:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فعالیت صرافی های منتخب بانکی تا ساعت 6 عصر

5 عامل كاهش نرخ دلار؛ قيمت ارز و طلا و سكه عصر جمعه 23 فروردين 98، سكه در كانال 4 ميليون، دلار زير 14 هزار

عصر جمعه نيز قيمت دلار بين 13760 تا 13950 تومان در نوسان بوده است. قيمت هر گرم طلاي 18 عيار به 443 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 920هزار تومان، سكه گرمي 950، ربع سكه 1 ميليون و 680هزار، نيم سكه 2 ميليون و 650 هزار، سكه طرح جديد به 4 ميليون و 860 هزار تومان داد و ستد شد. و سكه تمام همچنان در كانال 4 ميليون قرار دارد / کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی حداقل می شود
کد خبر: ۱۳۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
اقتصاد گردان - نازنين شمشيري
تحولات بازار ارز و سكه و طلا نشان مي دهد كه نرخ دلار همچنان در كانال 13 هزار تومان و نزديك به مرز 14 هزار تومان و سكه طلا نيز در كانال 4 ميليون تومان و نزديك به مرز 5 ميليون تومان در نوسان است و در روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه، نسبت به اوايل هفته گذشته و از شنبه تا سه شنبه كه روند صعودي داشته، روندي متفاوت داشته و با افت و نوسان اندك همراه شده است. 


سامانه سنا ميانگين نرخ ارز براي روز پنج شنبه 22 فروردين 98 را براي دلار 14019، يورو 15662، پوند 17855، درهم 3778، لير تركيه 2575 و يوآن 2217 تومان اعلام كرده كه افزايش قابل توجه نسبت به روزهاي قبل داشته است. 
روز پنج شنبه 22 فروردين 98 نرخ فروش دلار در صرافي هاي مجاز بانكي به 13740 تومان و نرخ خريد آن 13640 تومان اعلام شد. همچنين نرخ فروش يورو 15540 و نرخ خريد آن 15440 تومان بود. نرخ دلار نيز در بازار تهران به 14040 تومان رسيد و در  بازار هرات نيز بين 13620 تا 14090 تومان در نوسان بود. نرخ درهم امارات نيز بين 3800 تا 3890 تومان معامله شد. 
 بازار ارز و طلا برخلاف روزهاي شنبه تا سه شنبه،  از چهارشنبه با روند كاهشي همراه شد و روزهاي پنج شنبه و جمعه نيز نرخ دلار زير 14 هزار تومان تا مرز 14 هزار تومان در نوسان بوده و عصر جمعه با نرخ 13950 تومان معامله شد. 
نرخ نقدي دلار كه در روزهاي قبل تا 14600 تومان افزايش يافته بود با بيش از 600 تومان كاهش به 13900 تومان رسيد و در كانال 13 هزار تومان قرار گرفت و عصر جمعه نيز در كانال 13 هزار تومان بوده و به نرخ 13750 تومان معامله شده است. يورو نيز به قيمت 15550 تومان معامله شد و همچنان در كانال 15 هزار تومان قرار داد. 
 همچنين  اونس جهاني به 1308 دلار افزايش يافت و  در نتيجه  قيمت طلا و سكه به خاطر كاهش نرخ دلار در چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه نيز كاهشي بوده است. 
 قيمت هر گرم طلاي  18 عيار به 441 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 910هزار تومان،  سكه گرمي 950، ربع سكه 1 ميليون و 750 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 700هزار، سكه طرح جديد به 4 ميليون و 825 هزار تومان داد و ستد شد. و سكه تمام در كانال 4 ميليون قرار دارد.
عصر جمعه نيز قيمت دلار بين 13760 تا 13950 تومان در نوسان بوده است.  قيمت هر گرم طلاي  18 عيار به 443 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 920هزار تومان،  سكه گرمي 950، ربع سكه 1 ميليون و 680هزار، نيم سكه 2 ميليون و 650 هزار، سكه طرح جديد به 4 ميليون و 860 هزار تومان داد و ستد شد. و سكه تمام همچنان در كانال 4 ميليون قرار دارد.

