:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پورابراهیمی:

دست ما در مقابل آمریکایی‌ها بسته نیست

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در فضای کلان کشور تقابل آمریکا با جمهوری اسلامی به سمت تقابل اقتصادی گرایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
اقتصادگردان- محمدرضا پورابراهیمی در جلسه اقتصاد مقاومتی شهرستان راور اظهار کرد: تحریم‌های دشمنان را از روز اول علیه انقلاب اسلامی داشتیم و در دولت قبلی آمریکا طرح‌های هوشمندانه تحریم علیه نظام ما اجرا کردند و در دوران اوباما سخن از تحریم های فلج کننده بود.

پورابراهیمی افزود: آنها تصور می کردند حداکثر تا پایان سال ۹۲ جمهوری اسلامی ایران سقوط می کند، اما در جمهوری اسلامی برنامه مبارزه با تحریم به شکل جدیدی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در تحریم‌های این دوره فقط آمریکایی‌ها هستند اما عمق و پیچیدگی آنها بیشتر شده، تصریح کرد: آمریکایی‌ها سه اقدام اساسی تحریم تجاری از جمله خرید و فروش نفت، تحریم مراودات بانکی و تحریم خدماتی یعنی حمل و نقل را انجام دادند و مقدمات آن را از سال ۹۶ طراحی کرده بودند، البته دست ما در مقابل آمریکایی‌ها بسته نیست، میزان واکنش ما در برابر تحریم‌ها بسته به توانایی درونی ماست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: اشتباه سیاست ارزی دولت در سال ۹۷ هزینه تحریم‌ها را بر جمهوری اسلامی چند برابر کرد و این را نمی‌شود بخشید، سیاست ارز ۴۲۰۰ خطای راهبردی بود که آمریکایی‌هایی را برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گستاخ کرد که اصلا برای ما قابل قبول نبود.

وی گفت: اگر با نگاه علمی و تخصصی و اعتقاد بنیادی که امام راحل فرمودند و مقام معظم رهبری اشاره دارند حرکت کنیم، گزندی به ما وارد نمی‌شود.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا شهریور امسال تولی آهن اسفنجی در فولاد راور آغاز می شود، گفت: ۵۰۰ هزار تن ذغال در دی ماه سال گذشته برای اولین بار صادر شد و توافقی برای طرح های جدید ذغالسنگ در راور داشتیم و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید در سال ۹۸ تعهد ذغالسنگ است. وی به توافق نامه فعال شدن معادن راور توسط شرکت ایمیدرو اشاره کرد و گفت: ذخیره یک میلیون تنی سرب و روی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان آماده داریم که ۳۵۰ نفر اشتغال خواهد داشت و طی دو ماه آینده شروع می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: معادن مس و فلورین در منطقه دربند نیز با ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۸۰ نفر اشتغال را خواهیم داشت، ضمن اینکه قرارگاه خاتم، جهاد نصر، سازمان اقتصادی کوثر و دیگر مجموعه ها پای کار آمده اند و محور فعالیت ها تحولات اقتصادی در راور است.

وی اظهار کرد: می توانیم در راور شهری نمونه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توانمندی های درونی آن برای رسیدن به نقطه ای که درآن بیکاری وجود نداشته باشد، اجرا کنیم.

وی گفت: ظرفیت‌های راور برای تحولات اقتصادی در سال ۹۸ قابل قیاس  با سال های قبل نیست و تنها در ذغالسنگ می توان اشتغال بالایی ایجاد کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه رسالت ما در این دوره انقلاب در رونق تولید و تحقق فرمایشات رهبری است، گفت: امسال ۲ میلیارد دلار تراز بازرگانی کشور مثبت است، یعنی میزان صادرات ما نسبت به واردات ۲ میلیارد دلار بیشتر بوده، پس می توان در این شرایط کار را مدیریت کرد به شرط اینکه روی پای خود بایستیم.

وی بیان کرد: در حوزه مسائل زیرساختی شاخص های شهرستان راور بالاتر از دیگر شهرستان هاست و امسال پایان گازرسانی به شهرستان راور را جشن می گیریم.

پورابراهیمی گفت: در حد بضاعتمان در سال گذشته تلاش کردیم و امسال هم با همکاری نهادها و خیران اقدامات خوبی در شهرستان خواهیم داشت. ضمن اینکه سرانه میزان فضای ورزشی در راور از شهرستان کرمان بالاتر است و تا پایان فروردین ماه ۵ خانه ورزش روستایی در سطح شهرستان و در شهر راور هم یک مجموعه ورزشی تجهیز می شود.

وی تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته میانگین واحدهای مسکونی مقاوم شده در برابر زلزله روستایی و شهر راور ۷۰ درصد است.

نماینده کرمان و راور در مجلس در خصوص وام های کشاورزی گفت: درخصوص وام های کشاورزی در زمان خشکسالی و خسارت، دولت مکلف است سود و جرائم را ببخشد و اصل وام را استمهال کند، سال قبل وضعیت بدی را در محصول پسته داشتیم که ۲۰۰۰ میلیارد تومان دولت برای آن در نظر گرفت اما کفایت نمی کرد و مقرر شد تا برای وام های کشاورزی مبلغ جدیدی ابلاغ شود.