:
كمينه:۲۹°
بیشینه:۴۰°
به‌روز شده در: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌گوید: این سازمان برای کاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ داخلی و تعمیق داخلی‌سازی قطعات آنها برنامه‌ریزی می‌کند. بهزاد اعتمادی، گفت: صنعت خودروی کشور در سالی که گذشت لطمات زیادی متحمل شد که از آن جمله زیان بیش از 10 هزار میلیارد تومانی هر یک از 2 خودروساز بزرگ به دلیل نوسان‌های بازار و تحریم‌های ظالمانه بود
کد خبر: ۱۳۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
اقتصاد گردان - قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: استراتژی صنعت خودرو پیش از تحریم‌ها دستیابی به رکورد تولید 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 2020 بود که از این تعداد 650 هزار دستگاه را خودروهای جدید تشکیل می‌دادند. اعتمادی ادامه داد: مقرر بود ایران‌خودرو به تولید 200 هزار دستگاه خودروهای پژو 208، پژو 2008 و پژو 301، سایپا به تولید 150 هزار دستگاه سیتروئن C3 و C4 بپردازد و حدود 300 هزار دستگاه خودروی دیگر نیز با مشارکت رنو و ایدرو به عنوان قطب سوم خودروسازی تولید شود.

او خاطرنشان کرد: متناسب با این برنامه‌ها، قرار بود 30 درصد این تولیدات نیز صادر شود که در نتیجه تراز ارزی صنعت خودرو مثبت می‌شد، اما با اعمال تحریم‌ها امروز به‌ناچار مجبور به برنامه‌ریزی برای صنعت خودرو در پازل تحریم هستیم. اعتمادی گفت: درحالی که مطابق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر بود خودروهایی نظیر پراید و پژو 405 که عمر زیادی از حضور آنها در جاده‌ها و خیابان‌های کشور می‌گذشت، از خط تولید کنار گذاشته شوند و خودروهای جدید را جایگزین کنیم، اما به‌ناچار باید تولیدات قبلی را ادامه دهیم تا صنعت خودرو دچار مشکل نشود. او اضافه کرد: در این پیوند باید استراتژی مناسبی داشته باشیم تا ادامه کارمان با تراز ارزی مثبت باشد؛ در این راستا برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت طراحی شده که بطور هم‌زمان اجرایی خواهند شد. به گفته اعتمادی، در گام نخست که از نیمه اسفند 97 اجرایی شده به دنبال کاهش ارزبری خودروهای پرتیراژ تولیدی کنونی هستیم.  او به ارزبری یک هزار و 500 دلاری پراید اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند در جهان هیچ خودروسازی همه قطعات مورد نیاز را خودش تولید نمی‌کند، زیرا تولید برخی قطعات، اقتصادی نیست اما باید این میزان وابستگی را کاهش داد. این مقام مسوول گفت: برای تداوم تولید باید به واردات برخی قطعات مورد نیاز بپردازیم که این موضوع مشکلاتی برای وزارت صنعت در تأمین ارز خواهد داشت، به همین دلیل تعمیق ساخت داخل قطعات با مقیاس اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و این وظیفه به ایدرو محول شده است. او درعین‌حال تأکید کرد: برای سایر قطعاتی که ارزبری دارند، در صورت لزوم قطعات را در مقیاس غیراقتصادی و حتی تا 2 برابر قیمت تولید خواهیم کرد تا وابسته به واردات نباشیم. اعتمادی ادامه داد: برنامه دیگر، مثبت کردن تراز ارزی صنعت خودرو است که این هدف با صرفه‌جویی، حذف ضایعات و افزایش بهره‌وری اتفاق خواهد افتاد و مبالغ پس‌انداز شده صرف برنامه‌های کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حتی «فیس لیفت» (بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو) خودروها خواهد شد تا دست‌کم در بازارهای منطقه‌ای قابلیت صادرات داشته باشند. قائم‌مقام ایدرو تأکید کرد: اساسی‌ترین اقدام ما گسترش مراکز تحقیق و توسعه (S&D) است و باید صنعت خودروی کشور را با حضور افراد باتجربه و حتی نیروهای بازنشسته کمپانی‌های بزرگ خارجی و استفاده از تجربیات آنان، تجهیز کنیم. رییس هیات عامل ایدرو گفت: تحول جدید در صنعت خودروسازی جهان، تولید خودروهای برقی است و شاید بتوان با حضور پر رنگ در این عرصه، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: