:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بازار سرمایه و کاهش رکود تورمی

تشکیل پرتفوی سهامی مبتنی بر دلار

سهامداران تالار شیشه‌ای حافظ در معاملات روز گذشته برای نخستین‌بار دقایقی شاهد ثبت رکورد جدید شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در قله 195 هزارو 739 واحدی بودند. در این بین طولی نکشید که از میزان رشد بازار کاسته شد و هیجان معامله‌گران تا پایان داد و ستد‌ها تا حدودی فروکش کرد
کد خبر: ۱۳۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
اقتصاد گردان - برخی از کارشناسان بورسی بر این باورند که رفت و برگشت نماگر اصلی بازار طی داد و ستد‌های دیروز می‌تواند نوید بخش عبور از مرز روانی 200 هزار واحدی طی چند روز آتی، در صورت ثبات شرایط فعلی و عدم بروز ریسک‌های جدید در حوزه اقتصادی و سیاسی باشد.  به هر روی، با نگاهی به معاملات دلار در بازار ارز کشور مشاهده می‌شود که استراتژی معامله‌گران در این بازار همانند گذشته نیست و گاها فعالان در این حوزه اقدام به نگه‌داشت ارز در سبد سرمایه‌گذاری خود می‌کنند و بعضا بر این باورند که طی چند وقت آتی کانال‌شکنی مثبتی در حوزه ارزی روی خواهد داد. در نقطه مقابل دیگر سرمایه‌گذاران اقتصادی با ارزیابی نوسان‌های جزیی در بازار ارز و مشاهده ثبت رکورد‌‌های پی در پی بازار سرمایه، با هدف کسب بازدهی در این برهه از زمان و به عبارتی عقب نماندن از رشد بازار‌های بورس و ارز اقدام به تشکیل پرتفویی متشکل از سهم‌‌‌های دلاری در بازار سهام کرده‌اند.

وجود چنین دیدگاه و عملکردی از سوی فعالان اقتصادی در امر سرمایه‌گذاری بطور معمول طی بازه‌های زمانی که چشم‌انداز صعودی در بازار‌‌های مالی وجود دارد اما تحقق آن بستگی به عوامل زیادی از جمله چگونگی سیاست‌گذاری‌ها، ریسک‌های وارده به بازار و اتفاقات داخلی و بین‌المللی دارد، نیز دیده می‌شود.

بر این اساس، شفافیت اطلاعات مالی صنایع و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه کشور می‌تواند به عنوان پارامتری مهم و بسیار اثر‌گذار در امر سرمایه‌گذارای فعالان اقتصادی کشور در نظر گرفته شود. از طرفی، ایفای نقش مهم بازار سرمایه کشور در عبور از شرایط تورمی همگام با تسهیل ورود شرکت‌ها و صنایع به این بازار از نکات قابل توجه و مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در بازار سهام کشور خواهد بود.

افزون بر این با توجه به اینکه برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم رشد شاخص‌های بورسی طی سال جاری با شیب ملایم و نه همانند سال گذشته است، کانالیزه‌ کردن نقدینگی به سمت بخش مولد اقتصادی می‌تواند نقش موثری در رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار ایفا کند.

 بازار سرمایه و کاهش رکود تورمی

در این ارتباط، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی راهکار کاهش اثر رکود تورمی را هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه عنوان کرد. به گزارش سنا، وی در خصوص نقش بازار سرمایه در کاهش اثرات رکود تورمی پیش روی اقتصاد ایران در سال جاری گفت: آنچه از شواهد موجود پیداست، سال پیش رو سالی سخت برای اقتصاد است و باید برای تخفیف اثرات آن برنامه‌ریزی کرد که در این میان تقویت بازار سرمایه به لحاظ ماهیت سرمایه‌پذیری و نقش محرک آن در چرخه تولید می‌تواند بسیار با اهمیت باشد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر وجود شفافیت به عنوان مهم‌ترین خصوصیت و وجه تمایز بورس در بین سایر بازارها افزود: برای اجرای فرآیند شفاف‌سازی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، اطلاعات شرکت‌ها از طریق ساختارهای اطلاع‌رسانی پیش بینی شده همچون سامانه کدال صورت می‌گیرد. وی افزود: این در حالی است که در سایر بازارها با وجود سیستم‌های بزرگ نظارتی، هنوز هم شاهد چنین شفافیتی نیستیم.