5 عامل كاهش نرخ دلار 

روز چهارشنبه، دلار اولین کاهش قیمتی را پس از ۴ افزایش متوالی به ثبت رساند و از مرز ۱۴ هزار تومانی پایین‌تر رفت. به گفته فعالان، ۵ عامل مهم در تغییر روند بازار موثر بودند؛ عامل مهم اول، اعلام خبر مجوز بانک مرکزی به صرافی‌ها برای تحویل درهم در دبی بود که ریال آن را نیز این صرافی‌ها می‌توانستند در ایران دریافت کنند. بسیاری از معامله‌گران ارزی باور  داشتند دلیل اصلی رشد دلار در روزهای اخیر، سیگنال افزایشی بود که از سوی حواله درهم صادر می‌شد.
 دومین عاملی که از نظر فعالان توانست تا حدی مسیر انتظارات را تغییر دهد، اعلام اخباری به نقل از تحلیلگران نزدیک به بانک مرکزی بود که عنوان کردند، این نهاد در تلاش است با افزایش مبادلات مالی با عراق، تاثیر درهم امارات بر بازار ایران را به حداقل برساند و به جای آن دینار عراق را قرار دهد. 
 نوع عرضه بازارساز در روز چهارشنبه و بازی پلکانی با نرخ‌ها در کنار اعلام افزایش ساعات اداری کاری صرافی‌های بانکی عامل سومی بود که سد راه افزایش قیمت دلار در روز پنجم هفته شد. صرافی‌های بانکی بیشتر از گذشته نرخ‌ها را بر تابلوی خود عوض کردند و قیمت‌ها را به‌صورت آرام و پلکانی پایین آوردند.
 عامل چهارمی که از نگاه فعالان در افت قیمت دلار اثر داشت، تحلیل‌هایی بود که در کانال‌های معامله‌گران فنی منتشر می‌شد. بیشتر تحلیلگران و معامله‌گران فنی در کانال‌های خصوصی خود عنوان می‌کردند، معامله‌گران در نرخ‌های بالای ۱۴ اقدام به فروش و خود را برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر آماده کنند.
 عامل پنجم نیز حذف دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود که قدرت عرضه بازارساز را افزایش می‌دهد. در روزی که دلار کاهشی بود، سکه نیز از مرز ۵ میلیونی عقب‌نشینی کرد و ساعت ۴بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۵۰ هزار تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.

عرضه رقابتي ارز با تشکیل بازار متشکل ارزی

از سوي ديگر،  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بر تسریع در راه اندازی بازار متشکل ارزی تاکید کرد و گفت: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت آن طی روزهای آتی برنامه دارد که با این اقدامات قیمت ارز کاهش می یابد.
علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، اظهار داشت: رییس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت آن طی روزهای آتی برنامه دارد که با این اقدامات قیمت ارز کاهش می یابد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس، افزود: قیمت ارز طی چند روز گذشته رشد زیادی داشته است، بنابراین دولت و بانک مرکزی باید در اسرع وقت مشکلات را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه قیمت ارز و مدیریت بازار آن برای تولید و تولیدکننده مهم است، ادامه داد: مسائلی که  سبب افزایش قیمت ارز شده باید علت یابی شود که مهمترین عاملی که برای این افزایش می توان برشمرد، ایجاد فضای روانی کاذب است که امیدواریم با تصمیمات و تدابیر صحیحی که توسط بانک مرکزی اتخاذ می شود این موضوع مدیریت شود.
کریمی با اشاره به اینکه از سال گذشته کمیسیون اقتصادی و صاحبنظران اقتصادی در سراسر کشور بر تسریع راه اندازی و فعال کردن بازار متشکل ارزی تاکید کردند، اظهار داشت: این بازار محلی برای عرضه و تقاضای ارز است و کسانی که در قالب صادرات ارزی را به دست آورده اند، می توانند در این بازار ارز خود را معامله کنند که شرایط و جزییات نحوه عمل صادرکنندگان و سایر عرضه کنندگان ارز در این بازار و خرید و تقاضای ارز، در بخشنامه و مقرراتی که بانک مرکزی در این باره تعیین کرده مشخص می شود.
وی در ادامه  افزود: امیدواریم تشکیل بازار متشکل ارزی و ایجاد یک سازوکار مناسب سبب شود که صادرکنندگان و سایر دارندگان ارز بتوانند ارز خود را در یک فضای رقابتی، کنترل شده و مناسب عرضه و نیازهای ارزی خود را رفع کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه بازار ارز طی یک سال گذشته به دلیل تحریم های خارجیِ اعمال شده و اتفاقات و مسائلی که در داخل کشور رخ می دهد، ملتهب و پر نوسان شده است، تصریح کرد: آنچه که بازار ارز را ملتهب کرده افزایش تقاضا برای ارز به ویژه عوامل روانی کاذب است، اما شواهد و قرائنی برای افزایش قیمت ارز در میان مدت وجود ندارد.

