:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کاهش ۵۰ درصدی سفرهای خارجی در نوروز

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از کاهش۲۰ درصدی پروازهای داخلی و ۵۰ درصدی پروازهای خارجی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد
کد خبر: ۱۳۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۳
اقتصاد گردان - مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: در تعطیلات نوروز با توجه به شرایط اقتصادی مردم و بروز بحران سیل، با کاهش قابل توجه تعداد مسافر و پرواز رو به رو شدیم. به نحوی که تعداد پروازهای داخلی در تعطیلات سال نو ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استان‌های سیل زده و سیل خیز از میانه تعطیلات، به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید. بر اساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود، باید به شرکت‌های هواپیمایی جریمه بپردازد اما با همراهی این شرکت‌ها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران بازگشت داده شد و جریمه نقدی دریافت نشد. بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردین ماه زیان قابل توجهی را برای شرکت‌های هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکت‌های هواپیمایی است.

اسعدی سامانی گفت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت‌ها بر اساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه ۹۷ به فروش رسید. تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاست‌های دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند. در آغاز تعطیلات بطور محدود شاهد خرید بلیت از سایت‌های غیرمجاز بودیم اما در ادامه با اطلاع‌رسانی و تاکید بیشتر بر استفاده از لینک اعتبارسنجی که در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده بود، تخلفی ثبت نشده است.

 تاخیر در اعطای ارز نیمایی به ایرلاین‌ها

وی با اشاره به تلاش شرکت‌های هواپیمایی به ادامه فعالیت در این صنعت با وجود فشار تحریم‌ها و مشکلات تأمین ارز، ادامه داد: فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار نمی‌گیرد.

 قیمت بلیت با هزینه ایرلاین‌ها

سر به سر است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: با توجه به آزادسازی نرخ، شرکت‌ها قیمت بلیت را سر به سر تعیین می‌کنند تا مسافران را از دست ندهند اما این انتظار از دولت وجود دارد که محدودیت‌ها و تکلیفی کردن نرخ برای شرکت‌های هواپیمایی را بطور کلی کنار بگذارد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ از سیاست‌هایی است که به خدمات مناسب و پایداری آن می‌انجامد چراکه سرکوب نرخ، هم به ضرر بخش خصوصی فعال در این صنعت و هم به ضرر مسافران است.

 هزینه هر ساعت - صندلی پرواز، ۵۰ دلار

وی اظهار کرد: اکنون هزینه تمام شده هر ساعت صندلی برای شرکت‌های هواپیمایی ۴۵ تا ۵۰ دلار است و تلاش شرکت‌ها این است که خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارایه کنند. تغییر قیمت باتوجه به شناور بودن نرخ ارز یا در زمان‌هایی که تردد کمتر است روشی است که همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا بر اساس آن عمل می‌کنند.

اسعدی سامانی افزود: مکلف کردن شرکت‌های هواپیمایی به اعمال نرخ‌های ثابت به ضرر مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاران در این صنعت است و این در حالی است که اگر دولت تعیین نرخ را به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار این صنعت واگذار کند، علاوه بر منافع شرکت‌ها منافع مصرف‌کنندگان هم تأمین می‌شود و امکان استفاده اقشار کم درآمد از خدمات شرکت‌های هواپیمایی رشد می‌کند. برای مثال، قیمت امروز بلیت تهران- مشهد ۱۵۰ هزار تومان است در حالی که هزینه تمام شده ارایه این پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی ۶۰۰ هزار تومان است.

 اشتغال کارکنان صنعت هوانوردی

در خطر است

وی با اشاره به در خطر بودن اشتغال کارکنان شرکت‌های هواپیمایی یا مرتبط با صنعت هوانوردی، اظهار کرد: تلاش شرکت‌های هواپیمایی این است که فشارهای اقتصادی را به نیروی انسانی منتقل نکنند اما تعدیل نیرو پیامد ضمنی کاهش پرواز و به دنبال آن کاهش درآمد شرکتها است. اگر دولت از نرخ‌گذاری دست برندارد، اشتغال ۳۰ هزار نفر که بطور مستقیم در شرکت‌های هواپیمایی فعالیت می‌کنند به خطر می‌افتد و این آمار غیر از افرادی است که معاش آنها بطور غیرمستقیم به این بخش بستگی دارد.

 سرنوشت نرخ بلیت هواپیما در سال 98

به گفته دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی، در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد، هرچند که این مساله به ثبات نرخ ارز بستگی دارد.

اسعدی سامانی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر مبنای قیمت بلیت هواپیما نرخ‌های تعیین شده در آذرماه سال ۱۳۹۷ است، اظهار کرد: دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی خطوط هوایی کشور که شامل سقف و کف قیمت‌ها می‌شود، در آذرماه سال گذشته به تصویب رسیده است و در ایام نوروز سال ۱۳۹۸ نیز مبنای قیمت‌ها بر همین اساس محاسبه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد و در صورتی که قیمت ارز رشد نداشته باشد، افزایش قیمت بلیت هواپیما دور از ذهن به نظر می‌رسد، چراکه بازار فروش بلیت هواپیما کشش افزایش قیمت را ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در ایام نوروز سال جاری نیز شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مسافر در برخی از مسیرها بودیم، گفت: پس از ایام نوروز نیز شرکت‌های هواپیمایی در پایین‌ترین دامنه نرخی در حال فروش بلیت هستند که این مساله به خوبی نشان می‌دهد کشش افزایش قیمت‌ها در بازار فروش بلیت هواپیما وجود ندارد.