:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان:

سد سفیدرود مشکل پایداری ندارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: سد سفیدرود هیچ مشکلی از نظر پایداری و کنترل سیلاب ندارد.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
اقتصادگردان- وحید خرمی گفت: با توجه به شرایط بارندگی و وضعیت مناسب جوی که حوضه آبریز سد سفید رود داشته ایم، تاکنون یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب ذخیره سازی در سفید رود انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود 30 درصدی را نشان می دهد.

وی افزود : سال گذشته در نهایت آبگیری به سر ریز نرسیدیم ولی در سال جاری از 4 روز پیش به آستانه سر ریز رسیدیم.

خرمی، میزان ورودی آب به سد سفید رود را  حدود 600 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه 10 برابری داشته و ادامه داد: با توجه به شرایط موجود  سال آبی مطلوبی را آغاز کرده ایم و بسیار امیدواریم سال آبی کم تنشی را تجربه کنیم.

 وی در خصوص میزان خروجی آب سد سفید رود گفت: در سال گذشته جهت مصرف آب کشاورزی در این موقع از سال، خروجی از محل ذخیره سد سفید رود نداشتیم و در حال ذخیره سازی آب بودیم که بر اساس شرایط آب و هوایی و اعلام های سازمان جهاد کشاورزی استان در اردیهشت ماه رهاسازی آب  همزمان با اوج فعالیت کشاورزی صورت گرفت.

وی افزود: هر ساله کشاورزان برای مقدمات کشاورزی از پتانسیل منابع آبی داخل حوضه استان از جمله چاه ها و آب بندانها و بارشهای فصلی استفاده می کردند که زحمت بیشتری را برای کشاورزان داشته ولی امسال براساس شرایط مطلوب بارندگی از فروردین ماه آب در کانال های آبیاری رها شده و کشاورزان مقدمات کار کشاورزی را با این آب در حال انجام هستند که شرایط تاکنون مناسب گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص نوبت بندی آبگذاری در کانالهای آبیاری اشاره کرد و گفت: نوبت بندی آب بر اساس شرایط آب و هوایی و حجم ذخیره سد سفید رود و طبق نظر کمیته منابع و مصارف آب استان صورت می‌گیرد که امسال با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و بارش های مطلوب، نوبت بندی آب بعد از اتمام سر ریز آب  سد سفید رود انجام خواهد شد بنابراین کشاورزان در شبکه سد سفید رود بدون هیج تنشی تا پایان اردیبهشت ماه مشکلی نخواهند داشت و بعد از آن هم بر اساس شرایط طبق سال های گذشته نوبت بندی آبگذاری در کانالها  انجام خواهد شد.

 وی گفت : هر ساله در فروردین ماه با توجه به پوشش برفی حوضه بالادست سفیدرود و همچنین بارش ها باعث بوجود آمدن سیلاب می شود که یکی از ماهیت های کاری سد سفید رود هم کنترل سیلاب است، بنابراین در اسفند ماه با توجه به پیش بینی های جوی،  20 درصد از ظرفیت سد سفید رود جهت کنترل سیلاب آزاد گذاشته شده بود و این باعث شد در اولین سیلاب در سوم فروردین ماه و همچنین بعد از آن  بدون هیج مشکلی سیلاب را کنترل کنیم و این باعث شد همشهریان در پایاب و بالا دست سد سفید رود متوجه هیجگونه مشکلی نشوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص سیلابهای احتمالی در آینده تصریح کرد: قطعا در سفید رود ما سیلابهای بعدی را هم مدیریت خواهیم کرد و ذکر این نکته  که سد سفید رود بعد از رسیدن به نقطه سر ریز به معنای اتمام ظرفیت آن نیست بلکه می توانیم تا ارتفاع 4 متر بالاتر از نقطه سر ریز ، آب را ذخیره نماییم بنابراین نگران سیلابهای پیش رو نیستیم.

 وی در خصوص کنترل پایداری سد سفیدرود افزود: گاها در فضای مجازی این موضوعات را مطرح می کنند که در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که فرایند کنترل پایداری سد یک فرایند پیچیده و کاملا علمی است که بصورت روزانه ده ها نقطه را در سد اندازه گیری می کنیم و با تحلیل نتایج از پایداری سد مطمئن می شویم. کنترل پایداری شرکت آب منطقه ای گیلان در سطح کشور عالی ترین نمره را اخذ کرده بنابراین با توجه به کنترل پایداری سد هیچگونه نگرانی در سد وجود ندارد و هر سیلابی که حادث بشود قابل کنترل و مهار است و قطعا برای پایاب سد سفید رود نگرانی نداریم.

خرمی در خصوص مقاومت سازه سد سفید رود گفت: با توجه به سالیان متمادی تجربه خدمت در سد سفید رود اعلام می‌کنم که سد سفید رود مطمئن ترین حالت مقاومت را دارد و با مدیریت آبیاری که در آن برنامه ریزی شده هیچگونه مشکلی بوجود نخواهد آمد و از مردم خواهش می‌کنم که بدون توجه به شایعات، اطمینان داشته باشند که هیچگونه مشکلی در سد سفید رود از نظر پایداری و همچنین کنترل سیلاب ندارد.