توافق بانک مرکزی و دادستانی برای مسدودسازی حسابهای جعلی / شهروندان برای حفاظت از موجودی مالی در کارتهای بانکی نیاز است تا ضمن استفاده از رمز اول مناسب و رمز دوم یکبار مصرف، از نحوه کلاهبرداریها اطلاع داشته باشند و به هیچ عنوان اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را به صورت تلفنی در اختیار هیچ فردی قرار ندهند و به پیامکهای ارسالی مشکوک به منظور کلاهبرداری و ارسال اطلاعات کارت بانکی توجه نکنند
اقتصاد گردان - رئیس پلیس فتا گفت: بانکها تا ۴۰ روز دیگر مکلف به ارائه رمز یکبار مصرف به کاربران هستند.
سرهنگ تورج کاظمی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه ۶۰ درصد از جرایم اینترنتی مربوط به برداشتهای غیرمجاز از حساب افراد است، اظهار کرد: تا ۴۰ روز دیگر بانکها مکلف هستند، برای برداشتهای اینترنتی رمز یکبار مصرف در اختیار کاربران قرار دهند.
وی افزود: حسب بخشنامه بانک مرکزی تمامی بانکها موظف هستند از تاریخ اول خرداد ۹۸ خدمات اینترنتی را در بستر رمزهای یکبار مصرف ارائه دهند تا امور شهروندی در خصوص حفظ حریم داده و نگهداری از اطلاعات شخصی رعایت شود.
رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به ضمانت اجرایی این بخشنامه گفت: رکن ضمانت اجرایی این موضوع هنوز مشخص نشده ولی معلوم است که اگر بانکی این موضوع را رعایت نکند و مشتری آن بانک دچار ضرر و زیانی در این مورد شود؛ تمامی ضرر و زیان را بانک مربوطه باید پرداخت کند.
سرهنگ کاظمی در پایان تاکید کرد: بسیاری از بانکها چه خصوصی و چه دولتی هم در فضای مجازی و هم در تبلیغات شهری و محیطی اعلام کردند آمادگی ارائه رمز یکبار مصرف را به مشتریان خود را دارند پس هیچ نگرانی در مورد زیرساختهای این امر (ارائه رمز یکبار مصرف) وجود ندارد.
کلاهبرداری کارت به کارت ۴۰ درصد کاهش یافت
طبق گزارش پلیس آگاهی ناجا در نتیجه اجرای طرح مسدودسازی سیم کارتهای بدون هویت و مقابله با کلاهبرداری کارت به کارت، بالغ بر ۴۰ درصد از میزان کلاهبرداری کارت به کارت کاهش یافت.
به گزارش ایبِنا، سیم کارتهای بدون هویت مهم ترین و کلیدیترین ابزار در کلاهبرداریهای مالی است که باعث شده تا پیگیری پروندههای برای سیستم قضایی و پلیس سخت و در برخی موارد ناممکن باشد که بر همین اساس یکی از مهم ترین موضوعات در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نهادهای قضایی و اپراتورها شناسایی و مسدود سازی سیم کارتهای بی نام و نشانی است که در سایه عدم نظارت در چند سال گذشته عرضه شده و برخی از آنها همچنان در شبکه اپراتوری کشور فعالیت دارند و برای کلاهبرداری و موارد غیر مجاز مورد استفاده قرار میگیرد.
کلاهبرداری کارت به کارت از طریق ارسال اطلاعات کارت و مراجعه به خودپرداز یکی از مهم ترین کلاهبرداریهای مالی به شمار میرود که در چند سال اخیر افزایش بسیار زیادی داشته و همین موضوع باعث شده تا پروندههای بسیار زیادی برای رسیدگی به پلیس فتا و دادستانی ارجاع شود؛ بر همین اساس نیز مراجع ذیربط در این زمینه از جمله پلیس آگاهی، پلیس فتا، دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی جلساتی را برگزار کردند و طرحی را برای مسدود سازی سیم کارتهای بدون هویت و کاهش کلاهبرداری کارت به کارت آغاز کردند که در نتیجه اجرای مرحله اول این طرح بیش از ۳۰ هزار سیم کارت تلفن همراه از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل مسدود شد که برخی از این سیم کارتها توسط کلاهبرداران برای کلاهبرداریهای کارت به کارت و سوءاستفادههای مالی مورد استفاده قرار میگرفت که همین مسئله باعث شد تا از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز، کلاهبرداری کارت به کارت در کشور ۴۰ درصد کاهش پیدا کند و شیب صعودی این کلاهبرداری از بین برود.
