:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
هزار جریبی:

بحران سیل موجب بی‌توجهی دولت به موضوع گرانی و تورم نشود

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت باید خسارت‌های سیل را به صورت واقعی برآورد کند و این خسارت‌ها را پرداخت کند، تاکید کرد: باران سیل موجب نشود که دولت به دغدغه‌های مردم مانند گرانی و تورم بی‌توجه باشد.
کد خبر: ۱۳۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
اقتصادگردان- نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس، گفت: بحث اصلی کشور امروز بحران سیلاب است. روز گذشته در مجلس بیان کردم ما از وزرا خواسته‌ایم که با مقصرین برخورد کنند. ما وظیفه داریم که حق مردم را مطالبه کنیم. از دستور مقام معظم رهبری در ابتدای سال در خصوص سیل تشکر می‌کنم. ایشان دستور دادند که به سیل‌زدگان کمک شود. همه ارگان‌ها و نهادها وارد کار شدند ولی هماهنگی بین این ارگان‌ها وجود نداشت که این خود موجب شد هزینه‌ها افزایش پیدا کند.

وی افزود: همچنین از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که عزیزانی را که در سیل گلستان کمک می‌کردند و غرق شدند را به نام شهید خدمت نام نهادند. شهید عبدالحسینی، شهید خالدی، شهید نباتی، شهید صوفیانی، شهید تاتاری و شهید جهانی از عزیزانی بودند که شهید خدمت نام‌گذاری شدند. درود بر روح پاکشان.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکنون باید همه کمک کنند و قوای سه‌گانه باید موارد مرتبط با بحران سیل را بررسی کنند. دغدغه مردم این است که نکند سیلاب مانند زلزله کرمانشاه بشود که مردم کرمانشاه در سر پل ذهاب هنوز ساماندهی نشده‌اند. پس دولت باید خسارت‌ها را واقعی برآورد کند و تماما آن را پرداخت کند. در آق‌قلا بیشتر مردم از عزیزان اهل تسنن هستند که تسهیلات بانکی بهره‌دار را قبول نمی‌کنند و می‌گویند این ربا است. در این خصوص نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود. بانک‌ها، بیمه، مالیات به وضعیت مردم توجه کنند و امسال را به مردم فرصت دهند. باید به شرکت‌های تولیدی بزرگ توجه شود. برای مثال برای شرکت صنعتی آق‌قلا که میزان زیادی خسارت متحمل شده است بخشودگی مالیاتی و استمهال اقساط در نظر گرفته شود. اگر به اینگونه تولید کنندگان فشار بیاوریم آنها نیز مجبور به اخراج نیروهای خود می‌شوند و بیکاری دوچندان می‌شود.

هزارجریبی ادامه داد: همچنین در بخش حمایت از کشاورزان و گندمکاران دولت امسال جریمه‌ای در نظر نگیرد تا خسارت‌ها جبران شود. من در شهر آق‌قلا شاهد بودم که جوانانی از شهرهای مختلف مانند تهران، قم و شیراز حضور داشتند و به سیل‌زدگان کمک می‌کردند که واقعا این خدمات‌شان قابل ستایش است.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما موضوع اصلی و دغدغه اصلی مردم موضوع تورم و گرانی است. گرانی کمر مردم را شکسته است. این عزیزان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. باید به کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان توجه شود. اگر اکنون بحران سیل مطرح است دلیل نمی‌شود که دولت به این‌گونه بحران‌ها توجه نکند. در اشتغال جوانان هیچ‌گونه ساماندهی وجود ندارد. آمار به خوبی داده می‌شود، ولی واقعیت چیز دیگری است. مردم فهیم هستند و این آمارها متوجه نمی‌شوند. باید مدیرانی استفاده شوند که واقع‌گرا باشند دلشان برای صندلی‌ نتپد بلکه برای خدمت به مردم بتپد. من خود را می‌گویم سعی می‌کنم آخرت خود را برای دنیای کسی نفروشم.

وی در پایان اضافه کرد: بحث این بی‌ثباتی و شناور بودن قیمت ارز تا چه زمانی ادامه دارد؟ دولت باید پاسخگو باشد. چه مافیایی در این میان وجود دارد؟ باید توجه کنیم که در این بی‌ثباتی بیشتر فشار به قشر پایین‌تر وارد می‌شود. مجلس شورای اسلامی باید از اهرم نظارتی خود استفاده کند. من از آقای روحانی سوال دارم مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش ارز به کجا رفت؟ چند هفته است که کشاورزان برای واردات بذر پنبه به دنبال ارز رفتند، اما بانک مرکزی در این خصوص کمکی نمی‌کند. باید این ارز را برای این عزیزان تامین کنند.