گفت‌و‌گو با فارس درباره موضوع قطع ارتباط بانک «کونلون چین» با ایران اظهار داشت: این موضوع دقیقا مشابه همان اتفاقی است که در آبان‌ماه سال ۹۷ رخ داد و ارتباطی با موضوع FATF و یا هیچ پرونده دیگری ندارد. همان طور که ۶ ماه پیش هم مطرح شد، بانک کونلون چین پس از تمدید معافیت‌های تحریمی نفتی، ارتباط خود را دوباره برقرار خواهد کرد و همان رویه ۶ ماه گذشته تکرار می‌شود و مشکلی در این باره وجود نخواهد داشت.
این منبع آگاه بانکی با تأکید بر اینکه شرایط فعلی با ۶ ماه پیش تفاوت‌های چشم‌گیری دارد، ادامه داد: ‌دسترسی‌های‌ بانک مرکزی ایران در فضای «یوآن» به مراتب بسیار گسترده‌تر از ۶ ماه پیش است و اصلا قابل مقایسه با ۶ ماه پیش نیست و این دوره گذار‌ بدون تنش‌های بنیادین عبور خواهد کرد.موضوع همکاری بانک کونلون چین ارتباطی با FATF ندارد، زیرا در پرونده FATF هیچ تغییری رخ نداده است و شرایط مشابه قبل است.
به نظر می‌رسد تلاش‌های زیادی در جریان است تا‌ ثبات بازار ارز در ایران را تحت تاثیر قرار دهد و این موضوع باید از سوی نهادهای نظارتی رصد و بررسی دقیق شود. در روزهای اخیر اخباری مرتبط با قطع ارتباط بانک کونلون چین با ایران منتشر شد که به نظر می‌رسد، بیش از هر چیز انتشار این خبر برای تاثیرگذاری منفی بر بازار ارز بوده است، زیرا این بانک، خود ۶ ماه پیش اعلام کرده بود، همکاری این بانک ۶ ماه با ایران ادامه دارد و بعد از تمدید معافیت‌های تحریمی نفتی، همان رویه ۶ ماه گذشته تکرار می‌شود.

قیمت دلار دارای حباب است

 از سوي ديگر،  بانگ انگلیسی "استاندارد چارترد" در گزارشی تحلیلی نوشت قیمت فعلی دلار دارای حباب است.
به گزارش بلومبرگ، اریک رابرتسون، مدیر ارزی این بانک گفت ما به طلا خیلی بیشتر امیدوار هستیم. حتی با وجود بهبود نسبی که آن را در بازار بورس و اوراق قرضه شاهد بوده، بازدهی واقعی این اوراق که با نرخ تورم تعدیل شده‌اند پایین است.
بانک استاندارد چارترد گفته است که هر چند طلا تاکنون موفق به باقی ماندن در بالای مرز روانی ۱۳۰۰ دلار در هر اونس نشده است اما این اتفاق به زودی خواهد افتاد. اگر چه ریسک دارایی‌ها موضوعی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در سال جاری با آن دست به گریبان هستند اما به نظر می‌رسد که طلا مقصد امن تری برای سرمایه‌گذاری باشد.
استاندارد چارترد با بیان این که در بلند مدت موضع طلا از دلار محکم‌تر خواهد بود افزوده است: در نهایت ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزها کاهش خواهد یافت و فاکتورهای متعددی وجود دارد که دلار را در معاملات به عقب خواهد راند. این فاکتورها شامل کاهش رشد اقتصادی آمریکا، کندتر شدن فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان و بازگشت نرخ بهره به سطح عادی خواهد بود.
در حال حاضر بسیاری از همتایان قدرتمند دلار نظیر یورو و ین به خاطر سیاست‌های محرک نرخ بهره بانک‌های مرکزی این کشورها تحت فشار هستند و دلار در این شرایط مقصد جذاب‌تری به نظر می‌رسد اما به زودی بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را احتمالاً کاهش و بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن نرخ بهره را افزایش خواهند داد و با کاهش اختلاف بین نرخ‌های بهره، احتمالاً دلار در برابر این ارزها عقب خواهد نشست.

كاهش نرخ بهره آمريكا

همچنين  یکی از مقامات عالی‌رتبه بانک مرکزی، احتمال کاهش نرخ بهره را منتفی ندانست.
به گزارش رویترز، شارل اوانز، رئیس دفتر منطقه شیکاگوی بانک مرکزی آمریکا گفت در صورتی که قیمت‌ها به روند کاهشی خود ادامه دهند، این احتمال وجود خواهد داشت که فدرال رزرو برای حمایت از نرخ تورم و رساندن آن به سطح هدف گذاری شده، تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد هر چند که این سناریو در حال هنوز چندان محتمل نیست.
اوانز که برای شرکت در نشستی به نیویورک رفته بود در جمع خبرنگاران گفت: نسبت به نرخ‌هایی که در حال حاضر وجود دارند آرامش خاطر دارم اما برای تعیین نرخ بهره باید به روند افزایش قیمت‌ها نگاه کنیم تا میزان انعطاف پذیری سیاست گذاران مشخص شود.
بانک مرکزی آمریکا سال گذشته نرخ بهره را با چهار مرتبه افزایش به ۲.۲۵ درصد رساند که آخرین دور از این افزایش با واکنش منفی شدید بازارهای مالی و ارز و نیز بورس وال‌استریت مواجه شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که یکی از سرسخت‌ترین مخالفان روند افزایش نرخ بهره است تاکنون بارها و بارها از مقامات فدرال رزرو خواسته است تا نرخ بهره را کاهش دهند و سیاست‌های انبساطی اتخاذ کنند.
ترامپ مدعی شده است که افزایش سیاست‌های محرک و تزریق نقدینگی می‌تواند منجر به افزایش محسوس رشد اقتصادی آمریکا شود.

اسکناس ۵۰۰ یورویی متوقف می‌شود

از سوي ديگر، دويچه وله اعلام كرد: بانک فدرال آلمان و بانک ملی اتریش با پایان روز ۲۶ آوریل ارائه اسکناس ۵۰۰ یورویی را متوقف می‌کنند. علت این اقدام که دیگر کشورهای حوزه یورو قبلا انجام داده‌اند مقابله با جرایم مالی و تامین مالی تروریسم عنوان می‌شود