:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
آهنگ رشد «هیچی سازها» در بورس

دلایل رشد بورس و ریسک‌های جانبی

می گویند این روزها سهام «هیچی‌سازی» هم بخری، رشد می‌کند و سود می‌گیری. بیان همین نوع جملات و تحلیل‌های همهمه وار، در شرایطی که هر روز بازار مثبت است، باعث شده است که پول‌های جدید وارد بازار شود یا افراد جدید بخواهند وارد بازار شوند
کد خبر: ۱۳۳۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۹
اقتصاد گردان - سمیرا ابراهیمی|
البته این نوع از جملات چندان هم واقعیت را تحریف نکرده‌اند، وقتی که مشاهده می‌شود شاخص کل هم وزن با رشد 2.6 درصدی خود و ورود به کانال 37 هزار واحدی، سقف تاریخی خود را می‌شکند. توجه به این نکته ضروری است که شاخص کل هم وزن، آهنگ صعود هماهنگ تمام سهم‌های بازار است و در واقع به شرکت‌های کوچک و بزرگ، وزن مساوی برای محاسبه می‌دهد.

در واقع اکنون مشاهده می‌شود که حدود 40 درصد از تعداد نمادها در معاملات امروز در سقف مجاز روزانه معامله می‌شوند و همزمان قیمت پایانی بیش از 90 درصد تعداد نمادها با رشد همراه است. برخی از کارشناسان، این موضوع را ناشی از برآیند قدرت بالای نقدینگی در بازار می‌دانند. در واقع، در چنین شرایطی که پول‌های تازه راه ورود به بازار سهام را در پیش می‌گیرند، سهم‌ها در جریانی دسته‌جمعی و با سرعتی یکسان حرکت می‌کنند و تفکیک بنگاه‌ها بر حسب ارزندگی و سودآوری در بین معامله‌گران کم‌رنگ می‌کند.

اما دلیل اینکه چرا اکنون بازار در حال رشد است، در حالی که هیچ تغییر بنیادی در زیرساخت‌های بنیادی رخ نداده است که به افزایش تولید منجر شود و سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، مهم‌ترین عاملی است که باید با شناخت کامل آن، ورود به بورس یا ماندن در این بازار صورت بگیرد. نوید اختری زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص دلایل رشد این روزهای بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل رشد این روزهای بازار، ‌این است که بورس از بازارهای دیگر جا مانده است. دلار در ماه‌های اخیر از محدوده 11 هزار تومان به 14 هزار تومان رسید. که به دلیل دلار محور بودن بازار، این موضوع در رشد بازار حایز اهمیت است. وی افزود: همچنین در سطح جهانی، قیمت کالاهای اساسی و نفت رو به رشد است که این عوامل نیز به رشد بورس کمک کرده و تا 1 ماه و نیم الی 2 ماه دیگر نیز این رشد ادامه دارد.

  مهم‌ترین ریسک میان مدت بازار

داریوش روزبهانه، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص ریسک‌هایی که اکنون در بازار سرمایه وجود دارد و سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس باید به آنها توجه داشته باشند، گفت: مهم‌ترین ریسکی که اکنون و ماه‌های آینده بازار سرمایه با آن مواجه است، ریسک‌های سیاسی است. در روز 13 اردیبهشت، 6 ماه فرصت فروش نفت به 8 کشور به پایان می‌رسد و تمدید یا عدم تمدید آن در ابهام است که لفافه‌ای از ریسک را به همراه دارد. همچنین تصویب FATF به دلیل اقدام اخیر امریکا، دوباره در ابهام قرار گرفته است. اما نکات مثبتی نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن، گزارش‌های مثبت 3 ماهه و تقسیم سود مجمع بالا در بسیاری از شرکت‌های بورسی است. در عین حال، همانطور که بازار قبلا هم تجربه کرده است، اگر بازار ارز نسبت به ریسک‌های سیاسی موجود، واکنش صعودی نشان دهد، بورس نیز تاثیر مثبت می‌پذیرد.

  تکلیف سرمایه‌گذاران

به گفته روزبهانه، گروه‌های سرمایه‌گذار در سال 98 در بورس نباید با نگاه به حرکت دلار، بازده بگیرند. نرخ ارز با توجه به حرکتی که در سال گذشته داشت و نوع سیاست‌های دولت، به احتمال زیاد بیش از این مقدار پرش را تجربه نمی‌کند. بنابراین اگر می‌خواهند ریسک بازدهی خود را مدیریت کنند، باید برای سرمایه‌گذاری سهام شرکت‌هایی را بخرند که سود تقسیمی بالایی در مجمع دارند یا اینکه با نگاه بلندمدت‌تر، وارد سهام شرکت‌های بانکی شوند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ورود به سهام بانک‌ها، به خصوص بانک‌هایی که افزایش سرمایه برای پوشش ریسک دارند یا قرار است از محل ذخیره تسعیر ارز، درآمدزایی داشته باشند، ورود مطمئنی به شمار می‌روند. در واقع هم‌اکنون بانک‌ها، سهام مطمئنی برای سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت به شمار می‌روند.

  با رعایت جوانب احتیاط وارد شوید

در ادامه اختری‌زاده، تحلیلگر کارگزاری بانک دی به توصیه‌هایی در خصوص ورود به بورس در شرایط حاضر پرداخت و گفت: از الان به بعد، سرمایه‌گذاران باید با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند.‌ هرچند هنوز سهام شرکت‌هایی که وضعیت بنیادی خوبی دارند، مستعد رشد هستند. مصداق این موضوع، آن است که شرکت‌های فلزی و فولادی، در بورس کالا در حال فروش محصولات خود با قیمت‌های خوب هستند و این موضوع باعث رشد درآمدها و بالطبع اوضاع سهام آنها را نیز در حالت مطلوب نگه می‌دارد. شرکت‌های پالایشگاهی نیز به دلیل رشد قیمت نفت، وضعیت مناسبی خواهد داشت و تقریبا می‌توان گفت که اکثر گروه‌ها هم راستا مثبت بوده‌اند و همین روند را ادامه خواهند دارد اما سرمایه‌گذاران باید از الان به بعد مواظب باشند که در انتهای رشد وارد بازار نشوند.

   شاخص کل تا کجا می‌رود؟

به گفته این تحلیلگر تکنیکالی، ‌شاخص کل هنوز در مدار رشد قرار دارد و تا 205 هزار الی 210 هزار واحد را خواهد دید. البته هدف‌های بالاتری هم مشهود است اما فعلا همین هدف، قابل استنادترین هدف شاخص است. وی در ادامه افزود: هر هزار واحدی که شاخص بالا می‌رود، به عنوان مقاومت شاخص بیان می‌شود، اما این مقاومت‌ها، مقاومت‌های چندان جدی نیستند. تا زمانی که شاخص به ارقام 205 هزار الی 210 هزار واحد برسد. اما پس از آن احتمال وجود یک مقاومت اصلی در بازار وجود دارد.