قیمت طلا در ایران تحت تاثیر ۲ عامل است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران اعلام کرد : قیمت طلا از قیمت جهانی و نرخ ارز تاثیر می پذیرد و افزایش قیمت طلا از ابتدای سال نیز ناشی از این ۲ متغیر است.
سیدحجت شفایی در گفت و گو باایبِنا درباره ارزیابی اش از تحولات بازار طلا در سال جاری با بیان این مطلب افزود: عمده ترین خریداران طلای ساخته شده در کشور، مردم استان های جنوبی و شمال شرقی هستند که این افراد در ابتدای سال با زیان های جدی از ناحیه سیل مواجه شدند.
وی ادامه داد: با وجود وعده های دولت درباره جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان و خانه های مسکونی که در سیل اخیر آسیب دیده اند اما زندگی مردم تحت تاثیر سیل قرار گرفته و حتما در خرید و سرمایه گذاری آنها در طلا موثر خواهد بود.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران خاطر نشان کرد: با وجود آنکه خرید و نگهداری سکه و موضوع حراج آن از سوی بانک مرکزی از آب و تاب افتاده اما باید بپذیریم که ذائقه مردم به سمت خرید سکه، شمش و طلای آب شده به جای مصنوعات طلا رفته است و تغییر این ذائقه نیازمند زمان است.
شفایی از مردم خواست از خرید طلای آب شده خودداری کنند و افزود: مردم به جای طلای آب شده می توانند از طلای ساخته شده توسط تولیدکنندگان داخلی استفاده کنند که دارای فاکتور خرید بوده و سازمان استاندارد نیز بر روند تولید آن نظارت دارد.
وی همچنین اظهار داشت: قیمت طلا از ۲ عامل قیمت جهانی و نرخ ارز تاثیر می پذیرد و افزایش قیمت طلا در ابتدای سال نیز ناشی از این ۲ متغییر مهم بوده است.

کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی حداقل می شود

جلسه هماهنگی بانک مرکزی با صرافی های منتخب بانکی برای مدیریت بازار ارز با حضور پناهی معاون ارزی بانک مرکزی، مدیران بخش ارزی و مدیران عامل صرافی های منتخب بانکی و با تاکید بر ضرورت خرید به موقع ارز حاصل از صادرات و حداقل سازی کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی در بانک مرکزی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پناهی ضمن تبریک سال نو و تشکر از زحمات صرافی های منتخب بانکی در حفظ ثبات در بازار ارز گفت: بانک مرکزی خواستار حضور پررنگ تر صرافی های بانکی در مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور در سال جدید است.
در ادامه ضمن تاکید معاون ارزی بانک مرکزی بر ضرورت خرید به موقع ارز حاصل از صادرات و همچنین تامین مالی به موقع تجارت، مدیران عامل صرافی های منتخب بانکی نیز به بیان مسائل خود پرداختند و راهکارها و پیشنهادات خود را جهت تسهیل امور عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دادند.
همچنین مقرر شد صرافی های منتخب بانکی در تعامل با بانک های عامل و بانک مرکزی اقدامات لازم را برای پوشش تقاضای ارز به صورت اسکناس و حواله های ارزی با حداقل سازی کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی انجام دهند.

عرضه بیش از 420 میلیون یورو در سامانه نیما از ابتدای سال 

از سوي ديگر، بانك مركزي اعلام كرد كه از ابتدای سال جاری تا تاریخ 20 فروردين 98 در سامانه نیما بیش از 420 میلیون یورو به نرخ متوسط 10 هزار و 800 تومان توسط صادرکنندگان و بانک مرکزی با هدف تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور عرضه و خریداری شده است. گفتنی است بیش از 50 درصد از عرضه ارز در این مدت برای تامین نیازهای ارزی بخش صنعت کشور صورت گرفته است. 

