:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
افت فشار معاملات ملک در ماه نیمه تعطیل

بازار مسکن پایتخت در نخستین ماه سال 98

بررسی داده‌های منتشر شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران از تعداد معاملات ملکی صورت گرفته در پایتخت طی 25 روز نخست سال جاری و حاکی از افت معاملات به حدود یک پنجم تعداد معاملات در دوره مشابه سال قبل است
کد خبر: ۱۳۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
اقتصاد گردان - آمارهای افشا شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد که 866 فقره معامله ملک در 25 روز نخست سال 98 در شهر تهران انجام شده است و به نظر نمی‌رسد که این تعداد تا اول اردیبهشت ماه سال جاری به بیش از 1200 فقره فزونی یابد. این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته حدود 5 هزار فقره معامله ملک در شهر تهران به ثبت رسیده بود. از این رو، به نظر می‌رسد، معاملات ملک در فروردین امسال به حدود یک پنجم تعداد معاملات سال گذشته کاهش یابد. اگر چه همواره افت حجم معاملات مسکن در فروردین نسبت به اسفند سال گذشته به دلیل تعطیلات نوروزی و نامشخص بودن خط سیر اقتصاد در سال جدید رخ می‌دهد، اما در فروردین ماه سال جاری ظاهرا این افت معاملات بیش از پیش بروز و ظهور یافته است. چرا که از سویی، با طولانی شدن تعطیلات و شروع رسمی اولین روز کاری سال 98 از 17 فروردین و همچنین تعطیلات سه روز پایانی فروردین، عملا 12 روز کاری در این ماه وجود داشته و دارد. همچنین امسال، به دلیل جاری شدن سیلاب در برخی از شهرها و استان‌های کشور، ‌بیش از همیشه فضای کلی اقتصاد کشور در ماه نخست سال به تعلیق رفت و چشم‌انداز اقتصادی برای خریداران و به ویژه برای فروشندگان مبهم‌تر شد. در این شرایط فروشندگان با احتیاط بیشتر وارد بازار می‌شوند و در واگذاری ملک خود با تردید گام برمی‌دارند. البته باید این نکته را نیز یادآور شد که با افزایش شدید قیمت‌های ملک در سال گذشته، قدرت خرید متقاضیان مصرفی ملک به‌شدت افت کرد و بسیاری از آنها که حتی در نوبت دریافت وام خرید مسکن بودند، از دریافت این وام انصراف دادند و از بازار مسکن خارج شدند. از این رو، یکی از دلایل افت شدید معاملات ملک در فروردین ماه سال جاری، تداوم شرایط رکود تورمی حادث شده در سال 97 ارزیابی می‌شود.

    پرطرفدارترین مناطق تهران

بررسی‌های «تعادل» از داده‌های سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد که مناطق 5، 2 و 4 همچون ماه‌های گذشته، ‌همچنان پرطرفدارترین مناطق از نگاه خریداران ملک به شمار می‌رود. به این ترتیب، منطقه 5 با 160 معامله ملک طی 25 روز نخست سال جاری در صدر پرمعامله‌ترین منطقه تهران و منطقه 22 با کمتر از 10 معامله در این دوره زمانی کم‌اقبال‌ترین منطقه تهران به شمار می‌رود. در هر یک از مناطق یک، 8، ‌10، 7، 12، 13، 14 و 15 نیز در این دوره زمانی بیش از

40 فقره معامله صورت گرفته است.

   ارزان‌ترین و گران‌ترین واحد معامله شده

شاید باورش سخت باشد اما ارزان‌ترین واحد مسکونی معامله شده طی 25 روز نخست سال جاری، فقط قیمت 57 میلیون تومان بوده که به آپارتمانی با متراژ 46 متر مربع در خیابان ولیعصر جنوبی واقع در منطقه 18 تهران تعلق دارد. اما گران‌ترین واحد مسکونی معامله شده در دوره زمانی مورد نظر 4.5 میلیارد تومان بوده است که به ملکی با مساحت 309 متر مربع در ولنجک واقع در منطقه یک تهران اختصاص دارد.

    خنثی‌سازی جهش قیمتی

مهدی غلامی، کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه تا زمانی که اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه یا مالیات بر عایدی اجرایی نشود، رشد جهشی قیمت خواهیم داشت، گفت: عرضه مسکن همچنان از تقاضا عقب است و دولت باید راهکاری برای آن بیندیشد.

غلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه طبق آمار جدید وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در اسفند افزایش یافته و این در حالی است که قدرت خرید متقاضیان همچنان رو به کاهش است، گفت: معمولا تعداد معاملات در اسفندماه افزایش می‌یابد و به تبع آن قیمت نیز رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد معاملات املاک در فروردین ماه کاهش می‌یابد، ادامه داد: به هر حال هنوز بازار مسکن با یک نابسامانی مواجه است، اما آنچه می‌توان با قاطعیت در مورد بازار مسکن اظهارنظر کرد، این است که عرضه و تقاضای مسکن هنوز به تعادل نرسیده و این یک مقدار خطرناک است.

غلامی اضافه کرد: به هر حال تا زمانی که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و با سایر بازارهای موازی مثل ارز و سکه و میزان رشد آن مقایسه می‌شود، پس قطعا باید هر لحظه که این بازارها دچار تلاطم می‌شوند، منتظر تغییرات قیمتی با یک فاصله زمانی باشیم.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: به هر حال وقتی عنوان می‌شود که رشد قیمت مسکن از رشد قیمت ارز و سکه عقب‌تر است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن نباید افزایش یابد.

غلامی با تأکید بر اینکه تا زمانی که مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه و مالیات بر عایدی اجرایی نشود، باید شاهد رشد جهشی قیمت مسکن باشیم، اظهار کرد: کمبود تعداد مسکن در برابر تعداد خانوار در کشور یکی از مشکلات بازار مسکن است. بر اساس داده‌های سرشماری سال 95، مشخص شد بدون احتساب خانه‌های خالی از سکنه، ۱.۳ میلیون مسکن کمتر از خانوار در کشور داریم.

این کارشناس مسکن ادامه داد: حال اگر هر سال

۷۰۰ هزار ازدواج در کشور را محاسبه کنیم، می‌بینیم که تنها در سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می‌شود، پس هر سال ۴۰۰ هزار مسکن کمتر از تقاضا احداث می‌شود و این انباشت کاهش عرضه مسکن در آینده بسیار خطرناک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هر سال فاصله تقاضا با عرضه مسکن بیشتر می‌شود و این خطرناک است، گفت: باید دولت به سمت سیاست‌های افزایش عرضه مسکن حرکت کند، بنابراین وزارت راه و شهرسازی در ساخت ۴۰۰ هزار مسکن می‌تواند با دریافت پول زمین به صورت اقساط، کمک بزرگی به متقاضیان مسکن و متعادل کردن بازار مسکن بردارد.