:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

خسارت ۱۲۰ میلیون تومانی سیل به راه‌های دسترسی اسفراین، تعطیلی مدارس برخی روستاهای شیروان

رئیس اداره محیط زیست اسفراین از وارد شدن خسارت ۱۲۰ میلیون تومانی به راه‌های دسترسی مناطق حفاظت شده این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
اقتصادگردان- رضا حبیبی افزود: بیش از ۵۰ کیلومتر از راه‌های دسترسی به پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده سالوک و ساریگل اسفراین و همچنین بعضی نقاط فنس حاشیه جنوبی پارک ملی ساریگل در خروجی مسیر سیلاب دره‌ها آسیب دیده است.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده، بیش از ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و جبران خسارات ناشی از سیل به این مناطق نیاز است.

حبیبی دستکاری در طبیعت به خصوص تخریب مراتع را یکی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدیدکننده سیل به هنگام بارندگی اعلام کرد و افزود: چرای مفرط، چرای خارج از فصل و آتش‌سوزی در این مناطق که معمولاً در اثر عوامل انسانی به وجود می‌آید به این معضل دامن می‌زنند.

وی اظهار کرد: از دلایل دیگر این حادثه مخرب، تغییر کاربری و شخم و شیار غیراصولی مراتع و اراضی ملی است.

حبیبی با اشاره به اینکه مسیل ها به عنوان راه‌های عبور رودهایی که سالهاست آبی در آن جاری نشده است، گفت: تخریب، تصرف، تغییر مسیر و اشغال کردن بستر مسیل ها و رودخانه‌ها از عوامل تشدید کننده قدرت ویرانگری سیل است.

وی تاکید کرد: حتی اگر مسیلی سال‌های سال خشک بوده اما این پتانسیل را دارد که پس از یک دوره بازگشت (سال‌های آبی) مسیر سیل‌های خروشان و مخرب باشد و اگر به اشتباه ساخت و ساز و کشاورزی در آن صورت گیرد خسارات سنگینی از خود به جا خواهد گذاشت.
 

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز از تعطیلی برخی از مدارس روستاهای شیروان به علت احتمال قطع خطوط ارتباطی بر اثر بارش شدید باران خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، نقی هجرتی با اشاره به اینکه بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان شیروان به علت احتمال قطع خطوط و راه‌های ارتباطی بر اثر بارش شدید باران طی امروز برخی از مدارس روستاها تعطیل هستند، اضافه کرد: روستاهای تفتازان، آق قلعه، کاکلی و قپز در نوبت صبح و عصر و مدارس بخش‌های قوشخانه و سرحد در نوبت عصر تعطیل اعلام شده است.

لازم به ذکر است در نوبت صبح مدارس بخش‌های قوشخانه و سرحد یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.