:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

افزایش ماهانه واردات نفت کره جنوبی از ایران

آمار گمرکی نشان داد: واردات نفت کره جنوبی از ایران در مارس نسبت به ماه پیش از آن ۲۳ درصد افزایش داشت و بالاترین خرید از زمان از سرگیری خرید نفت ایران در ژانویه بوده است.
کد خبر: ۱۳۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
اقتصادگردان- آمار گمرکی نشان داد: کره جنوبی که یکی از بزرگترین مشتریان آسیایی ایران است در مارس ۱.۲ میلیون تن یا معادل ۲۸۴ هزار و ۶۳۹ بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که در مقایسه با ۱.۳۷ میلیون تن واردات این کشور در مارس سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش یافت.

واردات این کشور در مارس ۲۳ درصد در مقایسه با فوریه افزایش داشت و نسبت به ژانویه که این کشور خریدش را بالا برد، بیش از پنج برابر افزایش نشان داد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۲.۴ میلیون تن یا معادل ۱۹۶ هزار و ۳۰۳ بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۴۵ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته ۲۹.۸ درصد کاهش نشان داد.

کره جنوبی یکی از هشت کشوری است که در نوامبر از آمریکا معافیت شش ماهه برای خرید حداقل ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران که عمدتاً میعانات است، دریافت کرد. طبق محاسبات رویترز بر مبنای آمار گمرکی، در مدت پنج ماه از نوامبر تا مارس، کره جنوبی حدود ۱۱۷ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد.

معافیت از تحریم‌ها اوایل ماه مه به پایان می‌رسد و کره جنوبی سرگرم مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت خود و ادامه‌ی تأمین نفت از ایران است.

در مجموع واردات نفت کره جنوبی در مارس ۱۱.۵ میلیون تن یا معادل ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز بود که ۵.۸ درصد در مقایسه با ۱۰.۹ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

صادرات نفت از آمریکا به کره جنوبی در مارس نسبت به مارس سال گذشته افزایش بیش از هفت برابری را نشان داد و به یک میلیون تن رسید.

واردات کره جنوبی از عربستان سعودی در مقایسه با مارس سال گذشته ۹.۵ درصد کاهش یافت و به ۲.۷ میلیون تن رسید.

واردات نفت این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با ۱.۲ درصد افزایش به حدود ۳۷.۲ میلیون تن رسید.

بر اساس گزارش رویترز، آمار نهایی واردات نفت کره جنوبی اواخر ماه میلادی جاری از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.