فعالیت صرافی های منتخب بانکی تا ساعت 6 عصر

همچنين بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی به منظور تامین نیاز ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی، صرافی های منتخب بانکی هر روز و تا اطلاع ثانوی تا ساعت ۱۸ فعال می باشند.


ادامه افت ارزش دلار در معاملات جهانی

از سوي ديگر،  به دنبال افزایش نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان، ارزش دلار در برابر همتایانش برای دومین روز متوالی کاهش یافت.
پس از آن که رهبران اتحادیه اروپا با تمدید زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موافقت کردند، پوند توانست به ثبات نسبی برسد و هر پوند با ۰.۰۵ درصد افزایش به ازای ۱.۳۰۹۷ دلار معامله شود. هر یورو نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۱۲۸۳ دلار رسید و هر دلار به ازای ۱۱۱.۱۲ ین معامله شد. شاخص دلار بلومبرگ ۰.۱ درصد کاهش یافت. شاخص ارزی "ام اس سی آی" بازارهای نوظهور نیز با ۰.۰۵ درصد کاهش به کار خود خاتمه داد.
اکنون معامله گران بیش از هر چیز دیگری منتظر انتشار آمارهای اقتصادی چین هستند که قرار است تولید ناخالص داخلی سه ماهه نخست این کشور در روز جمعه منتشر شود. از طرف دیگر ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا از احتمال اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتر خبر داده است تا از ورود کشورهای عضو منطقه یورو به رکود جلوگیری شود.
کریس ترنر، استراتژیست ارزی در بانک "آی ان جی" گفت: تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا احتمالاً نخواهد توانست به بهبود حس معامله گران بیانجامد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را می‌سنجد به ۹۶.۹۳ واحد رسیده است که یکی از پایین‌ترین سطوح ثبت شده آن در طول دو هفته اخیر محسوب می‌شود.
در بازار اوراق، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا به ۲.۴۸ درصد افزایش یافت. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان بدون تغییر نسبت به روز قبل در سطح منفی ۰.۰۳ درصد باقی ماند که پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر محسوب می‌شود. در انگلیس بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله با دو واحد افزایش به ۱.۱۱۶ درصد رسید که بالاترین سطح سه هفته اخیر محسوب می‌شود.

كاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه لیر را زمین زد

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد ذخایر ارزی این کشور در حدود ۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و این امر باعث روند نزولی لیر شد.
به گزارش روزنامه ترکیه ای اهوال، به دنبال آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ترکیه در مورد روند کاهشی تقریبا ۲ میلیارد دلاری ذخایر ارزی این کشور، لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته به این خبر واکنش نشان داد هر ۵.۷۴ لیر در مقابل یک دلار معامله شد که حاکی از روند نزولی یک درصدی پول این کشور دارد.
لیر از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون تقریبا ۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچنین کاهش ذخایر ارزی ترکیه منجر به روند نزولی مجدد لیر شده است.
بر همین اساس، ذخایر خالص ارزی بانک مرکزی ترکیه به ۱۵۷ میلیارد لیر معادل ۲۷.۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. ذخایر ارزی ترکیه برای دفاع از لیر در زمان تلاطم مالی استفاده می شود که اکنون یکی از ضعیفترین ارزهای موجود در بازارهای نوظهور است.  
سرمایه گذاران بر این باور هستند که بانک مرکزی و بانک های دولتی ترکیه که تحت نظارت صندوق ثروت ملی هستند اقدام به فروش دلار به لیر می کنند تا ارز ترکیه را بصورت غیر رسمی پشتیبانی کنند.
بعداز آنکه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه خواستار کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه شد، اعتماد در بانک مرکزی و دولت در سطح پایینی قرار گرفته و باعث شده تا سیاستگذاران افزایش نرخ بهره را به تعلیق در آورند.
دولت اردوغان همچنین یکسری اقدامات خاصی را بمنظور کاهش تورم و تشویق به وام دهی بیشتر از سوی بانک ها معرفی کرده است. بر پایه این گزارش، از جمله دلایل دیگر کاهش لیر ترکیه به رونمایی از برنامه اقتصادی جدید وزارت دارایی این کشور برای اقتصاد ترکیه است. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این برنامه به اندازه کافی جامع نیست و یکسری کاستی ها دارد.