:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

هشدار نماینده زنجان نسبت به قاچاق محصولات کشاورزی

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به قیمت جهانی محصولات کشاورزی، بیان‌ کرد: با توجه به قاچاق دام زنده در آینده نزدیک شاهد افزایش قاچاق محصولات کشاورزی خواهیم بود.
کد خبر: ۱۳۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
اقتصادگردان- سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی نوبت صبح جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) ضمن تبریک به مناسبت اعیاد "شعبانیه" و تبریک روز "ارتش"، در تذکری به دولت و وزیر کشاورزی بیان‌ کرد: به قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم با بهای قیمت تمام شده توجه شود. قیمت وسایل و تجهیزات کشاورزی همچنین کود و نهادها و آفت‌کش‌ها افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته است. امروزه هزینه تولید در مجموع افزایش به مراتب بالاتر از تورم سالانه و نقطه به نقطه دارد. قیمت‌های تضمینی اعلامی هر چند که نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است، اما قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم حتی نقطه سر به سر واقعی تولید را پوشش نمی‌دهد.

وی ادامه‌ داد: با وجود گرانی در تجهیزات کشاورزی و هزینه زندگی در روستاها سخت شده است. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. با این وضعیت زندگی روستایی شرایط متعادلی ندارد و با کسری‌های شدیدی مواجه است. باید واقع‌بین بود و حق الزحمه واقعی کشاورزان را پرداخت کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عنوان کرد: مساله قابل تأمل قیمت جهانی این محصولات است که این موضوع خود قاچاق گندم و سایر محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت. همان گونه که دام زنده قاچاق می‌شود در آینده‌ای نزدیک افزایش قاچاق محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود. پس باید از هم اکنون به دنبال چاره باشیم.

خاتمی در تذکری در خصوص قیمت نازل خرید شیر از دامداران، خاطر نشان کرد: این قیمت از قیمت خوراک، دام و نهادها کمتر است. این چه نحوه تقویت تولید است؟ موضوع دیگر توزیع نامتعادل کودهای شیمیایی است. در اثر ناهماهنگی بین وزارت کشاورزی و پتروشیمی کود مورد نیاز کشاورزان در زمستان تأمین نشد و در حال حاضر نیز با توجه به اختلاف قیمت آزاد و سهمیه‌ای این موضوع موجب اختلال در نظام توزیع شده است.

وی در تذکری به وزیر ارتباطات، با تاکید بر ضرورت تمکین شرکت مخابرات به رأی دیوان عدالت اداری را درباره رعایت حقوق کارگزاران مخابرات روستایی گفت‌: بر خلاف تعهدی که در جریان رأی اعتماد داشتید، به چه دلیل امروز ضعفا را فراموش کرده و از اغنیا حمایت می‌کنید؟ متأسفانه اخیر عزیزان کارگزاران مخابرات روستایی برای امضای قرارداد، غیر قانونی به اخراج و عدم واریز حقوق تهدید شده‌اند که این در شأن کارگزاران نظام اسلامی نیست. این موضوع نظر بسیاری از همکاران من است که اعلام کردند.