بر اساس اعلام پلیس آگاهی و دادستانی کل کشور، مرحله دوم مسدود سازی سیم کارتهای بدون هویت و کاهش کلاهبرداری کارت به کارت در کشور آغاز شده و انتظار میرود تا در ماههای آتی بالغ بر ۱۲ هزار سیم کارت بدون هویت مسدود شود که میتواند نقش مهمی در کاهش بستر کلاهبرداری کارت به کارت در کشور داشته باشد و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دامنه جرایم ناشی از این کلاهبرداری در سراسر کشور بر خلاف سال گذشته که رشد بسیار زیادی داشته، کاهش پیدا کند.
شهروندان برای حفاظت از موجودی مالی در کارتهای بانکی نیاز است تا ضمن استفاده از رمز اول مناسب و رمز دوم یکبار مصرف، از نحوه کلاهبرداریها اطلاع داشته باشند و به هیچ عنوان اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را به صورت تلفنی در اختیار هیچ فردی قرار ندهند و به پیامکهای ارسالی مشکوک به منظور کلاهبرداری و ارسال اطلاعات کارت بانکی توجه نکنند؛ همچنین یکی از مهم ترین کلاهبرداریهای کارت به کارت، بهانه دریافت جایزه نقدی و مراجعه به دستگاه خودپرداز است که بر همین اساس نیاز است تا مردم بدانند برای دریافت وجه از طریق کارت به کارت به مراجعه فرد به دستگاه خودپرداز و ارسال اطلاعات یا عملیات بانکی نیازی نیست.
توافق بانک مرکزی و دادستانی برای مسدودسازی حسابهای جعلی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با مثبت ارزیابی کردن توافق بانک مرکزی و دادستانی برای مسدودسازی حسابهای جعلی در جمع آوری کمکهای مردمی گفت: تسهیلات مناسب در اختیار سیلزدگان قرار میگیرد.
زهرا سعیدی مبارکه در گفتگو با ایبِنا با اشاره به توافق بانک مرکزی و دادستانی کل کشور برای مسدودسازی حسابهای جعلی برای کمکرسانی به سیلزدگان، اظهار داشت: چنین اقدامی در راستای تقویت اعتماد ملی مناسب بوده و به طور حتم ذهنیتهای قبلی در این باره را ترمیم میکند.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام برخی افراد در جمع کردن کمکهای مردمی و عدم واریز آن به حساب زلزلهزدگان اقدامات مناسب سایرین را نیز زیر سوال برده بود، افزود: برنامهریزی در راستای انجام این چنین کارهایی باید به گونهای باشد که منجر به سلب اعتماد مردم نشود.
وی با تاکید بر اینکه مسدودسازی حسابهای جعلی در سیل اخیر نشان از هوشمندی دادستانی و بانک مرکزی و ورود به موقع آنها دارد، تصریح کرد: انتظار می رود در تمامی فرآیندهایی که اعتماد مردم را به دنبال دارد مسئولان با برنامهریزی و آیندهنگری پیش رفته و مانع از هر نوع خطای احتمالی شوند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در خصوص زلزله اخیر و عدم پرداخت پولهای جمع شده برای کمک به زلزلهزدگان از سوی برخی افراد نیز دولت و دستگاه های مسئول باید ورود داشته باشند، گفت: چنین اتفاقاتی باعت خدشهدار شدن اعتماد مردم و همچنین کاهش مشارکت آن ها در چنین مواقعی میشود.
سعیدی مبارکه ادامه داد: در چنین حوادثی تنها سازمانهای مردمنهادهای معتبر باید مجاز به جمع آوری کمکهای مردمی باشند.وی با بیان اینکه مجلس به ویژه کمیسیونهای تخصصی پیگیر برگزاری نشستهای تخصصی با بانک مرکزی و سایر بانکهای عامل در راستای ارایه تسهیلات کارآمد در جهت تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده است، گفت: خوشبختانه تاکنون شبکه بانکی توانسته تسهیلات خوبی در اختیار سیلزدگان قرار دهد.