آقابزرگی گسترش شفافیت در بین صنایع و شرکت‌ها را نیازمند ورود آنها به بازارسرمایه دانست و خاطرنشان کرد: طراحی سیستم پذیرش و ضوابط حاکم بر ورود و فعالیت در بازار سرمایه به گونه‌ای است که به ایجاد شفافیت در شرکت‌ها کمک می‌کند و این بستر با حضور اکثریت بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند شفافیت در مجموعه‌های مختلف صنایع و در نهایت، کل اقتصاد را در پی داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بازار سرمایه شرکت‌ها حتی پس از گذراندن ضوابط ورود، به حال خود رها نمی‌شوند و علاوه بر نظارت توسط نهاد ناظر، هر نوع فعالیت آنها از طریق سامانه ناشران اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به سرمایه‌گذاری فعلی صاحبان نقدینگی در بازارهای غیر متشکل، غیر نقد شونده یا حتی غیرقانونی گفت: مساله انکار ناپذیر وجود بیش از 1700 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور است که تاکنون به هر یک از بازارها سوق پیدا کرده، آن را با تلاطم شدید و تبعات سنگین مواجه ساخته است. در حالی که اگر این نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کرد، نه تنها به تخریب بازار منجر نمی‌شد، بلکه زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنایع کشور و افزایش تولید داخلی را سبب می‌شد که در کنار مزیت‌های فراوان آن برای اقتصاد ملی، کاهش بیکاری و بهبود معیشت زندگی مردم را نیز در پی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه راهکار پیش روی اقتصاد کشور برای کاهش فشار ناشی از تورم را حرکت به سمت تعمیق بازار سرمایه دانست و افزود: هدایت نقدینگی به سمت بورس همراه با مزیت‌های فراوانی است که مزیت مهم آن حفظ ارزش منابع به منظور دستیابی به سود و ارزش افزوده است. این کار بازی برد-برد را برای صاحبان نقدینگی و صاحبان صنایع بورسی رقم می‌زند و در مجموع می‌تواند به کاهش اثرات رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور منجر شود یا از میزان تعمیق و افزایش آن در کوتاه‌مدت کم کند.

فردین آقابزرگی با اشاره به تغییر برخی سیاست‌های پولی بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته و کاهش مزیت‌های سپرده‌گذاری بانکی گفت: با حذف سود روزشمار بانکی جذابیت این نوع سپرده‌گذاری تقلیل یافت، این در حالی است که برخی افراد توان رویارویی با ریسک بازار سرمایه را بطور مستقیم ندارند. در این میان چنانچه ظرفیت‌های بازار سرمایه به خوبی به این افراد معرفی شود و فرآیند کاری ابزارهای کم ریسک و بازدهی آنها به درستی تشریح شود، سرمایه‌ها به سمت بورس خواهند آمد و علاوه بر کاهش اثرات خطرآفرین تجمع آنها در بازارهای موازی، به رونق بازار سرمایه و بهبود حرکت صنایع کمک می‌کنند. اتفاقی که به عقیده بنده می‌تواند نقش مهمی را در مقابله با رکود تورمی عهده‌دار شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی توجه به بازار سرمایه به نسبت بازارهای پولی برای اقتصاد کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است تصریح کرد: در شرایطی که بازارهای موازی سال گذشته به شکلی جهشی و افسارگسیخته رشد کرده‌اند، شاید دیگر نتوان برای آنها رشد قابل توجهی متصور بود و چنانچه افراد همچنان مُصِر به فعالیت در این بازارها باشند، حتی با وجود نادیده گرفتن اثرات سوءاقتصادی آن، باید گفت که نمی‌تواند مآمن مناسبی برای رشد سرمایه باشند و ریسک سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند به مراتب از بازار سرمایه بیشتر باشد